Alle blogs

Google Ads Editor: offline campagnes bewerken

John Haveman - Markant Internet
John Haveman

De Google Ads Editor is een gratis programma waarmee Google Ads campagnes beheerd en geoptimaliseerd kunnen worden. De tool biedt adverteerders de mogelijkheid om campagnes offline te beheren waarmee het beheerproces behoorlijk versneld kan worden. Daarnaast kun je eenvoudig wisselen tussen accounts – indien je meerdere subaccounts hebt – waarbij je recente wijzigingen in de online omgeving snel en eenvoudig kunt ophalen.

Recente wijzigingen ophalen in Google Ads Editor

Met het ophalen van recente wijzigingen die toegebracht zijn aan de campagnes, is het mogelijk om in de Google Ads Editor campagnes verder te beheren en optimaliseren in een offline omgeving. Het is wel van belang dat je altijd de gegevens ophaalt voordat je in de offline omgeving werkt zodat je het risico niet loopt dat er belangrijke wijzigingen verloren gaan, die verricht zijn in de online omgeving.

Google Ads Editor

Aanpassingen in Google Ads Editor

De Google Ads Editor biedt gebruikers de mogelijkheid om aanpassingen te doen op grote schaal en verschillende niveaus. De interface is zeer uitgebreid zodat adverteerders zoveel mogelijk tijd kunnen besparen tijdens het beheerproces van de campagnes. De meest voorkomende wijzigingen worden verricht op de volgende niveau’s:

  • Campagneniveau;
  • Advertentiegroepniveau;
  • Zoekwoordniveau;
  • Advertentieniveau.

Geavanceerde bodaanpassingen

Het is tevens mogelijk in Google Ads Editor om bodaanpassingen te doen voor meerdere zoekwoorden. Je kunt alle zoekwoorden selecteren of hier een deel van, en vervolgens een bieding instellen. Tevens is het mogelijk om biedingen te verhogen tot de schatting van de eerste pagina en schatting voor de plek bovenaan de pagina. Daarnaast kun je biedingen verwijderen en een maximum bod instellen. Om snel geavanceerde biedingen toe te passen, kun je de ‘Ctrl B’ sneltoets gebruiken.

Voor slimme biedstrategieën kun je ook biedingen instellen. Voor een ROAS campagnes kun je bijvoorbeeld een bodverhoging- of verlaging instellen. Hiervoor dien je eerst de statistieken op te halen en ‘conversies’ te selecteren.  Vervolgens selecteer je alle zoekwoorden waar je een bodverhoging of bodverlaging voor wilt instellen. Druk vervolgens op ‘Ctrl B’ en je kunt de biedingen toepassen.

Google Ads Editor

Tekst vervangen

De functie ‘tekst vervangen’ is een veelgebruikte functie in Google Ads Editor die ontzettend veel tijd kan besparen. Vooral bij grote campagnes kun je door middel van bulkwijziging relatief snel wijzigingen toebrengen aan de advertenties.

Voorbeeld:

Stel, je adverteert voor een specifiek automerk (Mercedes) op zoekwoorden als ‘Mercedes leasen, kopen, occasions enzovoort. Maar je wilt ook identieke campagnes draaien voor het automerk Audi. Dan kun je in Google Ads Editor de campagnes kopiëren en plakken. Vervolgens selecteer je alle advertentiegroepen en vervang je het woord Mercedes door Audi. Pas dit ook toe op zoekwoord- en advertentieniveau en jouw campagnes zijn klaar. Controleer enkel nog de URL en de campagnes kunnen geüpload worden naar de online omgeving.

Google Ads Editor

Ook aan de slag met Google Ads Editor?

Neem contact op met onze specialisten voor een vrijblijvend gesprek. We staan klaar om je van dienst te zijn.

John Haveman
SEA-Specialist

De rust zelve binnen Markant Internet. Geen situatie kan hem dan ook te gek gaan. Bovenal heeft John tijdens het beheren van de campagnes altijd een glimlach paraat!

John Haveman - Markant Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen