Meer controle voor gevoelige advertentie onderwerpen

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Google streeft ernaar om de bezoeker van een zo goed mogelijke advertentie ervaring te voorzien. Over de jaren heeft Google meer transparantie geboden in hun advertentie landschap, waarbij er tevens meer controle door de bezoeker uitgeoefend kan worden. Zo biedt Google bij iedere advertentie een functie waarbij je uitgelegd krijgt waarom je een bepaalde advertentie te zien krijgt. Daarnaast biedt Google de gebruiker de mogelijkheid om advertentie-instellingen te beheren. Hiermee kunnen bezoekers ervoor kiezen om gepersonaliseerde advertenties te weergeven die relevant kunnen zijn aan jouw interesses op het internet.

Feedback over meer controle

Google geeft aan dat uit hun feedback-gegevens, gebruikers meer controle willen hebben op het gebied van advertenties. De bezoekers zouden beperkingen willen opleggen in het zien van advertenties in bepaalde categorieën, zoals alcohol- en gokadvertenties. Google heeft al een aantal opties die het mogelijk maken om bepaalde advertenties te beperken of stopzetten, zoals ‘Deze advertenties niet meer weergeven’ of ‘Deze adverteerder blokkeren’.

De nieuwe optie heeft als doel om weer een stap dichterbij te zetten naar de gebruikerservaring. Met een klik op de advertentie zou het mogelijk zijn om minder alcohol- en gokadvertenties te zien. Het werkt overigens twee kanten op: het is tevens mogelijk om ervoor te kiezen om wel meer advertenties te zien die gerelateerd zijn aan onderwerpen als alcohol en kansspel.

Deze functionaliteit zou geleidelijk uitrollen in de advertentie instellingen. Google zal eerst starten met YouTube advertenties in de VS. Later zal dit wereldwijd uitrollen naar Google Ads en YouTube in het begin van 2021. Voor landen met wettelijke beperkingen betreft alcohol en kansspel, zullen geen veranderingen zien in hun advertentiebeleid. Google is in samenwerking IARD (International Alliance for Responsible Drinking) om de bezoeker wereldwijd een betere ervaring te voorzien, waarbij er rekening gehouden wordt met verschillende culturele gevoeligheden.

Meer weten over controle van advertenties?

Onze specialisten zijn op de hoogte van de nieuwst ontwikkelingen van Google. Neem contact met ons op. Wij staan klaar om jou te ondersteunen.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver