Hoe Marketing Automation jouw omzet een boost geeft

Heleen Heerink

E-mailmarketing programma’s, waaronder Mailchimp en Active Campaign, worden veelvuldig door bedrijven gebruikt. De gebruiksvriendelijke en overzichtelijke interfaces maken deze programma’s namelijk erg gelieft voor het versturen van online mailings. Maar wist je dat, naast het versturen van nieuwsbrieven, deze programma’s veel meer te bieden hebben?

Eén van deze functies is Marketing Automation. Voor velen waarschijnlijk een onbekende functie omdat deze wordt overschaduwt door het opstellen van reguliere mailings. Toch is Marketing Automation zeker de moeite waard om in te verdiepen.

Wat is Marketing Automation?

Zoals Mailchimp het omschrijft is Marketing Automation “een proces dat technologie in staat stelt om bepaalde marketingtaken van mensen over te nemen, waardoor zij zich kunnen concentreren op de strategie.” Deze technologie kan e-mails geautomatiseerd verzenden, zonder dat een persoon handmatig aan de knoppen hoeft draaien. Ideaal als je bijvoorbeeld een groot klantenbestand hebt, maar toch elke persoon afzonderlijk een e-mail wilt sturen voor zijn/haar verjaardag.

Marketing Automation helpt bij het opbouwen van een merk, meer producten/diensten te verkopen en de loyaliteit van klanten te vergroten. Personen kunnen getarget worden op basis van gedrag, voorkeuren en de aankoopgeschiedenis. Dit allemaal om op het juiste moment, de juiste boodschap naar de juiste persoon te versturen.

Wat is er mogelijk met Marketing Automation software?

Wat Marketing Automation zo sterkt maakt, is in het bijzonder personalisatie. Zo is het mogelijk om een klant te benaderen met zijn/haar naam in de aanhef van de mailing en/of in het onderwerp. Deze functie wordt door middel van een speciale code in het template geladen. Wanneer dit eenmaal goed staat, hoeft hier niet meer naar omgekeken te worden.

Voor welke automatisering er wordt gekozen, is afhankelijk van de informatie die er wordt verzameld. Elke keer wanneer iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief of iets online bestelt, levert dit waardevolle informatie op. Deze informatie wordt verwerkt in het systeem en op basis daarvan kan een Marketing Automation worden opgezet. Enkele voorbeelden van een Marketing Automation zijn:

  • Wanneer een bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief, ontvangt deze een e-mailbevestiging van de inschrijving. Deze bevestiging kan gelijk worden verzonden door het systeem, maar ook met een vertraging van één of meerdere uren;
  • Wanneer een klant jarig is, ontvangt deze automatisch, op dezelfde dag of enkele dagen daarvoor, een e-mail met een verjaardag groet of kortingscode;
  • Wanneer een klant een product online bestelt, ontvangt deze een week later een e-mail met productsuggesties die bij het eerder bestelde product horen. Wanneer iemand bijvoorbeeld een tuinset bestelt, ontvangt deze na een week een e-mail met tuinkussens;
  • Wanneer een klant een bepaald product bestelt dat hij/zij na een geringe tijd weer nodig heeft, zoals gel of lenzenvloeistof, kan hiervoor na een x aantal weken een e-mail als reminder worden verstuurd;
  • Wanneer een bezoeker zich aanmeldt voor de nieuwsbrief en bij deze aanmelding een bepaalde voorkeur aangeeft, wordt deze bezoeker op basis van die voorkeur in een groep geplaatst, waarna deze gericht e-mails ontvangt over het aangegeven onderwerp.

Dit zijn slechts enkele functies die er mogelijk zijn met Marketing Automation. Welke Marketing Automation het meest geschikt is voor jouw bedrijf, is afhankelijk van het uiteindelijke doel. Al met al is het inzetten van deze online marketing tool een sterke toevoeging aan jouw SEO of SEA strategie om meer rendement uit je huidige bezoekersaantallen te halen.

Wil jij meer weten over dit onderwerp?

Meer informatie ontvangen over Marketing Automation of ben je op zoek naar een specifieke Marketing Automation oplossing? Neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver