Maak je online klaar voor de feestdagen

Niek Olyslager 14 november 2017

Het is December, wat betekent dat de feestdagen nu echt in zicht zijn. Voor veel mensen is December één van de duurste maanden van het jaar, voor anderen is het de maand met de meeste omzet. Door slim in te spelen op deze tijd van het jaar, is het mogelijk om het succes van je online marketing een grote boost te geven.

Begin op tijd

Hoewel er vaak veel commentaar is op de pepernoten die in September alweer in de schappen liggen en de kerstversiering die begin November al te koop is in de meeste winkels, is het toch van belang om op tijd te beginnen. Een Google Consumer study heeft aangetoond dat de meeste (62%) mensen hun kerstinkopen voor 16 December al klaar hebben. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de feestdagen, is het dus van belang om je feestdagen campagne al ruim voor deze tijd klaar te hebben staan.

Hoe verbeter je je SEO voor de feestdagen

Er zijn verschillende manier om de SEO van je website te optimaliseren voor de feestdagen. Welke manier het beste is, is geheel afhankelijk van het product of de dienst die wordt aangeboden en van de structuur van de website.

Wanneer er op een website een inspiratie of nieuwsblog aanwezig is, is het relatief gemakkelijk om vanaf pak hem beet September regelmatig een blogpost te schrijven met een feestdagen thema. Een artikel met cadeauideeën (wellicht voor de specifieke doelgroep waarop je bedrijf zich richt) of een informatief artikel over bijvoorbeeld de voorbereidingen voor het kerstdiner. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een creatief blogartikel over te schrijven. Informatieve teksten met een feestdagen thema, kunnen ook worden verwerkt op een kennisbank pagina.

Inspiratie voor feestdagen artikelen is ook te verkrijgen door een speciaal zoekwoord onderzoek voor de feestdagen te doen. Door op zoek te gaan naar relevante zoekwoorden met een kerstthema, is het gemakkelijk om interessante en nuttige onderwerpen voor artikelen te bedenken.

Een andere manier voor het genereren van SEO feestdagen content, is door het stellen van feestdagen gerichte vragen op Social Media aan je volgers. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen vragen waar je volgers het meest tegenop zien of welke klusjes in huis ze het liefst voor de feestdagen nog afgehandeld willen hebben. De informatie die je hieruit haalt, kun je ook weer gebruiken in een blogpost of op een veelgestelde vragen pagina.

Maak een speciale pagina aan voor de feestdagen

Een andere manier om een betere positie in Google te krijgen voor feestdagen gerelateerde zoektermen is om een speciale pagina voor de feestdagen aan te maken. Op deze pagina zet je bijvoorbeeld alle kerst accessoires bij elkaar, alle producten die leuk zijn om cadeau te geven of alle diensten die relevant zijn voor de feestdagen (wat dacht je van de tuin kerstklaar maken voor een hovenier of een coaching gesprek bij feestdagen stress?) Door deze pagina gemakkelijk beschikbaar te maken vanaf de homepage, is de relevantie van die pagina voor Google al meteen hoog (lees meer over de linkstructuur van je pagina optimaliseren in dit artikel), hierdoor zal de pagina sneller worden opgemerkt door de crawlbots van Google, waardoor je pagina eerder zichtbaar zal zijn in de zoekresultaten.

Door de belangrijkste informatie en speciale promotionele acties uit de pagina te verwerken in de meta data van de pagina, zal de titel van de pagina die verschijnt in de Google zoekresultaten aantrekkelijker worden voor mensen om op te klikken. Niet alleen zorgt dit voor meer bezoekers op je website, dit geeft ook een signaal van kwaliteit aan Google af. Hierdoor zal Google eerder geneigd zijn om je webpagina op een prominentere plaats in de zoekresultaten te plaatsen.

Hoe verbeter je SEA voor de feestdagen

Een complete online marketing campagne bestaat natuurlijk naast een SEO strategie ook uit een SEA strategie. Door beide te combineren, kan het optimale resultaat worden behaald.

Implementeer Google Shopping

Hoewel Google shopping ook buiten “the season of joy” erg belangrijk is voor e-commerce bedrijven, is een optimale implementatie van Google Shopping met de feestdagen extra belangrijk. Advertenties in Google shopping hebben een hogere conversie ratio dan andere varianten van Google advertenties en zijn daarnaast ook nog eens goedkoper per klik. Beide eigenschappen maken Google Shopping advertenties een hele aantrekkelijke manier van adverteren tijdens de feestdagen.

Maak een Adwords strategie

Ook voor niet e-commerce bedrijven kan een succesvolle SEA campagne worden opgezet. Om hiervan een succes te maken kan een zoekwoordonderzoek gedaan worden, speciaal gericht op de feestdagen. Daarnaast kan je gebruik maken van de informatie in bijvoorbeeld Google Trends om te analyseren wat het zoekgedrag van potentiële klanten in voorgaande jaren was. Als laatste kan je een analyse maken van wat concurrenten tijdens de feestdagen aan online marketing doen.

Door alle verzamelde informatie te combineren, kan voor ieder bedrijf een succesvolle Adwords campagne worden opgezet voor de feestdagen.

Maak een nieuwe campagne in Google Adwords om de feestdagen campagne gemakkelijk te kunnen onderscheiden van de reeds bestaande, reguliere campagnes. Door een nieuwe campagne aan te maken voor de feestdagen, ontstaat ook de mogelijkheid om klanten naar een speciale kerstpagina (zie het stuk over SEO voor de feestdagen) te verwijzen wanneer ze klikken op een advertentie.

Om advertenties extra te laten opvallen kan er worden verwezen naar speciale promoties tijdens de feestdagen, kan een verwijzing worden gemaakt naar subpagina’s op je website of kan een telefoonnummer worden weergegeven bij de advertentie. Op die manier wordt het voor een potentiële klant extra interessant om te klikken op de advertentie of om contact op te nemen.

Hogere kosten, meer winst

Competitie is tijdens de feestdagen agressiever dan ooit. Hierdoor zullen de klikprijzen van advertenties tijdens de feestdagen waarschijnlijk een stuk duurder uitvallen dan normaal. Toch hoeft dit geen groot probleem te zijn. Tijdens de feestdagen zitten mensen meer in een koopmodus dan tijdens de andere maanden van het jaar, hierdoor zal de totale waarde van een conversie waarschijnlijk hoger zijn in december dan normaal. Door de verhouding tussen klikprijs en conversiewaarde in de gaten te houden, kan voor een optimaal winstgevende feestdagen campagne worden gezorgd.

Is jouw bedrijf al klaar voor de drukte tijdens de feestdagen?

 

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver