De favoriete buur: hoe je lokaal bekend wordt met local online marketing

Bas ter Beek 7 april 2017

Wanneer je geen eigenaar bent van een multinational bedrijf (wat heel waarschijnlijk is), is het ook heel aannemelijk dat jouw doelgroep zich in een zekere straal rondom je bedrijf bevindt. Deze doelgroep bereiken en laten weten dat jouw bedrijf bestaat is daarom ook erg belangrijk.

Local Marketing

Wellicht heb je wel eens gehoord van de term local marketing. Local marketing gaat over het verwerven van naamsbekendheid in je omgeving. Deze omgeving bestaat meestal uit de bevolking in een straal van ongeveer 16 kilometer om het bedrijf heen.

Local Marketing brengt jouw bedrijf bij deze mensen op hun “mentale kaart”. Het is namelijk zo dat mensen graag herhaaldelijk winkels en café’s in hun leefomgeving bezoeken. Dit bespaart kostbare tijd ten opzichte van winkels verder weg.  Voorbeelden om deze bekendheid te bereiken zijn bijvoorbeeld het sponsoren van de locale sportclub of het adverteren in de lokale krant. Mensen in je omgeving laten weten dat jouw bedrijf bestaat, daar draait het bij local marketing om.

Local online marketing

Hoewel het internet vaak wordt gezien als een plaats voor de massa, is local online internet marketing wel degelijk een optie. Wanneer je doelgroep zich heel lokaal bevindt, kan een online marketing strategie zeker een middel zijn om voor jouw bedrijf meer naamsbekendheid, meer leads en daardoor uiteindelijk ook meer verkopen te genereren.

Er zijn twee manieren om een bedrijf via local online marketing op de kaart te zetten.

Search Engine Advertising
Ook de mensen in een straal van 16 kilometer om jouw bedrijfspand gebruiken Google voor het uitvoeren van zoekopdrachten. Stel je hebt een lunchroom en een consument binnen een straal van 16 kilometer voert een zoekopdracht uit met de termen: “gezellig lunchen”. Dan is dit een relevante zoekterm voor jou om op gevonden te worden.

Google Adwords heeft de optie om jouw advertenties alleen te tonen bij relevante zoekopdrachten uitgevoerd door consumenten binnen een bepaalde plaats of in een nader in te stellen straal rondom je bedrijfspand. Hierdoor houdt je advertenties lokaal en besteed je niet onnodig marketing budget aan zoekopdrachten buiten de voor jou relevante straal.

Daarnaast is het mogelijk om advertenties te maken bedoeld voor consumenten die op dit moment in de buurt zijn en op zoek zijn naar jouw lunchroom. Advertenties worden dan speciaal gemaakt voor mobiele gebruikers in de buurt, die op zoek zijn naar een plek om te eten of die zoeken naar informatie over een plaatselijk evenement. Deze advertenties kunnen ook veel persoonlijker worden gemaakt, waardoor de kans groter zal zijn dat de consument ook daadwerkelijk naar de lunchroom zal komen.

Tijdens een koopavond zou je bijvoorbeeld kunnen adverteren met de tekst: “Moe van het winkelen? Kom dan gezellig wat eten in onze lunchroom”

Search Engine Optimization
Naast het plaatsen van relevante advertenties, kan er ook gebruik worden gemaakt van search engine optimization en content marketing bij local internet marketing.

Bij het schrijven van een Online Marketing plan en content strategie, kan er onderzoek worden gedaan naar het zoekgedrag van mensen in je omgeving. Zo kan content worden geoptimaliseerd voor de relevante zoekopdrachten die worden uitgevoerd in de buurt in plaats van in heel Nederland. Daarnaast kunnen specifieke gebeurtenissen en evenementen uit jouw omgeving worden opgenomen in de content strategie. Mensen die op zoek zijn naar informatie over deze gebeurtenissen, hebben waarschijnlijk ook interesse in bijvoorbeeld een fijne plek om te lunchen tijdens het evenement.

Zo zie je dat Local Marketing niet alleen het sponsoren van de lokale sportclub hoeft te zijn. Ook online valt er heel veel te behalen met local online marketing.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver