Google Ads stapt over naar Parallelle tracking

Radboud Beunk 9 augustus 2018

Google Ads – voorheen Google Adwords – stapt over naar een nieuwe manier van het tracken van bezoekers. Het zogeheten ‘tracken’ wordt ingezet om onder andere het effect SEA campagnes inzichtelijk te maken door het verkeer naar advertenties te meten. Tot nu op heden werd er gebruik gemaakt van lineaire tracking, maar vanaf oktober 2018 zal er overgestapt worden van parallelle tracking om het gebruikersgemak te optimaliseren.

Lineaire Tracking

  • Een bezoeker klikt op een advertentie;
  • Google Ads clik tracker wordt ingeladen;
  • De Tracking URL wordt geladen;
  • Bezoeker komt op de landingspage uit.

Op deze manier krijgt de bezoeker meerdere redirects te zien voordat hij op de landingspagina komt. Dit wil zeggen dat het langer duurt voordat hij op de landingspagina is.

Parallelle Tracking

Als er gebruik wordt gemaakt van parallelle tracking wordt er op de onderstaande manier gebruik van gemaakt:

  • Een bezoeker klikt op een advertentie;
  • Bezoeker komt op de landingspage uit.

Tegelijkertijd wordt op op de achtergrond het volgende gedaan:

  • Google Ads click tracker wordt ingeladen;
  • De Tracking URL wordt geladen.

Dit heeft het voordeel dat de ladingspagina sneller inlaadt, wat het voor bezoekers ‘prettiger’ maakt om de website te bezoeken. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot verhoogde conversie en dan ook verbeterde advertentieprestaties.

Hoe stel je Parallelle tracking in?

  • Log in op uw Google Ads account;
  • Klik in het navigatiemenu op ‘Alle campagnes’;
  • Klik in het paginamenu aan de linkerkant op ’Instellingen’;
  • Klik op ’Accountinstellingen’;
  • Klik op bijhouden ’;
  • Klik op de schakelaar naast ‘Parallelle tracking’ om deze in te schakelen.;
  • Vervolgens kan er door midden van de knop ‘testen’ gecontroleerd worden of de landingspagina’s goed bereikbaar zijn en naar behoren werken. Indien dit niet naar behoren werkt, zal er een rood ‘kruisje’ in de kolom getoond worden.

Let op: Parallelle tracking werkt enkel als de website HTTPS ondersteund.

Checklist

Om parallelle tracking te implementeren dient er aan de onderstaande voorwaarden voldaan te worden:

  • HTTPS-ondersteuning: server is geconfigureerd om het HTTPS-protocol te ondersteunen;
  • U dient gebruik te maken van de nieuwe Google Ads interface;
  • (Aanbevolen) De URL begint met HTTPS. Indien dit niet het geval is, zal Google Ads dit zelf toevoegen.
  • Eventuele redirects dienen server side te zijn. Er mogen dan ook geen redirects op de pagina zelf aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan Javacript.
Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver