Microsoft Shopping (voorheen Bing Shopping) is al een tijdje beschikbaar in Nederland. Eerst waren enkel zoekcampagnes beschikbaar en later werden Shopping ads uitgerold. Dit nieuwe campagnetype biedt veel mogelijkheden waarmee je meer verkeer en opbrengsten kunt genereren.
Prominente plek in de zoekresultaten van Microsoft Shopping Ads
Net als bij Google worden de Shopping ads bovenaan de pagina getoond. De shopping ads worden boven de tekstadvertenties én organische zoekresultaten getoond. Daarnaast worden de advertenties ook getoond rechts naast de zoekresultaten. Ook heeft Microsoft Bing Ads een Shopping-tabblad waarbij producten worden getoond en waarbij het mogelijk is om filteropties te gebruiken.
Shopping campagnes worden ingezet om koopgerichte bezoekers te bereiken en daarmee meer omzet te genereren. De bezoeker wordt geleid naar een productpagina waarmee diegene gelijk gestimuleerd wordt om een aankoop te verrichten. De conversieratio’s van Shopping campagnes liggen daarom hoger dan de ratio’s van de zoekcampagnes. Verder worden de Shopping campagnes gevoed door de productfeed waarin productinformatie wordt meegegeven om de campagnes op te kunnen zetten.
Wat zijn de verschillen met Google Shopping?
- Het Shopping tabblad in Microsoft Ads is minder uitgebreid dan het Google Shopping tabblad;
- Er zijn minder filteropties om snel het juiste product te vinden;
- De advertenties in Microsoft Ads bieden geen extensies met extra informatie;
- Er worden niet meerdere productafbeeldingen getoond zoals in Google Shopping;
- Microsoft Ads biedt geen vergelijkingsoptie om producten te vergelijken;
- Microsoft Ads toont geen locatievoorziening, waarbij er winkels in de buurt van de bezoeker worden getoond;
- Microsoft Ads toont geen recensies in het Shopping tabblad over het product.
Google Shopping ad in Shopping tabblad
Microsoft Shopping ad in Shopping tabblad
Bereik met Microsoft Shopping Ads
Google is het meest gebruikte zoekmachineplatform in Nederland. Volgens de statistieken van Statcounter heeft Google in Nederland ruim 94% van het marktaandeel in november 2020. Op de tweede plek komt Bing (Microsoft) met ruim 3% marktaandeel in november 2020. Hiermee wordt getoond dat Google een groot overwicht heeft wat betreft de meest gebruikte zoekmachine.
Zowel Google als Microsoft worden getoond op diverse apparaten. Google heeft een groot bereik op mobiele apparaten met een Android besturingssysteem. Bing daarentegen genereert bereik via Alexa, Siri en hun eigen Cortana spraakassistent. Daarnaast bedienen zij de webfunctie voor Xbox gebruikers. Bovendien is de kans groot dat veel Windows 10 gebruikers, gebruik maken van de Microsoft zoekmachine die standaard aangeboden wordt in Windows 10.
Opzet Microsoft Ads Shopping campagnes
- Claim jouw domein. Verifieer jouw URL (website) in Bing Webmaster Tools;
- Maak een Microsoft Merchant Center account aan en maak een ‘winkel’ aan;
- Creëer een productfeed. Dit kan handmatig of via automatische import van Google Merchant Center;
- Maak een Shopping catalogus aan. Hiermee wordt de feed opgehaald en geëxporteerd naar Microsoft Merchant Center;
- Zet de Shopping campagnes op. Dit kan handmatig of geïmporteerd worden vanuit Google Ads.
Microsoft Ads wordt steeds populairder waardoor er kansen liggen om meer bereik, verkeer en omzet te genereren. Daarnaast kun je betere posities dan je concurrenten innemen door ze voor te zijn en aan de slag te gaan met Bing Ads. Het is belangrijk om te weten dat Bing Ads niet hetzelfde rendement kunnen opleveren als Google Ads. Daarvoor heeft Microsoft Ads te weinig marktaandeel in Nederland, oftewel veel minder gebruikers dan Google. Desondanks kunnen de resultaten ondersteunend zijn aan de resultaten afkomstig uit Google Ads.
Benieuwd naar Bing Ads?
Neem contact op met onze specialisten voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij denken graag met jou mee over een passende strategie om Microsoft Shopping Ads in te zetten.

Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA