Zo maak je je SEO artikelen ook leuk om te lezen voor mensen

Radboud Beunk 12 november 2016

Ja ik weet het, een hele schok. Wij en menig andere Online marketeer praat immers eigenlijk altijd over hoe teksten op zo’n manier geschreven kunnen worden dat een machine als Google ze snapt.

Teksten die bevatten waar zoekmachines naar zoeken en teksten die begrijpelijk zijn voor zoekmachines. Maar als het puntje bij het paaltje komt, zijn het wel échte mensen die uiteindelijk die teksten zullen gaan lezen en echte mensen die jouw product of dienst zullen gaan kopen. Hoewel soms heel verleidelijk om het niet te doen, is het essentieel dat je tijdens het schrijven van een artikel ook rekening houdt met de échte mensen die het artikel zullen gaan lezen.

3 manieren om je lezers geboeid te houden

In het artikel van vandaag wil ik je drie manieren meegeven waarmee je de aandacht van je lezers kunt trekken en vervolgens ook kunt vasthouden.

Methode #1 Het gebruiken van een provocerende openingszin

Methode #2 Het gebruiken van lijstjes en opsommingen (zoals deze)

Methode #3 Het gebruiken van een case

Methode 1: Het gebruiken van een provocerende openingszin

Om te zorgen dat een lezer je tekst ook daadwerkelijk gaat lezen, is het belangrijk om de aandacht te trekken. Dit moet al meteen in de eerste regel van het artikel gebeuren. Klinkt de eerste regel saai of niet relevant, dan is een lezer al weg.

Mensen hebben tegenwoordig een chronisch tijdtekort, waardoor de selectie van waar tijd aan wordt besteed en waar geen tijd aan wordt besteed ook steeds strenger wordt en sneller gaat. Door gebruik te maken van een boeiende openingszin, trek je alvast de aandacht van je lezer. Maak er een tikkeltje provocerende openingszin van en mensen voelen zich meteen al aangesproken. Ze willen meteen hun mening geven en klikken door om de rest van het artikel te lezen.

Methode 2: Het gebruiken van lijstjes en opsommingen

Mensen houden van lijstjes. Echt waar, ikzelf ben dol op lijstjes en ik kan echt niemand bedenken die lijstjes niet heerlijk vindt. Het is ook niet voor niets dat tijdschriften als de Quote500 het zo goed doen. Lijstjes zijn heel fijn.

Dit oer-instinkt kan je heel gemakkelijk gebruiken in je artikelen door de belangrijkste punten uit je artikel te verwerken in een lijstje. Lijstjes vallen goed op tussen de rest van de tekst en zijn gemakkelijk te lezen. Hierdoor is het voor een lezer heel gemakkelijk om zo’n opsomming te scannen en vervolgens te bepalen of de rest van het artikel misschien ook interessant is. Zorg ervoor dat het lijstje de belangrijkste informatie bevat, min een heel klein beetje. Door het weglaten van net dat laatste beetje informatie, nodig je de lezer uit om ook de rest van het artikel te lezen.

Methode 3: Maak gebruik van een case

Afgelopen jaar gaf ik een presentatie waarin ik wilde uitleggen waarom het voor een merk of bedrijf zo belangrijk is dat mensen weten wat je product of dienst inhoud. Hoewel er weinig mensen zijn die het niet eens zijn met dat gegeven, zullen ze vaak ook niet precies kunnen uitleggen waarom dit dan zo belangrijk is. Om hier meer duidelijkheid in te geven, vroeg ik aan een willekeurige mevrouw uit het publiek of ze er wel eens aan had gedacht een LYFE te kopen.

Deze mevrouw keek verschrikt en niet begrijpend om zich heen. “Een LYFE? Wat is dat?” en dat was precies mijn punt. Als iemand niet weet wat een product is, heb je ook niet de mogelijkheid om te overwegen dat product te kopen.

Toen ik haar vertelde dat dit design bloempotten zijn die kunnen zweven in de ruimte, was haar reactie al veel enthousiaster en oplettender. Nu ze wist wat het product was, kon ze serieus een overweging maken om het product al dan niet te kopen.

Het gebruiken van een case in je verhaal zorgt voor afwisseling. Het schudt mensen weer even wakker als ze al een aantal regels hebben gelezen. Daarnaast zorgt een case ook voor de verduidelijking van je punt. Het beschrijft op een levendige manier een realistische situatie waarin de theorie uit jouw verhaal toepasbaar is. Daarnaast schept het gebruik van een case ook vertrouwen. Je laat immers zien dat je jouw kennis niet alleen deelt, maar ook effectief toepast in het dagelijks leven.

Met deze drie methodes, zijn zelfs de meest technische en complexe verhalen behapbaar en begrijpelijk te maken voor het grote publiek. Schrijven voor een zoekmachine is handig om nieuwe klanten te vinden maar schrijven voor mensen is essentieel om die potentiële klanten ook aan je te kunnen binden.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver