Google Consent Mode (V2)

De essentie van Google Consent Mode
Privacy is al jarenlang een belangrijk thema in het digitale landschap. De Europese wetgeving speelt hier een grote rol in. Zo heb je vast wel eens gehoord van AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) of GDPR (General Data Protection Regulation). Deze wetten verplichten bedrijven om gebruikers toestemming te vragen voor het verzamelen van cookies. Als reactie hierop hebben al veel bedrijven een cookie banner op de website geplaatst. Met deze banner kunnen bedrijven toestemming vragen aan de gebruikers om bepaalde cookies te verzamelen. Op basis van het wel of niet accepteren van de cookies, mag bepaalde data verzameld worden. Dit zorgt voor minder data in bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads. Om het verlies in data te minimaliseren heeft Google Consent Mode geïntroduceerd.


Meer weten over Google Consent mode V2?
Wil jij graag meer weten over Google Consent mode V2? Bij Markant Internet helpen onze specialisten je graag verder!
Neem contact op!Wat is Google Consent Mode (V2)?
Google Consent Mode is een oplossing van Google om op een privacyvriendelijke manier zo veel mogelijk data te verzamelen van je bezoekers. Deze oplossing stelt bedrijven in staat om wanneer een bezoeker de cookies weigert, alsnog geanonimiseerde data te verzamelen. Hierdoor wordt het verlies van data geminimaliseerd.
Door de AVG-wet zijn bedrijven verplicht om bezoekers om toestemming te vragen voor het verzamelen van cookies, en hier zijn vier categorieën voor:
- Noodzakelijke cookies: Hier vallen cookies onder die benodigd zijn om de website te laten functioneren.
- Voorkeur cookies: Hier vallen cookies onder die van invloed zijn op bijvoorbeeld het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
- Analytische cookies: Hier vallen cookies onder die gegevens verzamelen voor o.a. Google Analytics.
- Marketing cookies: Hier vallen cookies onder die gebruikt worden voor marketingdoeleinden.
Aan deze categorieën zijn consent types gekoppeld, waar de tags (stukjes code) van bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads op moeten reageren. Bij Consent Mode V1 wordt er gebruik gemaakt van de volgende consent types:
- ad_storage (marketing cookies)
- analytics_storage (analytische cookies)
- personalization_storage (voorkeur cookies)
- functionality_storage (voorkeur cookies)
- security_storage (noodzakelijke cookies)
Voor Consent Mode V2 zijn er nog twee consent types bijgekomen en de mogelijkheid om op regioniveau je cookie-instellingen te bepalen:
- ad_user_data (marketing cookies)
- ad_personalization (marketing cookies)
De nieuwe consent types zijn ervoor bedoeld om toe te voegen aan tags voor marketingdoeleinden. Deze tags mogen dan alleen maar persoonlijke data verzamelen wanneer de bezoeker hier toestemming voor geeft.
De impact van Google Consent Mode (V2)
Het vragen van toestemming voor het gebruik maken van cookies is verplicht geworden door de Europese wetten rondom privacy. Zoals eerder vermeld zorgt Google Consent Mode ervoor dat bedrijven het verlies in data minimaliseren. Zij kunnen dus zelfs als een bezoeker geen toestemming geeft, geanonimiseerde data meten en gebruiken voor bijvoorbeeld Google Analytics. Google kan deze data, mits het Analytics account voldoet aan bepaalde criteria, toevoegen aan de rapporten in Google Analytics 4. Hierdoor bevatten je rapporten alle beschikbare gegevens (gegevens mét toestemming) en daarnaast geschatte gegevens (gegevens van bezoekers zonder toestemming). Hierdoor bevatten de rapporten toch nog veel data en is het verlies hierin minimaal.


De kernvoordelen van deze nieuwe versie van de consent mode
Bij Consent Mode V2 zijn er zoals eerder vermeldt twee nieuwe consent types bijgekomen. Deze types zijn ad_user_data en ad_personalization. Zonder toestemming van deze twee nieuwe consent types, mogen de gebruikersgegevens van je bezoeker niet gebruik worden voor marketingdoeleinden. Dit heeft bijvoorbeeld als gevolg dat doelgroepen die gebruikt worden voor remarketing, niet meer gevuld zullen worden.
De kernvoordelen van Google Consent Mode V2 omvatten:
- Naleving van Europese regelgeving.
- Minimale gegevensverliezen in Google Analytics en Google Ads.
- Gebruik van gebruikersgegevens voor marketingdoeleinden, mits er toestemming is verkregen.
Wil jij weten of je klaar bent voor de toekomst en voldoet aan de Europese wetgeving, of heb je hulp nodig bij de implementatie? Bij Markant Internet helpen onze specialisten je graag verder!


Markant Internet helpt je graag verder!
Wil jij weten of je klaar bent voor de toekomst en voldoet aan de Europese wetgeving, of heb je hulp nodig bij de implementatie? Bij Markant Internet helpen onze specialisten je graag verder!
Kom in contact met onze specialist!