Het belang van een goede landingspagina

Heleen Heerink

Een goede landingspagina bestaat uit vele onderdelen. De pagina is bedoeld om conversies te genereren. Het is van belang dat de pagina de bezoeker van de juiste informatie voorziet. Maar enkel informatie bieden is niet genoeg. Je moet de bezoeker proberen te sturen zodat diegene een actie uitvoert. Maar hoe stuur je de bezoeker precies?

 

Bepaal het doel van de landingspagina

Elke landingspagina moet een duidelijk doel hebben. Dit is voor zowel het bedrijf als voor de bezoeker een belangrijk onderdeel. Om een doel te definiëren moet de aanbieder een duidelijke strategie hanteren. Vervolgens moet je de juiste middelen inzetten om de doelstelling te behalen. Dit geldt ook voor een webshop/website. Een webshop wil verkopen te genereren. Een website wil informatieve content voorzien en/of leads genereren.

 

Waardevolle en relevante content

Je wilt de juiste bezoeker naar de website leiden. Eenmaal op de website beland moet de bezoeker direct het gevoel krijgen dat de pagina informatie biedt waar diegene naar op zoek is. Tevens moeten enkel relevante content aanwezig zijn. Als de bezoeker op zoek is naar een “leren dames Adidas voetbalschoen maat 37” en diegene landt op een productpagina van “dames Adidas schoen maat 37”, dan is de kans groot dat de bezoeker niet zal converteren. Er wordt een essentieel onderdeel van de zoekopdracht gemist. De bezoeker is immers op zoek naar een leren voetbalschoen van het merk Adidas, voor dames in maat 37. De landingspagina geeft echter een breder resultaat weer. Het kan bijvoorbeeld ook een sneaker zijn. Zodoende is er een mismatch en zal er geen conversie volgen.

 

De belangrijkste informatie boven de vouw

Benoem de belangrijkste informatie boven de vouw. Dit is het bovenste gedeelte van de website/webshop. Het is de kunst om hier de belangrijkste informatie te vermelden middels een kort en krachtige tekst. Daarnaast moet er een CTA knop worden toegevoegd om de bezoeker direct een actie uit te laten voeren.

 

Benoem waar jij in uitblinkt

Het is van belang om de bezoeker te overtuigen van jouw voordelen. Dit geldt zowel voor diensten als productpagina’s. Dit is eenvoudig te realiseren door USP’s (Unique Selling Points) te benoemen in een paar punten. Het handigst en meest opvallende methode is het gebruik van bullet points. Hierdoor worden jouw kwaliteiten overzichtelijk en duidelijk zichtbaar. Dit trekt de aandacht van de bezoeker én het blijft beter hangen in het geheugen van de bezoeker. Daarnaast zijn de bullet points sneller te vinden op de pagina wanneer de bezoeker besluit deze weer op te zoeken.

 

Aanjagen van conversie met een Call-to-action (CTA)

Een goede CTA is van essentieel belang om de bezoeker te triggeren. Hierdoor vergroot je de kans op conversies door de bezoeker te sturen door middel van een goede CTA. Wees wel consistent in je CTA en hanteer dezelfde stijl en kleur. Hoe meer overeenstemming op een pagina, hoe minder verwarring er ontstaat bij de bezoeker. Voorbeelden van CTA’s kunnen zijn: “brochure downloaden, afspraak maken, toevoegen aan winkelwagen, shop nu” enzovoort.

 

Blijf jouw website optimaliseren

Er is altijd ruimte voor optimalisatie. Op basis van A/B tests kun je de landingspagina testen op verschillende onderdelen. Je kunt experimenteren met kleur, content en opmaak.

Wil je meer weten over het optimaliseren van jouw landingspagina’s. Neem contact met ons op.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver