Google maakt mobiel vriendelijke website cruciaal voor zoekresultaten

Niek Olyslager 26 maart 2016

Vanaf 21 april worden de zoekresultaten in Google behoorlijk anders voor gebruikers van een smartphone of tablet. Het label ‘mobiel vriendelijk’ wordt namelijk belangrijker gemaakt doordat dit impact gaat hebben op het ranking signaal.

Websites die gebruiksvriendelijk zijn voor mobile devices, komen daardoor hoger in de zoekresultaten te staan als je surft via een smartphone of tablet. Het wordt dus nóg belangrijker om naast een goed werkende website voor pc en laptop ook een responsive website te hebben voor deze mobiele apparaten. Want als dit niet het geval is, loop je gegarandeerd bezoekers mis!

Google is volop bezig om de zoekervaring op mobiele apparaten gestroomlijnder te maken. Problemen moeten worden verholpen, omdat dit tot veel frustratie leidt bij bezoekers. Veel websites zijn niet fijn leesbaar op een smartphone of tablet en dat wordt gezien als een enorme ergernis. Dit is ook de reden dat Google op het mobiele web van Google Search een tag heeft geïntroduceerd die aangeeft dat een site mobiel vriendelijk is.

Eigenaren van sites met het label ‘mobiel vriendelijk’ mogen tevreden zijn. Hun site komt namelijk hoger in de zoekresultaten te staan en wordt gemakkelijker gevonden dan een site die dit label niet heeft. Daarnaast zullen bezoekers langer op de website blijven, omdat deze gebruiksvriendelijk is. Aan de andere kan kiezen gebruikers van mobiele apparaten er waarschijnlijk voor om een website over te slaan wanneer deze niet mobiel vriendelijk is.

Een website krijgt niet zomaar het label ‘mobiel vriendelijk’, want het moet natuurlijk wel aan een aantal eisen voldoen. Dit is waar Google vooral op let:

  • De tekst op de website moet goed leesbaar zijn en het moet niet nodig zijn om in of uit te zoomen.
  • De website moet zich automatisch aanpassen, zonder dat hierbij veel gescrold hoeft te worden.
  • De websitelinks moeten ver genoeg uit elkaar staan, zodat niet per ongeluk op de verkeerde link geklikt kan worden.

Wil je weten of jouw website gebruiksvriendelijk is voor mobile devices? Doe dan de Mobile-Friendly Test van Google. Je ontvangt dan een rapportage waarbij je perfect kunt zien of jouw website aan de eisen voldoet. Is jouw website niet mobiel vriendelijk? Wacht dan niet te lang en zorg er zo snel mogelijk voor dat de website ook gebruiksvriendelijk wordt voor smartphones en tablets. Het gebruik van deze apparaten neemt namelijk sterk toe, dus je loopt op deze manier steeds vaker potentiële klanten mis.

 

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver