Extra omzet en naamsbekendheid genereren door adverteren op actualiteiten

Radboud Beunk 8 december 2017

Het vinden van zo specifiek mogelijke, relevante zoektermen met zo min mogelijk competitie is de sport van iedere online marketeer. Door te adverteren op dergelijke zoektermen kan de omzet van een bedrijf zoveel mogelijk worden vergroot, met een zo klein mogelijk budget. Toch is het vinden van deze zoektermen vaak erg lastig.

Inspelen op de actualiteit

Een goede manier om relevante zoektermen te vinden met een lage kosten per klik, is door in te spelen op de actualiteit. Door het nieuws en gebeurtenissen in het gebied van het betreffende bedrijf in de gaten te houden en relevante nieuwsberichten te gebruiken om bij te adverteren, kunnen er hele relevante advertenties worden gemaakt voor een hele specifieke nichegroep. Hiermee kan in een korte tijd en met hele lage kosten, een grote relevante doelgroep worden bereikt.

Twee Cases

In de volgende twee voorbeelden is het voordeel van adverteren op de actualiteit goed te zien. De eerste keer dat ik in aanraking kwam met de voordelen van adverteren op de actualiteit was tijdens het opzetten van één van mijn aller eerste Adwords campagnes voor een brillenzaak. Dit was precies tijdens een periode met een zonsverduistering, waarin er plots een enorme vraag ontstond naar speciale brillen om de zonsverduistering te kunnen bekijken. Geen enkele brillenwinkel in het gebied van de brillenwinkel had aan deze vraag gedacht, laat staan eraan gedacht om op deze termen te gaan adverteren. Dit zorgde voor een monopoliepositie voor de betreffende brillenwinkel. Zowel in het aanbod van de speciale verduisteringsbrillen als in de advertenties voor deze brillen.

Omdat er verder geen of zeer weinig competitie was, kon ik heel goedkoop advertenties tonen aan een zeer geïnteresseerd publiek. Dit zorgde voor een enorme toename aan relevante website bezoekers en aan bezoekers in de fysieke winkel. Hoewel de brilletjes voor de zonsverduistering niet duur waren en de winst op korte termijn wellicht niet adembenemend was, waren nu wel een heleboel potentiële klanten uit de omgeving nu bekend met de betreffende brillenwinkel en hun service. Iets wat door de hoge competitie met grote ketens in het gebied anders nooit was gelukt met een klein budget.

Iets vergelijkbaars gebeurde toen er vorige week het nieuws naar buiten kwam dat bepaalde rolgordijnen en jaloezieën gevaarlijk waren voor kinderen volgens de voedsel en warenautoriteiten. Dit nieuws zorgde voor een plotselinge piek in zoekopdrachten naar veilige raambekleding. (zie tabel.1) Iets waar ik meteen op inspeelde voor een klant met diverse soorten raambekleding in haar assortiment.

Niet alleen waren de advertenties erg goedkoop, ze gaven ook nog eens de mogelijkheid om in een korte tijd, een groot relevant publiek te laten zien dat deze winkel specialist is op het gebied van raambekleding en hier een groot assortiment in heeft. Hoewel op het moment zelf er niet direct sales werden gecreëerd uit de advertenties, zijn wel een heleboel potentiële klanten nu op de hoogte van het assortiment van deze winkel.

Waarom de meeste bedrijven dit niet doen

Als deze manier van adverteren zo effectief is, waarom spelen dan niet meer bedrijven hierop in? Het probleem zit hem in het onverwachte van actualiteiten. Wat het nieuws van morgen gaat zijn valt niet of nauwelijks te voorspellen. Het bijhouden van relevante actualiteiten is daarom erg arbeidsintensief. Vooral de grotere en massale bedrijven hebben hier simpelweg de tijd niet voor en zijn qua structuur vaak te log om snel te kunnen schakelen wanneer er iets speciaals gebeurt in hun vakgebied.

Kleinere bedrijven hebben daardoor bij deze tactiek een voorsprong, maar ook dan is tijd schaars.

Hoe je actualiteiten in de gaten houdt, zonder daar een fulltime baan van te maken

Er zijn twee dingen die je kunt doen om in zo min mogelijk tijd, toch zoveel mogelijk mee te krijgen van relevante actualiteiten. Ten eerste is het handig om ’s ochtends voor het werk even naar het nieuws op de radio te luisteren. Dit kost weinig extra moeite en kunt u gewoon tijdens het ritje naar het werk in de ochtend doen. Meestal zal er niks bijzonders voorbij komen maar met maar één treffer per jaar, kun je al een heleboel extra omzet en naamsbekendheid creëren. Zo hoorde ik ook over de jaloezieën op de radio in de auto ‘s ochtends.

De tweede methode is het instellen van alerts op Google Alerts. Door een alert in te stellen op een aantal voor u relevante zoekwoorden (bijvoorbeeld verf voor een schildersbedrijf), krijgt u automatisch een mailtje wanneer er nieuws of social media berichten verschijnen over dit onderwerp. Dit geeft u de mogelijkheid om direct in te spelen op de actualiteit, zonder er zelf constant mee bezig te zijn.

Door een relevante term in te typen in het zoekveld, vind u een aantal voorbeeld nieuwsberichten. Vervolgens klikt u op ”melding maken”, om de automatische alert voor deze term in te stellen.

Hoe speelt u in op de actualiteit?

 

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver