Alle blogs

Update: B2B-doelgroepen in Google Ads

Olaf Peters - Foto Markant Internet
Olaf Peters
B2B doelgroep

Binnen Google Ads is sinds kort een nieuwe targeting optie beschikbaar: B2B-doelgroepen. Deze toevoeging biedt veel extra mogelijkheden binnen de huidige campagnes, omdat het voor marketeers een uitdaging kan zijn om expliciet de B2B-doelgroepen te bereiken. Gezien er in de zoekmachine gericht wordt op de vraag vanuit de markt, is het soms – met name bij algemene zoektermen – niet op voorhand te zien of er een consument of bedrijf aan het zoeken is. In de campagnes kan dit helaas zorgen voor ruis, waardoor er onnodige klikken ingekocht kunnen worden. Hiermee wordt er gefocust op het behalen van het uiteindelijke resultaat, waardoor iets ruis soms wordt getolereerd. Het uitrollen van deze feature maakt het mogelijk om targeting verder te specificeren met deze nieuwe zakelijke targetingoptie.

Huidige targetingmogelijkheden binnen Google Ads

Tot op heden kon je door middel van in-market en affiniteitsdoelgroepen – binnen een tekstcampagne en display – doelgroepen verdiepingen doorvoeren in de SEA campagnes van zoekmachine adverteren. Deze doelgroep ‘categorieën’ waren echter vaak niet specifiek genoeg om specifiek de zakelijke doelgroepen af te bakenen. Google segmenteerde immers de doelgroep op basis van interesses en surfgedrag en kon hierbij nog niet segmenteren op basis van bedrijfsgrootte of sectoren.

Nieuwe mogelijkheden B2B-doelgroep

De nieuwe targeting functionaliteit is nog in een bèta versie en is voor een gelimiteerde aantal accounts beschikbaar. Gezien onze ons premium partnership en de sterke verbinding met Google, kunnen wij echter met onze klanten al aanspraak maken op deze bèta versies.

De B2B-doelgroepen voor tekstcampagnes worden onderverdeeld in twee categorieën, namelijk in ‘bedrijfsgrootte’ en in ‘branche’. Hierdoor wordt het voor de B2B marketeer een stuk interessanter om te adverteren op bredere zoekwoorden met relatief goedkopere CPC’s. De kans op het bereiken van de B2B-doelgroep – die voor jouw bedrijf van toepassing is – wordt aanzienlijk groter.

B2B-doelgroep bereiken in Google Ads

Om een B2B-doelgroep te bereiken binnen Google Ads moet je de volgende stappen doorlopen:

  • Selecteer een tekstcampagne, ga naar <doelgroepen>, selecteer de optie <observatie> en klik op <browsen>. Klik vervolgens op <Wie ze zijn>, selecteer <Baan> en vink de doelgroep opties aan die voor jou het meest relevant zijn.

Wil jij ook jouw B2B-doelgroep bepalen en bereiken? Neem contact met ons op en samen zullen we kijken naar de mogelijkheden.

Olaf Peters
Operationeel Manager

Olaf grijpt elke kans aan om met zijn strategische inzicht en vernieuwende ideeën bedrijven te laten groeien. Daarnaast is hij een echte bourgondiër en probeert hij zo vaak mogelijk van de lekkerste gerechten te genieten.

Olaf Peters - Foto Markant Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen