Alle blogs

Google Analytics 4: de nieuwste versie van Google’s meest gebruikte tool!

John Haveman - Markant Internet
John Haveman

Op 14 oktober kondigde Google aan dat de nieuwe generatie Google Analytics van kracht is. Met deze hypermoderne Analytics versie wordt data nog intelligenter vrijgegeven, om zo een beter rendement te halen uit online marketingcampagnes.

Wat zijn de verbeteringen van Google Analytics 4?

De nieuwste versie van Google Analytics voorziet nieuwe inzichten door middel van Artificial Intelligence (AI). Daarnaast is het mogelijk om verkeer te tracken uit verschillende platformen zoals apps en websites. Hiermee wordt data nog verfijnder om betere analyses uit te kunnen voeren.

Google Analytics 4, voorheen App & webproperty, bestond ongeveer een jaar lang uit een betaversie. Maar nu de kogel dan eindelijke door de kerk is, wordt Google Analytics 4 als standaardversie aangeboden wanneer je een nieuwe property wilt aanmaken.

De nieuwe insights bieden de kans om betere en weloverwogen beslissingen te nemen om een hoger rendement te behalen. Significante trends worden automatisch genotificeerd, waardoor het direct inzichtelijk wordt waarop ingespeeld kan worden. Zodoende kun je anticiperen op basis van nieuwe slimme data om betere beslissingen te nemen om de ROI van de online marketingcampagnes te verbeteren.

Nieuw in Google Analytics 4

Diepere integratie met Google Ads

Google Analytics 4 heeft een verbeterde integratie met andere producten van Google, waaronder Google Ads. Een voorbeeld van deze integratie is dat je doelgroepenlijsten kunt aanmaken, waarbij Google Analytics deze automatisch update wanneer een bezoeker interactie heeft gehad met jouw product/dienst.

Nieuw tracking ID

Google Analytics 4-property’s maken gebruik van een ‘metings-ID’ in plaats van de welbekende ‘tracking-ID’. Het verschil tussen beide codes is dat de tracking-ID met een ‘UA-‘ begint en de metings-ID met een ‘G-‘.

Weergaven vs. Gegevensstream

Universal Analytics-property’s hebben weergaven en Analytics 4 heeft gegevensstreams. Het grootste verschil is dat de weergaven afkomstig waren uit één platform. Gegevensstreams kunnen nu worden gemeten uit verschillende platformen. Je kunt meerdere gegevensstreams toevoegen aan een property, bijvoorbeeld gegevensstreams uit de website, iOS-apps en Android-apps. In de rapporten worden gegevens uit alle streams weergegeven, waarbij het ook mogelijk is om te filteren op specifieke streams.

Verbeterde metingen

Verbeterde metingen maken het mogelijk om interacties met de content – zoals events – te meten zonder codewijzigingen. Wanneer deze opties ingeschakeld worden, zal de Google Analytics tag onmiddellijk starten met het versturen van gebeurtenissen. Deze functie geeft de mogelijkheid om specifieke meetopties in- en uit te schakelen. De verbeterde metingen zijn alleen van invloed op de webgegevensstreams, oftewel voor websites en webshops.

Een nieuwe Google Analytics 4-property aanmaken

Het is niet direct nodig om een nieuw Google Analytics account aan te maken om gebruik te maken van Google Analytics 4. In Universal Analytics is het mogelijk om een nieuwe property aan te maken, waarbij Analytics standaard de nieuwste versie weergeeft. Hiermee kun je alle historische data raadplegen terwijl de nieuwe property, nieuwe verbeterde en intelligentere data verzamelt. Het is dan ook raadzaam om beide property’s parallel aan elkaar te laten lopen.

Google Analytics 4 property's

Hoe verzamelt Google Analytics 4 data?

Analytics verzamelt data van gebruikersinteracties op basis van ‘events’. Events geven inzicht in wat er op de website of app gebeurt, zoals page views, systeemgebeurtenissen, user engagement en scrolldiepte. Deze data bevat informatie die de bezoeker heeft ondernomen op de website of in de app. Het is dan ook van belang dat er een breed scala aan gebeurtenissen wordt gemeten om de gebruikersinteractie beter te kunnen begrijpen, zodat hierop ingespeeld kan worden.

Deze nieuwste generatie Analytics bevat een event-based datamodel en meet de interactie tussen verschillende identiteitsruimten. Er worden gegevens verzameld op basis van een user ID en op apparaat ID. Op deze wijze wordt er een customer journey gecreëerd uit alle gegevens die aan dezelfde ID zijn gekoppeld. In de rapporten is het mogelijk om deze gegevens te filteren waarbij je het geheel beter kunt begrijpen en tot betere inzichten komt om goede strategische beslissingen te kunnen maken.

Google Analytics 4 kent drie hiërarchische niveaus om gegevens te vergaren:

  1. De gebruiker;
  2. Een sessie;
  3. Een event.

Gebeurtenisgegevens bevatten informatiegegevens over de bezoeker zoals user ID. Sessiegegevens bevatten informatie over het platform waar de bezoeker zich bevindt, zoals apparaat, browser en bron/medium. En eventgegevens bevatten informatie over o.a. engagement en e-commerce. 

Waarom worden gegevens verzameld op basis van events?

Het event-based model is ontworpen om alle interactie van de gebruiker bij elkaar te houden. In het algemeen worden analyses gedaan op basis van de acties van de bezoeker, waarna Google Analytics 4 hier betekenissen aan toevoegt. Denk bijvoorbeeld aan een ‘Add to Cart’ event: dit is een indicatie dat de bezoeker zich dieper in het aankoopproces bevindt maar toch niet overgaat tot koop. Google Analytics 4 heeft een cross device tracking, waarbij de interactiegegevens van de gebruiker inzichtelijk worden gemaakt in de rapporten.

Het volgen van de gebruikersinteractie tussen verschillende apparaten vereist een gemeenschappelijke identificatiecode, zoals de bezoeker. Google Analytics 4 herkent de gebruiker wanneer men zich aanmeldt met een Google account op verschillende apparaten. Om deze gegevens te verzamelen is het belangrijk dat de ‘Signals’ functie ingeschakeld is.

De grootste nadelen van Google Analytics 4

Voor alsnog is het lastig zelf extra doelen in te stellen, bijvoorbeeld het meten van een bezoek aan de bedankpagina na het invullen van een formulier. Dit kan momenteel enkel worden gemeten door middel van Google Tag Manager.

Het is tevens niet mogelijk om weergaven aan te maken, waarbij deze enkel gegevens bevatten over bewerkte data, zoals het uitsluiten van IP-adressen. Daarnaast kunnen IP-adressen niet in bulk worden toegevoegd. Bovendien is het niet mogelijk om zelf filters aan te maken. Het is nu alleen nog mogelijk om IP-adressen te markeren als intern verkeer.

Er worden tevens een aantal statistieken gemist die in Universal wel werden getoond:

  • Het bouncepercentage;
  • De pagina’s per sessie;
  • Het uitstappercentage.

Verdwijnt Universal Analytics binnenkort?

Het is nog niet bekend hoelang het zal duren totdat er een volledige verschuiving plaatsvindt naar Google Analytics 4. Daarom is het van belang dat je goed voorbereid bent op deze verschuiving. Zoals eerder aangegeven is het handig om nu gebruik te maken van ‘dual tracking’ waarbij je Universal en Google Analytics 4 tegelijkertijd kunt laten draaien.

Benieuwd naar Google Analytics 4?

Wil je direct aan de slag met Google Analytics 4? Onze specialisten staan er klaar voor om jou te helpen.

John Haveman
SEA-Specialist

De rust zelve binnen Markant Internet. Geen situatie kan hem dan ook te gek gaan. Bovenal heeft John tijdens het beheren van de campagnes altijd een glimlach paraat!

John Haveman - Markant Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen