Wat de aanleiding ook is, de overgang naar een nieuwe website biedt risico’s en kansen voor de organische vindbaarheid. Het vraagt om een plan en aandachtige uitvoering omtrent SEO. Waarom dat nodig is en wat het inhoudt lees je in deze blog.
Wat zijn websitemigratie en contentmigratie?
De overgang van de ene website naar een andere website noemt men websitemigratie, wat één van de vormen van contentmigratie is. Contentmigratie betekent dat content op één van de vier onderstaande manieren verplaatst wordt:
- Naar een ander domein
- Naar een andere lay-out
- Naar een andere URL
- Naar een ander contentmanagementsysteem.
Kleine vormen van contentmigratie worden vaak doorgevoerd door een webbouwer of online marketeer zonder een omvangrijk plan. Dit gaat vaak goed door de kleine verschillen die het met zich mee brengt. Wanneer het een hele website betreft, is dat een migratieplan echter wel nodig.
Websitemigratie, risico’s en kansen voor de organische vindbaarheid
De migratie van een website begint vaak bij een verouderde lay-out, een verouderde versie van het CMS of een interne bedrijfsverandering die vraagt om een nieuwe website. Vervolgens wordt een nieuwe website gemaakt met veelal dezelfde content als op de oude website. De combinatie van nieuwe structuur met dezelfde content zorgt voor een risico op een terugval. Indien niet alle details rondom de website in kaart worden gebracht en goed ingesteld worden op de nieuwe website, zal de organische vindbaarheid van de website onderuit schieten.
Gelukkig is de migratie van een website niet enkel negatief. Het biedt veel kansen voor het verbeteren van de online vindbaarheid op de langere termijn. Doordat alle details in kaart gebracht moeten worden rondom de website, biedt het de kans om een nulpunt te maken en om opnieuw een strategie te maken of door te voeren.
Migratieplan SEO
In een migratieplan staat omschreven wat er op de oude website staat dat van invloed is op de organische vindbaarheid van de website, hoe het gesteld is met de organische vindbaarheid en hoe dat meegenomen kan worden naar de nieuwe website (ook wel SEO migratie).
Nulmeting
Er wordt een nulmeting gemaakt van de organische vindbaarheid van de website voor de migratie. De impact van de content-/websitemigratie wordt duidelijk in de nulmeting. Waarden die in de nulmeting worden opgenomen zijn:
- Zoekwoorden waar de website organisch vindbaar op is
- Zoekwoordposities op de betreffende zoekwoorden
- Hoeveelheid organische bezoekers
- Landingspagina’s/instappagina’s voor organische bezoekers.
De nulmeting biedt kansen om een volledig zoekwoordenonderzoek uit te voeren of een verouderd zoekwoordenonderzoek te updaten. De nulmeting kan als goed uitgangspunt genomen worden voor SEO na de migratie.
Analyse
De migratie-analyse toont aan hoe factoren die een rol spelen in de organische vindbaarheid ingesteld staan voor de migratie en middels welke aanpassingen deze vindbaarheid gewaarborgd wordt. Vaak wordt de marketingstrategie vernieuwd bij de overgang van een nieuwe website. Deze strategie dient meegenomen te worden in de analyse. Het kan namelijk betekenen dat er andere keuzes gemaakt worden die ook van invloed zijn op de organische vindbaarheid.
Er zijn vele factoren die gecontroleerd en eventueel overgezet/aangepast dienen te worden. De factoren van de migratie-analyse zijn in te delen in 5 categorieën:
- Content
- Techniek
- Domeinautoriteit
- Communicatie met crawlers
- Customer experience.
Planning
Een planning klinkt heel logisch, maar het mist vaak bij de overgang van een nieuwe website. De planning dient alle factoren mee te nemen en sluitend te zijn. Als de planning nageleefd wordt, staat er na de overgang van website een website die organisch goed vindbaar is.
Een valkuil rondom de lancering van een nieuwe website is het bouwtraject zelf. Net als bij grote projecten in de bouw loopt de realisatie van een website vaak vertraging op. De planning van het migratieplan dient hier rekening mee te houden en moet aangepast kunnen worden op vertraging van websiterealisatie.
SEO migratie uitvoeren
SEO migratie omvat het waarborgen van de organische vindbaarheid van een website bij contentmigratie. Sleutelelementen die een SEO migratie succesvol maken zijn:
- Vroegtijdige testen
- Strakke communicatie
- Monitoren na overgang
- Vroegtijdige testen
Voordat de websitemigratie plaatsvindt, zullen er al voorbereidingen getroffen worden. Uit het migratieplan volgen aanpassingen die voorbereid worden en getest worden in de test-/ontwikkelomgeving. De overgang van de website zelf is een kort moment waarin alle voorbereidingen doorgevoerd worden en alles dient goed te staan na de overgang.
- Strakke communicatie
Websitemigratie is een proces waar meerdere partijen en personen aan werken. Om de precisie en de planning van SEO migratie te waarborgen, is een strakke communicatie met de klant, de webbouwer en andere betrokkenen cruciaal.
- Monitoren na overgang
Wanneer de websitemigratie voltooid is, dient de SEO migratie nog doorgezet te worden door middel van monitoring. De uitgevoerde aanpassingen worden gecontroleerd en de resultaten voor de organische vindbaarheid worden nauw in de gaten gehouden. Er kunnen nieuwe aanpassingen volgen uit de monitoring indien de resultaten niet naar wens zijn.Het monitoren zal enige tijd worden aangehouden om stabiliteit na de websitemigratie te waarborgen. Vervolgens zal SEO migratie afgerond worden en overgaan in algemene SEO werkzaamheden.
SEO migratie op maat
Ben je van plan om naar een nieuwe website over te gaan of bevind je je al in het traject van de bouw van een nieuwe website? Neem dan contact op met onze SEO specialisten. We kijken graag samen naar hoe we je kunnen helpen met het waarborgen van de organische vindbaarheid van je website.
Gratis SEO analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO