De interne linkstructuur van een website optimaliseren; het alles verduidelijkende artikel.

Bas ter Beek 19 mei 2017

Om te bepalen welke links bovenaan in de zoekresultaten zullen verschijnen, maken zoekmachines gebruik van een heel aantal indicatoren van de kwaliteit en relevantie van een website. Naast content is de link structuur van een website misschien wel de meest belangrijke indicator voor zoekmachines als Google. Het optimaliseren van deze link structuur kan dan ook helpen bij het beter vindbaar maken van een website.

De link waarde van een pagina

Internet pagina’s bouwen een bepaalde link waarde op wanneer andere websites naar deze pagina’s verwijzen. Door Google wordt deze waarde de Google pagerank genoemd. Hoeveel één verwijzing waard is, hangt af van de relevantie, betrouwbaarheid en de link waarde van de pagina waarop de verwijzing verschijnt.

Vervolgens kan de linkwaarde van een pagina weer doorsijpelen naar andere pagina’s op een website. d.w.z De pagina’s die één laag dieper in de website liggen dan de eerste pagina.

Dit doorsijpelen van de pagerank zou je kunnen zien als een grote toren van champagneglazen. In het bovenste champagneglas wordt een beetje champagne (pagerank) gegoten doordat een andere website naar deze pagina heeft gelinkt. Vervolgens stroomt de champagne door naar de glazen in de laag onder het bovenste glas. Dit zijn de website pagina’s waarvan er op de eerste pagina interne links aanwezig waren. Uit deze glazen stroomt de champagne weer naar de glazen die weer een laag lager staan, etc. De interne linkstructuur van een website bepaalt dus hoeveel van de linkwaarde van één pagina kan doorstromen naar een andere pagina op een website.

Linken naar de belangrijkste pagina’s op een website

Hoe vaak er intern wordt gelinkt naar een bepaalde pagina op een website, is voor veel zoekmachines een signaal hoe belangrijk deze pagina voor de website is. Het is dus belangrijk om te weten welke pagina’s van je website écht belangrijk zijn, om vervolgens daar de meeste interne links naar te maken.

Wanneer en niet intern naar een pagina wordt gelinkt, is de kans groot dat deze pagina niet zal worden gevonden en dus ook niet zal worden geïndexeerd door Google. Wanneer een pagina niet is geïndexeerd door Google, kan de pagina ook niet worden gevonden in de zoekresultaten. Het is dus erg belangrijk om naar iedere pagina een interne link op de website te hebben staan.

Wanneer een website uit erg veel pagina’s bestaat, kan het handig zijn om een xml. sitemap te maken. Hierin staan alle links naar alle pagina’s van een website. Zo weet Google altijd alle pagina’s van de website te vinden en te indexeren en daarmee ook op te nemen in de Google zoekresultaten.

Door een hyperlink te maken naar de meest belangrijke pagina’s in de header of footer van een website, zullen er met één aanpassing ineens een heleboel extra interne links naar deze pagina bij komen. Dit omdat de links die in de header of footer van een website staan, op alle pagina’s van de website zullen verschijnen.

Naast het aantal links zijn er nog een aantal belangrijke dingen, aan de hand waarvan Google de waarde van een link bepaalt.

  • Positie van een link op de pagina
  • Positie van de link in een lijst van meerdere links
  • Aantal woorden in de anchertekst
  • Relevantie en commerciële toon van de anchertekst
  • Het linktype (bijvoorbeeld afbeelding of tekstlink)
  • De context waarin de link verwerkt staat.
  • Hoe lang een persoon op een pagina blijft, na het aanklikken van de link.

En zo nog een aantal andere factoren.

Een logische interne link structuur

Een linkstructuur die voor de meeste websites goed werkt, is de zogenaamde pyramidevorm. Hierin is de homepage de landing page en ook de pagina met de meeste backlinks op andere websites en de pagina met de hoogste Google Pagerank. De volgende laag in de link structuur zijn de categoriepagina’s en de laag daar weer onder zijn specifieke pagina’s. Bijvoorbeeld pagina’s specifiek voor één product. Deze linkstructuur is vaak voor de gebruiker heel gebruiksvriendelijk. Bovendien zal de linkwaarde van de homepage op deze manier redelijk gelijkmatig over alle onderliggende pagina’s worden verspreid.

Een andere manier om de linkstructuur in te delen, is op basis van de customer journey. Dus volgens de verschillende stappen die een klant “beloopt” voordat hij of zij overgaat tot een aankoop. De eerste pagina is dan een meer informatieve pagina, de onderliggende pagina’s geven specifiekere en vergelijkende informatie en de laatste pagina’s zijn de productpagina’s waar wordt overgegaan tot aankoop of het contacteren via email of telefoon.

Het creëren van een logische en goed geoptimaliseerde interne link structuur van een website is, naast content, een van de meest effectieve en belangrijke manieren om je website hoger in de Google zoekresultaten te laten eindigen. Nadenken over een goede link structuur is dan ook zeker geen verspilde tijd.

Heb je al eens nagedacht over de interne link structuur van jouw website?

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver