Alle blogs

De interne linkstructuur van een website optimaliseren; het alles verduidelijkende artikel.

Bas ter Beek - Markant Internet
Bas ter Beek
Interne linkstructuur

Om te bepalen welke pagina’s bovenaan in de zoekresultaten zullen verschijnen, maken zoekmachines gebruik van een verschillend aantal indicatoren om de kwaliteit en relevantie van een website te beoordelen. Naast de content op een pagina is de interne linkstructuur van een website misschien wel de meest belangrijke indicator voor zoekmachines als Google. Het optimaliseren van deze linkstructuur kan dan bijdragen aan het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw website.

De linkwaarde van een pagina

Om te bepalen welke pagina’s bovenaan in de zoekresultaten zullen verschijnen, maken zoekmachines gebruik van een verschillend aantal indicatoren om de kwaliteit en relevantie van een website te beoordelen. Naast de content op een pagina is de interne linkstructuur van een website misschien wel de meest belangrijke indicator voor zoekmachines als Google. Het optimaliseren van deze linkstructuur kan dan bijdragen aan het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw website.

De linkwaarde van een pagina kan doorsijpelen naar andere pagina’s op een website. Hierbij gaat het over de pagina’s die één laag dieper in de website liggen dan de eerste pagina, deze staan ook wel bekend als de onderliggende pagina’s.

Dit doorsijpelen van de pagerank zou je kunnen zien als een grote toren van champagneglazen. In het bovenste champagneglas, dat zich in de eerste laag van de toren bevindt, wordt een beetje champagne (pagerank) gegoten doordat een andere website naar deze pagina heeft gelinkt. Vervolgens stroomt de champagne door naar de glazen in de tweede laag die zich onder het bovenste glas bevinden. Dit zijn de website pagina’s waarvan er op de pagina in de eerste laag interne links aanwezig zijn die doorverwijzen naar de pagina’s in de tweede laag. Uit deze glazen stroomt de champagne weer naar de glazen die weer een laag lager staan, en dit kan verschillende verdiepende lagen doorgaan. Kortom, de interne linkstructuur van een website bepaalt hoeveel van de linkwaarde van één pagina kan doorstromen naar een andere pagina die zich op de website bevindt.

Linken naar de belangrijkste pagina’s op een website

Het aantal keren dat er intern gelinkt wordt naar een bepaalde pagina op een website is voor veel zoekmachines een signaal hoe belangrijk deze pagina voor de website is. Het is dus van belang om in kaart te brengen welke pagina’s van jouw website écht belangrijk zijn, om daar vervolgens de meeste interne links vanuit andere pagina’s aan te maken.

Wanneer er niet intern naar een pagina wordt gelinkt, is de kans groot dat deze pagina niet zal worden gevonden en dus ook niet zal worden geïndexeerd door Google Als een pagina niet is geïndexeerd door Google, kan de pagina ook niet worden gevonden in de zoekresultaten van deze zoekmachine. Het is daarom erg belangrijk om voor iedere pagina in de website een goede interne link aan te maken.

Op het moment dat een website uit erg veel pagina’s bestaat, is het aan te raden om een zogenaamde ‘XML Sitemap’ aan te maken. In deze sitemap staan links die naar alle pagina’s van een website verwijzen. Op deze manier weet Google altijd alle pagina’s van de website te vinden en te indexeren. Hierdoor worden deze pagina’s ook meegenomen in de zoekresultaten van Google en zal jouw website beter gevonden worden.

Interne link

Door een hyperlink aan te maken in de header of de footer die naar de meest belangrijke pagina’s van een website verwijst, zullen er met één aanpassing ineens een heleboel extra interne links naar deze pagina bij komen. Dit komt doordat de links die in de header of footer van een website staan, op alle pagina’s van de website zullen verschijnen.

Naast het aantal interne links zijn er nog een aantal belangrijke zaken waarop Google de linkwaarde bepaalt:

  • De positie van een interne link op de pagina
  • De positie van de link in een lijst van meerdere links
  • Het aantal woorden in de anchor tekst
  • De relevantie en commerciële toon van de anchor tekst
  • Het linktype (bijvoorbeeld een afbeelding of tekstlink)
  • De context waarin de interne link verwerkt staat
  • De tijd dat een persoon op een pagina blijft na het aanklikken van de interne link.

Naast deze bovenstaande factoren zijn er nog een aantal andere factoren waarop Google de linkwaarde beoordeelt.

Een logische interne linkstructuur

Een interne linkstructuur die voor de meeste websites goed werkt, is de zogenaamde piramidevorm. In deze structuur is de homepage de landingspagina en is daarnaast ook de pagina met de meeste hoeveelheid backlinks. Ook is dit de pagina met de hoogste Google Pagerank. De volgende laag in de linkstructuur zijn de categoriepagina’s en de laag daar weer onder zijn specifieke pagina’s. Met deze specifieke pagina’s worden de pagina’s bedoeld die specifiek voor een bepaald product zijn aangemaakt. Deze vorm van een linkstructuur is vaak heel gebruiksvriendelijk voor de bezoeker van jouw website. Bovendien zal de linkwaarde van de homepage op deze manier redelijk gelijkmatig over alle onderliggende pagina’s worden verspreid.

Een andere manier om de linkstructuur van een website in te delen, is op basis van de customer journey. Dit is de zogenaamde klantenreis van een bezoeker en omvat de verschillende stappen die een klant “beloopt” voordat hij of zij overgaat tot een aankoop. De eerste pagina is dan een meer informatieve pagina, de onderliggende pagina’s geven specifiekere en relevante informatie weer die goed aansluiten op de behoefte van de bezoeker. De laatste pagina’s zijn de productpagina’s waar een klant gemakkelijk kan overgaan tot een aankoop of het contacteren van het bedrijf via de email of telefoon.

Het creëren van een logische en goed geoptimaliseerde interne linkstructuur van een website is, naast de content op de website, één van de meest effectieve en beste manieren om jouw website hoger in de Google zoekresultaten weer te laten geven. Nadenken over goede en relevante interne links is dan ook zeker geen verspilde tijd en is zeker aan te raden!

Heb jij al eens goed nagedacht over de interne linkstructuur van jouw website?

Bas ter Beek
SEO-Specialist

Levensgenieter pur sang! Bas kun je vinden op stedentrips, festivals en in the mancave. Gelukkig heeft hij genoeg tijd om bij Markant bezig te zijn met zijn specialisatie: SEO/SEA.

Bas ter Beek - Markant Internet

Gratis SEO analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO
SEO analyse aanvragen