11 gouden tips om je Google Ads campagne te optimaliseren

John Haveman - Markant Internet John Haveman

11 gouden tips om je Google Ads campagne te optimaliseren

Het opzetten van een campagne kan jouw eerste stap zijn om in de zoekmachines zichtbaar te worden. Dit staat ook wel bekend als search enginge advertising, ofwel SEA. Echter, met enkel het opzetten van een campagne ben je er nog niet, want je wilt uiteraard het best mogelijke resultaat behalen. Om dit te realiseren, is het van belang om de campagnes zelf te optimaliseren ofwel te kiezen voor Google Ads uitbesteden. In deze blog geven wij 11 gouden tips om jouw SEA campagne te optimaliseren. Mocht je het desondanks toch liever uitbesteden aan professionals? Dan staat de SEA Specialisten van Markant Internet voor klaar!

1. Zoekwoorden indelen naar verwante advertentiegroepen

Het verdelen van zoekwoorden per advertentiegroep is de meest gebruikelijke methode tijdens het opzetten van een campagne. Echter draaien wij hier de rollen om: advertentiegroepen per (sterk verwant) zoekwoord. Dit houdt in dat wij advertentiegroepen maken per zoekwoord. Vaak zien we dat een advertentiegroep alle zoekwoorden bevatten. Dit maakt lastig om de campagnes goed overzichtelijk te houden en te optimaliseren. Dit geeft veel voordelen:

  • De CPC’s kunnen eenvoudiger en gerichter worden verlaagd
  • Resultaten worden beter in kaart gebracht per advertentiegroep
  • Advertentieteksten kunnen gerichter worden gemaakt

2. Waak voor onderlinge concurrentie tussen advertentiegroepen

Het zou zonde zijn als er concurrentie ontstaat tussen een of meerdere advertentiegroepen. Dit kan resulteren in lage kwaliteitsscore en uiteindelijk in relatief hogere klikprijzen. Hoe kun je onderlinge concurrentie tegenhouden? Door het zoekwoord in advertentiegroep A uit te sluiten in advertentiegroep B en andersom.

3. Gebruik het juiste type zoekwoord

Er bestaan 3 soorten zoekwoorden

  • Breed zoeken
  • Modifier voor breed zoeken
  • Woordgroep
  • Exact zoekwoord

Breed zoeken betekent dat de advertentie kan worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen en gerelateerd zijn aan uw zoekwoord. Bijvoorbeeld: een advertentie met het zoekwoord ‘werkschoenen’ kan worden weergegeven aan een zoekopdracht met de zoekterm ‘hardloopschoenen’

Modifier voor breed zoeken is vergelijkbaar met breed zoeken. De advertentie wordt wel alleen vertoond aan zoekopdrachten die overeenkomen of sterk gelijkende varianten zijn van het zoekwoord waarvoor een plusteken staat. Bijvoorbeeld: een advertentie met het zoekwoord ‘+werkschoenen’ kan worden vertoond voor een zoekopdracht met de zoekterm ‘hoge werkschoenen’.

Bij woordgroepen kunnen advertenties worden vertoond voor zoekopdrachten die overeenkomen met een woordgroep. Daarnaast worden deze ook vertoond voor zoekopdrachten met een sterk gelijkende variant van een woordgroep met aanvullende woorden ervoor of ernaar. Een woordgroep wordt aangeduid met dubbele aanhalingstekens. Bijvoorbeeld: “hoge werkschoenen” kan worden vertoond voor zoekopdrachten als ‘rode hoge werkschoenen’ of ‘hoge werkschoenen heren’

Exacte zoekwoorden worden aangeduid met rechte haken bijvoorbeeld het zoekwoord [hoge werkschoenen]. De advertentie kan worden vertoond aan een exact gelijke of sterk gelijkende variant van het zoekwoord. Ook bij grammaticale of spellingfouten. Er mogen geen woorden voor of erna bevatten. Bijvoorbeeld: een advertentie met het zoekwoord [hoge werkschoenen] wordt weergegeven voor zoekopdrachten als ‘hoog werkschoenen’ of ‘hoge werkschoen’.

4. Target de juiste doelgroep

Vaak worden campagnes niet specifiek genoeg getarget waardoor irrelevante klikken worden gegenereerd. Zonde van je advertentiebudget en dus voor je portemonnee. Definieer daarom zo goed mogelijk waar jouw doelgroep zich bevindt.

Voorbeeld:
Een fietsenmaker in Hengelo OV wil beter vindbaar zijn in Google. De fietsenmaker besluit om Google Ads in te zetten als marketingkanaal. De doelgroep bevindt zich voornamelijk in Hengelo waardoor enkel Hengelo OV wordt getarget als locatie.

5. Bepaal de juiste biedstrategie

Google Ads kent diverse biedstrategieën die elk afgestemd zijn voor bepaalde type campagnes. Kies een biedstrategie dat past bij jouw doelstellingen. Dit zijn enkele voorbeelden van biedstrategieën afgestemd per doelstelling:

  • Verkeer genereren: handmatige CPC-bieding
  • Naamsbekendheid vergroten: vCPM-bieding (kosten per 1000 zichtbare vertoningen)
  • Conversies genereren: ‘Slim bieden’ denk aan ROAS en verbeterde CPC

We schreven in onze blog meer over het instellen van conversiedoelen per campagne.

6. Kies niet te snel voor een automatische biedstrategie

Het is erg aantrekkelijk om te kiezen voor een automatische biedstrategie en Google lekker zelf laten bepalen hoeveel er wordt geboden per zoekwoord.

De valkuil is dat automatische biedingen te vroeg worden ingezet waardoor je voor verassingen kan komen te staan. Wij adviseren om eerst een handmatige biedstrategie te kiezen waarbij je voor elk zoekwoord een bieding instelt. Hiermee behoud je de volledige controle over je CPC’s. Wanneer je genoeg resultaten genereert, kun je overwegen om automatische biedingen in te schakelen.

7. Voeg een lijst met uitsluitingszoekwoorden toe

Tijdens het beheren van de campagnes is het van belang dat je irrelevante zoektermen uitsluit. Deze zoektermen kun je uitsluiten op verschillende niveaus, namelijk op advertentiegroep- en campagneniveau. Het is ook mogelijk om een lijst met uit te sluiten zoekwoorden aan te maken. Wanneer je op voorhand weet dat bepaalde zoektermen niet relevant zijn voor je campagnes, kun je ze direct uitsluiten en toevoegen aan de betreffende campagne of campagnes.

Voorbeeld:
Als je een webshop hebt met highfashion merken, wil je niet gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar tweedehands kleding. Hierdoor worden de campagnes relevanter en voor de bezoeker en rendabeler voor jouw onderneming.

8. Verbeter je kwaliteitsscore

Kwaliteitscores van de zoekwoorden zijn van essentieel belang om de kwaliteit van de advertenties te bepalen. De kwaliteitsscores bestaan uit drie factoren:

  • Verwachte click through rate
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring op de bestemmingspagina

De kwaliteitsscores hebben veel invloed op de Ad Rank. Google geeft zoekwoorden een score van 1-10. Een hoge kwaliteitsscore staat gelijk aan een relatief lagere CPC.

9. Verbeter je extensies

Extensies hebben directe invloed op jouw CTR. Hierbij kun je aanvullende informatie vermelden over jouw product of dienst. Daarnaast zorgen extensies ervoor dat jouw advertentie aantrekkelijker wordt om erop te klikken. Zorg er wel voor dat de extensies relevant en diepgaand zijn indien mogelijk.

Voorbeeld:
Als je een campagne hebt voor T-shirts, kun je extensies toevoegen voor verschillende maten of merken. Je wilt geen extensies toevoegen voor overhemden. De bezoeker is immers op zoek naar T-shirts.

10. Conversiewaarde per doelstelling

Het is van belang om te bepalen welke conversies het meest waardevol zijn voor jouw bedrijf. Elke conversie wordt uitzonderlijk geoptimaliseerd. Maar niet alle conversies zijn gelijk.

Door een waarde te verbinden aan de conversies kun je converterende Google Ads-campagnes beter optimaliseren. Op basis van conversiewaarde krijg je namelijk een beter inzicht in het rendement van je campagnes. Dit vormt een goede basis om je huidige en toekomstige campagnes te optimaliseren op basis van ROAS (Return on Ad Spend). Dit betekent dat elke euro die geïnvesteerd wordt, een x aantal euro’s oplevert.

Voorbeeld:
Formule ROAS: inkomsten/kosten *100%

Stel dat je de verkoopcijfers wil verbeteren van jouw webshop in werkschoenen. De doelstelling is om 5 euro omzet te genereren (conversiewaarde) per elke euro die aan advertenties wordt besteed. Dit betekent dat de ROAS-doel ingesteld wordt op 500%. Dus voor elke euro wil je vijf keer zoveel opbrengst genereren.

De berekening gaat als volgt:
5 euro omzet / 1 euro advertentiekosten * 100% = 500% ROAS-doel.

11. Investeer in je eigen merk/bedrijfsnaam

Veel adverteerders denken dat ze niet in hun eigen merknaam of bedrijfsnaam hoeven te investeren omdat je toch wel hoog scoort in Google. Dat klinkt als een logische redenering. Toch liggen concurrenten altijd op loer en zien ze kansen om op te adverteren op jouw merknaam/bedrijfsnaam. In deze situatie moet je jezelf afvragen: ‘als ik het niet doe, doen mijn concurrenten het dan wel?’.

Extra Tip
Geef Google de tijd om zijn werk te doen

Veel bedrijven verwachten teveel van Ads campagnes. Het is begrijpelijk dat je geld investeert en rendement verwacht op korte termijn. Maar denk er wel aan dat Google ook tijd nodig heeft om bepaalde waardes toe te kennen aan de advertenties. Daarnaast zijn Ads campagnes een continue proces van optimalisatie, bijsturing en evaluatie. Ook is de hoogte van het budget van belang, vooral bij zoekwoorden met hoge klikprijzen. Met een relatief laag budget en hoge klikprijzen kan het budget vroegtijdig opraken, waardoor de advertenties niet worden vertoond. Dit is een gemiste kans om conversies te behalen.

Wil je meer tips over het optimaliseren van jouw SEA campagnes? Aarzel niet en neem contact met ons op.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver