11 gouden tips om je Google Ads campagne te optimaliseren
Het opzetten van een campagne kan jouw eerste stap zijn om in de zoekmachines zichtbaar te worden. Dit staat ook wel bekend als search enginge advertising, ofwel SEA. Echter, met enkel het opzetten van een campagne ben je er nog niet, want je wilt uiteraard het best mogelijke resultaat behalen. Om dit te realiseren, is het van belang om de campagnes zelf te optimaliseren of te kiezen om Google Ads uit te besteden. In deze blog geven wij 11 gouden tips om jouw SEA campagne te optimaliseren. Mocht je het desondanks toch liever uitbesteden aan professionals in zoekmachine marketing? Dan staan de Google Ads Specialisten van Markant Internet voor je klaar!
1. Zoekwoorden indelen naar verwante advertentiegroepen
Het verdelen van zoekwoorden per advertentiegroep is de meest gebruikelijke methode tijdens het opzetten van een campagne. Echter draaien wij hier de rollen om: advertentiegroepen per (sterk verwant) zoekwoord. Dit houdt in dat wij advertentiegroepen maken per zoekwoord. Vaak zien we dat een advertentiegroep verschillende zoekwoorden bevatten. Dit maakt het lastig om de campagnes goed overzichtelijk te houden en te optimaliseren. Het verdelen van advertentiegroepen per zoekwoord geeft veel voordelen:
- De CPC’s kunnen eenvoudiger en gerichter worden verlaagd
- Resultaten worden beter in kaart gebracht per advertentiegroep
- Advertentieteksten kunnen gerichter worden gemaakt
2. Waak voor onderlinge concurrentie tussen advertentiegroepen
Het zou zonde zijn als er concurrentie ontstaat tussen een of meerdere advertentiegroepen. Dit kan resulteren in lage kwaliteitsscore en uiteindelijk in relatief hogere klikprijzen. Hoe kun je onderlinge concurrentie tegenhouden? Door het zoekwoord in advertentiegroep A, uit te sluiten in advertentiegroep B en andersom.
3. Gebruik het juiste type zoekwoord
Er bestaan verschillende soorten zoekwoorden:
- Breed zoekwoord
- Woordgroep
- Exact zoekwoord
Breed zoeken betekent dat de advertentie kan worden weergegeven voor zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het zoekwoord. Het geeft Google veel ruimte om zelf te bepalen op een zoekopdracht aansluit bij jouw zoekwoorden. Bijvoorbeeld: een advertentie met het zoekwoord ’24 uur dierenarts’ kan worden weergegeven bij een zoekopdracht met de zoekterm ‘help mijn hond stikt’. Google bepaald of de intentie van de zoekopdracht aansluit bij het zoekwoord. Op deze manier kan je advertentie op heel veel verschillende zoekwoorden worden weergegeven.
Bij woordgroepen kunnen advertenties worden vertoond voor zoekopdrachten die wederom gerelateerd zijn aan het zoekwoord, maar sterker verwant zijn dan breed zoeken. Voorheen kon een advertentie bij woordgroep alleen gevonden worden bij zoektermen die het zoekwoord bevatte, maar het is een stuk breder geworden. Een woordgroep wordt aangeduid met dubbele aanhalingstekens. Bijvoorbeeld: “hoge werkschoenen” kan worden vertoond voor zoekopdrachten als ‘rode hoge werkschoenen’, ‘werkschoenen’ en ‘hoge schoenen’.
Exacte zoekwoorden worden aangeduid met rechte haken, bijvoorbeeld het zoekwoord ‘[hoge werkschoenen]’. De advertentie kan worden vertoond aan een exact gelijke of sterk gelijkende variant van het zoekwoord. Voorheen konden exacte zoekwoorden alleen bij het exacte zoekterm en grammaticale of spellingsfouten voorkomen. Maar tegenwoordig mag er ook een woord voor of na het zoekwoord worden weergegeven. Bijvoorbeeld: een advertentie met het zoekwoord ‘[bandzaag]’ wordt weergegeven voor zoekopdrachten als ‘bandzaag kopen’ of ‘band zaag machine’.
4. Target de juiste doelgroep
Vaak worden campagnes niet specifiek genoeg getarget waardoor irrelevante klikken worden gegenereerd. Zonde van je advertentiebudget en dus ook voor je portemonnee. Definieer daarom zo goed mogelijk waar jouw doelgroep zich bevindt.
Voorbeeld:
Een fietsenmaker in Hengelo OV wil beter vindbaar zijn in Google. De fietsenmaker besluit om Google Ads in te zetten als marketingkanaal. De doelgroep bevindt zich voornamelijk in Hengelo waardoor enkel Hengelo OV wordt getarget als locatie.
In het geval van remarketing geldt er een hele andere doelgroep. Hier gaat het om mensen die al eerder interactie hebben gehad met de website. Het is de bedoeling om mensen advertenties te laten zien die een aankoop nog aan het overwegen zijn. De doelgroep moet daarom zo relevant mogelijk zijn.
5. Bepaal de juiste biedstrategie
Google Ads kent diverse biedstrategieën die elk afgestemd zijn voor bepaalde type campagnes. Kies een biedstrategie die past bij jouw doelstellingen. Dit zijn enkele voorbeelden van biedstrategieën afgestemd per doelstelling:
- Verkeer genereren: handmatige CPC-bieding
- Naamsbekendheid vergroten: vCPM-bieding (kosten per 1000 zichtbare vertoningen)
- Conversies genereren: ‘Slim bieden’ denk aan ROAS en verbeterde CPC
6. Kies niet te snel voor een automatische biedstrategie
Het is erg aantrekkelijk om te kiezen voor een automatische biedstrategie en Google lekker zelf laten bepalen hoeveel er wordt geboden per zoekwoord.
De valkuil is dat automatische biedingen vaak te vroeg worden ingezet waardoor je voor verassingen kan komen te staan. Wij adviseren om eerst een handmatige biedstrategie te kiezen waarbij je voor elk zoekwoord een bieding instelt. Er is hierbij keuze tussen CPC en ECPC. Welke hierbij de juiste is, is per situatie verschillend. CPC zorgt voor volledige controle over je biedingen, bij het instellen van een max. CPC van €10,- zal Google hier niet overheen gaan. ECPC is al een vorm van automatische biedstrategie. Hiermee kan Google zelfs over de €10,- gaan als Google de kans groot acht dat de gebruiker gaat converteren.
Door de campagnes eerst met data te verrijken tegen een gewenste CPC kan er na enige tijd gekozen worden voor een automatische bieding als CPA of ROAS. Wij hanteren een minimaal aantal conversies van 20/30 per maand. Voordat je deze wijziging zomaar doorvoert kan je altijd eerst een experiment draaien gedurende bijvoorbeeld één of twee maanden. Op deze manier kan je met data aantonen dat een andere biedstrategie de juiste keuze is.
7. Voeg een lijst met uitsluitingszoekwoorden toe
Tijdens het beheren van de campagnes is het van belang dat je irrelevante zoektermen uitsluit. Deze zoektermen kun je uitsluiten op verschillende niveaus, namelijk op advertentiegroep- en campagneniveau. Het is ook mogelijk om een lijst met uit te sluiten zoekwoorden aan te maken. Wanneer je op voorhand weet dat bepaalde zoektermen niet relevant zijn voor je campagnes, kun je ze direct uitsluiten en toevoegen aan de betreffende campagne of campagnes.
Voorbeeld:
Als je een webshop hebt met highfashion merken, wil je niet gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar tweedehands kleding. Hierdoor worden de campagnes relevanter voor de bezoeker en rendabeler voor jouw onderneming.
8. Verbeter je kwaliteitsscore
Kwaliteitsscores van advertenties zijn van essentieel belang om de kwaliteit van de advertenties te bepalen. De kwaliteitsscores bestaan uit drie componenten:
- Verwachte klikfrequentie (click through rate)
- Advertentierelevantie
- Ervaring op de bestemmingspagina
De kwaliteitsscores hebben veel invloed op de klikprijzen van de zoekwoorden. Google geeft zoekwoorden een score van 1-10, waarbij hoge kwaliteitsscores relatief lagere klikprijzen kunnen opleveren.
9. Verbeter je extensies
Extensies hebben directe invloed op jouw CTR. Hierbij kun je aanvullende informatie vermelden over jouw product of dienst. Daarnaast zorgen extensies ervoor dat jouw advertentie aantrekkelijker wordt om erop te klikken. Zorg er wel voor dat de extensies relevant en diepgaand zijn indien mogelijk.
Voorbeeld:
Als je een campagne hebt voor T-shirts, kun je extensies toevoegen voor verschillende maten of merken. Je wilt geen extensies toevoegen voor overhemden. De bezoeker is immers op zoek naar T-shirts.
10. Investeer in je eigen merk/bedrijfsnaam
Veel adverteerders denken dat ze niet in hun eigen merknaam of bedrijfsnaam hoeven te investeren omdat je toch wel hoog scoort in Google. Dat klinkt als een logische redenering. Toch liggen concurrenten altijd op loer en zien ze kansen om te adverteren op jouw merknaam/bedrijfsnaam. In deze situatie moet je jezelf afvragen: ‘als ik het niet doe, doen mijn concurrenten het dan wel?’.
11. Testen, testen en nog eens testen
Google Ads heeft zoals eerder vermeld de mogelijkheid om experimenten in te stellen. Deze experimenten zijn heel waardevol omdat je op basis van data goede onderbouwde keuzes kunt maken i.p.v. zomaar wijzigingen door te voeren.
Extra Tip
Geef Google de tijd om zijn werk te doen
Veel bedrijven verwachten teveel van Ads campagnes. Het is begrijpelijk dat je geld investeert en rendement verwacht op korte termijn. Maar denk er wel aan dat Google ook tijd nodig heeft om bepaalde waardes toe te kennen aan de advertenties. Daarnaast zijn Ads campagnes een continue proces van optimalisatie, bijsturing en evaluatie. Ook is de hoogte van het budget van belang, vooral bij zoekwoorden met hoge klikprijzen. Met een relatief laag budget en hoge klikprijzen kan het budget vroegtijdig opraken, waardoor de advertenties niet worden vertoond. Dit is een gemiste kans om conversies te genereren.
Wil je meer tips over het optimaliseren van jouw SEA campagnes? Aarzel niet en neem contact met ons op.
Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA