“Die informatie hoeft van mij niet online” – 3 redenen waarom die informatie juist WEL online moet

Bas ter Beek 9 juni 2016

1- Meer bezoekers = Hoger in Google

Voordat een online marketeer met een content plan komt, doet hij of zij onderzoek naar het zoekgedrag van potentiële klanten in zoekmachines als bijvoorbeeld Google. Zo vindt de online marketeer onderwerpen, waar potentiële klanten in geïnteresseerd zijn en waarmee je deze klanten verder zou kunnen helpen.

Door artikelen te schrijven over deze onderwerpen, zal Google deze artikelen tonen wanneer een potentiële klant op de afgesproken zoekterm zoekt. Deze consument klikt dan door naar jouw website. Ook wanneer een artikel in eerste instantie niets lijkt te verkopen en daardoor niet direct relevant lijkt om een artikel aan te wijden, kan dit op de lange termijn wel degelijk extra verkopen opleveren.

Doordat de consumenten jouw artikel aanklikken en lezen, herkent Google dat jouw website nuttige informatie levert. Daarnaast zal het bezoekersaantal van de website stijgen, wat voor Google ook een signaal van kwaliteit is. Deze signalen zullen ervoor zorgen dat jouw website door Google ook bij andere zoektermen hoger in de zoekresultaten wordt geplaatst.

Hierdoor wordt jouw bedrijf gemakkelijker vindbaar voor mensen die wel direct interesse hebben in jouw diensten, waardoor de verkoopcijfers zullen stijgen.

2- Meer informatie = Meer om te lezen

Door meer waardevolle content aan te bieden op jouw website, zullen geïnteresseerde bezoekers ook langer op de website blijven. Ze zullen namelijk gemakkelijker van artikel naar artikel “hoppen” om zo zoveel mogelijk interessante informatie tot zicht te kunnen nemen. Dit heeft een aantal grote voordelen.

Ten eerste verlaagt de bouncerate (het percentage mensen dat na het bezoeken van één pagina de website weer verlaat). Ook dit is weer een teken voor Google dat jouw website interessant en van goede kwaliteit is en zal dus helpen met het behalen van betere posities in Google.

Daarnaast is er al door meerdere onderzoeken bewezen, dat hoe langer en hoe meer mensen worden blootgesteld aan een merk of product, hoe groter de kans wordt dat ze tot een aankoop overgaan. Wanneer je potentiële klanten dus lang weet vast te houden op de website, zullen er meer van deze klanten tot conversie overgaan.

 

3- Verhoog de expertise factor

De laatste reden om sommige, wellicht niet direct converterende teksten te schrijven, is om je te kunnen positioneren als expert in jouw vakgebied. Wanneer consumenten last hebben van een probleem, bijvoorbeeld een lekkende kraan, zullen zij vaak eerst zoeken naar een manier om dit op te lossen. Wanneer jouw website veel praktische informatie bevat, waarmee ze dit eventueel kunnen oplossen, zullen ze jou onthouden als expert in jouw vakgebied. Wanneer de lekkende kraan niet zelf verholpen kan worden, of wanneer er op een ander moment een groter probleem is, zit je reeds in het systeem van deze consument en zal je de eerste zijn die gecontacteerd wordt voor de klus.

Zo ziet je maar dat, hoewel sommige artikelen in eerste instantie niet heel nuttig lijken, ze wel degelijk heel nuttig kunnen zijn als er rekening wordt gehouden met het algoritme van zoekmachines als Google en met de psychologische principes van consument gedrag. Een beetje eigenwijs zijn en van de norm afwijken kan op het internet vaak net het verschil maken tussen normaal, of succesvol.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver