Het advertentiekanaal Google Ads, voorheen bekend als Google AdWords, kan je best overweldigen. Het systeem biedt dermate veel mogelijkheden dat het voor veel beginnende adverteerders als een ‘lastige’ tool gezien wordt. Je moet rekening houden met verschillende factoren, zoals strategie, biedingen en targeting enzovoort. Daarnaast dien je ook te bepalen op welke zoekwoorden je wilt adverteren. En dan ben je er nog niet om alles uit jouw SEA campagne te halen: je moet namelijk ook nog eens beslissen welke matchtypen (zoekwoordtypen of zoekwoordopties) het beste bij jouw campagne passen. We hebben de verschillende zoekopties uitwerkt, zodat je een helder beeld krijgt van de verschillende mogelijkheden. Op basis hiervan kun jij een gedegen beslissing nemen welk type zoekwoord het beste binnen jouw campagne past met zoekmachine adverteren.
Type zoekwoorden AdWords
Een zoekwoord is het woord waarop jij wilt dat jouw advertenties getoond worden in zoekmachines: de targeting. Een bezoeker doet een zoekopdracht en als deze overeenkomt met het zoekwoord waarop jij adverteert, dan kan jouw advertentie getoond worden. Dit is wel afhankelijk van de relevantie tussen de zoekopdracht en het type zoekwoorden in Adwords, oftwel Ads, die gehanteerd wordt.
De populairste zoekwoordopties zijn:
- Breed zoeken;
- Modifier voor breed zoeken;
- Woordgroepen;
- Exacte zoeken.
Breed zoekwoord in Google Ads
Dit is de breedste zoekwoordoptie en zorgt ervoor dat de SEA advertenties getoond worden voor brede zoekopdrachten. Wanneer je adverteert op brede zoekwoorden, worden advertenties automatisch getoond voor relevante varianten van de zoekwoorden. Als je adverteert op ‘sportschoenen’ kunnen de advertenties getriggerd worden voor een zoekopdracht als ‘sneakers’.
Modifier voor breed zoeken (broad modified keywords)
Modifier voor breed zoeken is een zoekwoordoptie wat lijkt op breed zoeken, maar hiermee kun je iets meer controle uitoefenen. Dit matchtype triggert de advertentie voor zoekopdrachten die sterk gerelateerd zijn aan het zoekwoord. Daarnaast kunnen extra woorden vóór, na of tussen de termen worden weergegeven.
De zoekwoorden worden getarget door middel van een ‘+’-teken, bijvoorbeeld ‘+sportschoenen’ of ‘+witte +sportschoenen’.
Woordgroepen als zoekwoordoptie
De zoekwoordoptie woordgroepen is ideaal wanneer je gericht wilt adverteren, maar ook wanneer je iets breder wilt targeten. Bij dit matchtype worden advertenties geactiveerd die overeenkomen met de woordgroepen maar ook voor sterk gelijkende varianten van de woordgroepen. De advertenties worden niet getriggerd wanneer er een extra woord of woorden bevinden tussen de woordgroepen. Wanneer je adverteert op ‘heren sportschoenen’ kunnen de advertenties geactiveerd worden voor zoekopdrachten als ‘witte heren sportschoenen kopen’. Maar niet op ‘witte heren Nike sportschoenen kopen’. Hierbij wordt er een woord tussen de woordgroepen geplaatst, waardoor de advertentie niet getoond wordt. De zoekwoorden worden aangeduid met dubbele aanhalingstekens, bijvoorbeeld “heren sportschoenen”.
Exact zoekwoord in Google Ads
Een exact zoekwoord activeert de advertenties voor zoekopdrachten die overeenkomen met de exacte zoekterm of sterk gerelateerde varianten van die zoekterm. Sterk gelijkende varianten zijn zoekopdrachten die dezelfde betekenis hebben als het exacte zoekwoord. Dit betekent dat de advertenties ook getriggerd kunnen worden wanneer een zoekopdracht grammaticale en spelfouten bevatten. Exacte zoekwoorden worden aangeduid met haakjes ‘[witte sportschoenen]’.
Meer informatie over type zoekwoorden in AdWords?
Wil je weten welke zoekoptie het beste past bij jouw campagnes? Neem contact met ons op. Onze Google Ads specialisten nemen graag een kijkje in jouw campagnes.
Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA