Een nieuwe productpresentatie op mobiel in de Google zoekresultaten

Shari Jalimsing 19 januari 2018

Speel jij al in op de nieuwe mobiele productpresentatie?

Google is natuurlijk de grootste en meest gebruikte zoekmachine. Tevens starten bijna alle online koopprocessen met het invullen van een zoekterm in de zoekmachine van Google. Het is ook geen nieuwtje dat de zoekmachine het meest wordt gebruikt op een mobiel device en dat het gebruik al jaren toeneemt. Google gaat inspelen op deze factoren met een nieuwe productpresentatie op de mobiele weergave van de zoekresultaten.
In deze blog lees je wat de nieuwe productpresentatie in gaat houden en hoe je jouw bedrijf erop kan voorbereiden.

Een nieuw uiterlijk voor de mobiele zoekresultaten

Google is bezig met een grote update voor de mobiele weergave van zoekresultaten voor producten. Productgerichte zoekresultaten worden binnenkort op een andere wijze weergegeven op een mobiel apparaat. Dit heeft veel impact op de bedrijven waarvan de website momenteel actief is op het gebied van zoekmachine marketing. Het heeft tevens met name zichtbare invloed op de organische en betaalde zoekresultaten.
Bedrijven die niet meegaan met de vernieuwingen van Google zullen hierdoor een stuk lager in de zoekresultaten worden weergegeven. Het is daarom belangrijk dat je als website eigenaar of online marketeer tijdig start met het doorvoeren van gegevens die steeds belangrijker worden voor zowel de gebruiker als de zoekmachine.

Wat houdt de nieuwe productpresentatie in?

Het nieuwe uiterlijk van de productgerichte zoekresultaten draagt volgens Google bij aan de kennisoverdracht over een product. Er wordt direct productgerichte informatie weergegeven in verschillende vormen bovenaan de zoekresultaten. Deze informatie bestaat uit verschillende onderdelen én bronnen. Op dit moment worden de ‘’standaard’’ shopping advertenties bovenaan weergegeven, maar hier komt dus verandering in.
In 2013 is Google begonnen met het tonen van een aantal specificaties in de vorm van advertenties. Er werden productspecificaties getoond onder afbeeldingen en die werd gecombineerd met een weergave van lokale dealers. Google gaat deze interface dus updaten naar een informerende resultatenweergave.
Google wil het de zoekmachinegebruiker makkelijker maken en gaat daardoor meer informatie tonen over het product. Hierdoor neemt Google op het gebied van producten steeds meer de stap van zoekmedium naar kennismedium. In de nieuwe lay-out speelt informatie over het dus product een grote rol.
De belangrijkste elementen voor de nieuwe productpresentatie zijn dan ook allereerst natuurlijk de shopping advertenties, maar ook productafbeeldingen, recensiebronnen over het product, reviews van aanbieders, gedetailleerde informatie en productvideo’s gaan een grote rol spelen bij het nieuwe productweergave interface. Het weergeven van gedetailleerde en product specifieke informatie speelt een grote rol in de nieuwe presentatie.

De nieuwe productpresentatie voor mobiel een kans of bedreiging?

De nieuwe productpresentatie is zeker een kans voor bedrijven. Bedrijven die gebruik maken van shopping advertenties krijgen als het ware ondersteuning door de gedetailleerde informatie die Google weergeeft. Het kan echter een bedreiging gaan vormen wanneer jouw bedrijf producten verkoopt, maar je jouw website niet laat optimaliseren voor deze nieuwe feature. Het was namelijk altijd zo dat tekstadvertenties en organisch verkregen plaatsen onder de shopping advertenties en specifieke informatie werden weergegeven.
In de nieuwe interface worden de tekstresultaten veel meer naar onder geschoven door de grote hoeveelheid aan gedetailleerde informatie dat er over het product wordt weergegeven. Mede de foto’s en video’s zorgen ervoor dat de tekstresultaten aanzienlijk naar beneden worden geschoven.

Wat kan ik doen om in te spelen op deze ontwikkeling?

Er zijn verschillende mogelijkheden om in te spelen op deze ontwikkeling. Het is ten eerste belangrijk dat jouw productpagina volledig is. Hiermee wordt bedoeld dat je moet beschikken over productafbeeldingen die geoptimaliseerd zijn volgens de SEO richtlijnen. Hierdoor ziet Google de relevantie van jouw afbeelding en krijgt de afbeelding een betere positie in de zoekresultaten. Een shopping advertentie speelt tevens een grote rol in de nieuwe presentatie en daarom is het ook verstandig om een shopping campagne te (laten) maken voor jouw webshop. Deze presentatie geldt overigens alleen voor mobiele apparaten, dus het is verstandig om eerst te analyseren op welk device de meeste mensen op jouw webshop binnenkomen, voordat er actie wordt ondernomen.

Wanneer kan ik de nieuwe productpresentatie verwachten?

Op dit moment zit Google aan het einde van de testfase van deze vernieuwing. Er wordt verwacht dat deze nieuwe feature voor de feestdagen nog wordt gelanceerd. Dit kan voor veel bedrijven een voordeel zijn, want de rond de feestdagen worden de meeste zoekacties naar producten verricht en de meeste cadeaus gekocht online. De perfecte timing dus voor een nieuwe lay-out die de consument nog meer informatie toont over jouw product in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk dat er zo snel mogelijk actie wordt ondernomen om jouw webshop klaar te maken voor de nieuwe productpresentatie.
De nieuwe productpresentatie voor mobiele weergaven van Google toont de zoekmachinegebruiker dus direct verschillende soorten informatie over het gezochte product. Ben je benieuwd of deze verandering van Google ook kansen biedt voor jouw website of webshop? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen jou graag aan topprestaties met zoekmachine optimalisatie en/of zoekmachine adverteren.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver