Vanaf mei 2021 wordt de vitaliteit van jouw website een belangrijke factor om goede posities te genereren in Google. Dit wordt straks aangegeven met een badge in de zoekresultaten. En dat is groot nieuws in het Pagespeed landschap.
Badge in de zoekresultaten
Google wil graag de ervaring van bezoekers op een pagina verbeteren door de kwaliteit van de pagina te tonen in de organische zoekresultaten (SERP). Hiermee geven ze bezoekers informatie over de kwaliteit van een pagina. De badge voorziet de bezoeker van een actuele context van de pagina. Google wil visuele indicatoren in de zoekresultaten weergeven die voldoen aan alle criteria van de Web Core Vitals. Hier zullen ze eerst een test mee draaien de komende periode en bij positieve resultaten zal Google de lancering doorzetten in mei 2021. De komende maanden zullen ook meer details naar buiten worden gebracht over de ontwikkeling van deze functionaliteit.
Core Web Vitals componenten
Een belangrijk criterium van Core Web Vitals is de gebruikerservaring op de pagina. Wel zijn er meerdere componenten die bijdragen aan deze gebruikerservaring. De nieuwe pagina ervaring is een combinatie van Core Web Vitals en de huidige componenten:
- Mobiel vriendelijke website;
- Veilig browsen;
- SLL certificaat: HTTPS;
- Geen interstitiële onderbrekingen; geen opdringerige advertenties en/of pop-ups.
Tevens is Google bezig met het verbeteren van hun Google Nieuws content beleid, waarbij zij gebruikers toegang willen geven tot actuele, originele en betekenisvolle content. Iedere pagina die geschikt is om te worden getoond in de zoekresultaten zal worden beoordeeld om een goede positie te bemachtigen.
Belangrijke tools om de pagina ervaring te verbeteren
Er zijn een aantal tools die ingezet kunnen worden om de pagina ervaring van een website te verbeteren. Om te achterhalen welke pagina’s verbeterd kunnen worden, is het verstandig om de complete website onder de loep te nemen. Op deze wijze krijg je inzichtelijk welke pagina’s geoptimaliseerd kunnen worden volgens de Web Core VItals componenten. De volgende tools kunnen worden ingezet om de pagina ervaring te verbeteren:
- Google Search Console;
- Google Page Speed;
- Lighthouse;
- Chrome UX Report;
- Chrome DevTools;
- Web Vitals Extension.
Verder geeft Google aan dat AMP pagina’s een eenvoudige en kostenefficiënte manier zijn om een goede pagina ervaring te creëren. Google heeft onlangs een AMP pagina ervaring handleiding uitgebracht, waarin belangrijk én gericht advies wordt gegeven.
Benieuwd of jouw website goed scoort volgens de Coro Web Vitals?
Neem contact op met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Gratis SEO analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO