Kosteloos jouw bedrijf promoten op Google? Met Google Mijn Bedrijf kan het! Of je nou de eigenaar bent van een grote multinational in babyproducten, een mediterraan restaurant in Hengelo runt of onlangs voor jezelf begonnen bent als regionale loodgieter. Met behulp van Google Mijn Bedrijf zorg je er, volledig kosteloos, voor dat je vindbaar bent in Google wanneer iemand op zoek is naar jouw producten en/of diensten.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf (GBM) – ook wel bekend als Google My Business – is een gratis platform van Google, waar bedrijven een bedrijfsprofiel aan kunnen maken en daarmee hun zichtbaarheid in de zoekresultaten kunnen vergroten. Met name voor een goede lokale vindbaarheid is Google Mijn Bedrijf een must.
In Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om een bedrijfsprofiel aan te maken voor jouw onderneming. Dit bedrijfsprofiel is, uiteraard binnen de richtlijnen en opties vanuit Google, volledig te personaliseren. Zo kan je onder meer foto’s toevoegen (denk aan een logo, maar ook foto’s van gerechten of het bedrijfspand van binnen en/of buiten), posts maken met belangrijke mededelingen en openingstijden toevoegen. Onderstaand een kleine opsomming van diverse voordelen van Google Mijn Bedrijf:
- Zichtbaarheid in Google Zoeken en Google Maps
- Volledig kosteloos
- Veel personalisatiemogelijkheden
- Goede, lokale vindbaarheid
- Houd (potentiële) bezoekers up-to-date
- Potentiële klanten krijgen direct een goed beeld
Zichtbaarheid waar het telt
Lokale vindbaarheid is voor de meeste bedrijven van groot belang. Als eigenaar van een lokaal restaurant bijvoorbeeld wil je dat wanneer iemand in jouw omgeving zoekt op restaurant, zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Met behulp van Google Mijn Bedrijf zorg je ervoor dat je lokale zichtbaarheid hebt waar het telt. De volledigheid van de gegevens in jouw bedrijfsprofiel, in combinatie met andere factoren als reviews en afstand, bepalen hoe hoog jij getoond wordt in de zoekresultaten.
Google Zoeken én Google Maps
Een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je, naast je SEO- en SEA-inspanningen, nóg beter zichtbaar bent in Google. Stel, iemand is in jouw regio op zoek naar een bepaald kledingmerk en gaat via Google op zoek. Heb je jouw zoekmachine marketing goed op orde, dan komt jouw bedrijf prominent naar voren op diverse manieren:
- Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jij organisch naar voren komt op bepaalde zoekopdrachten van potentiële klanten.
- Let wel: zoekmachineoptimalisatie is een lange termijn-traject en zal dus niet direct op korte termijn voor veel bezoekers zorgen.
- Zoekmachine adverteren zorgt ervoor dat jij met zoekadvertenties en shopping-advertenties boven de organische zoekresultaten kunt staan.
- Let wel: bij zoekmachine adverteren betaal je per klik. Hoe hoog deze klikprijs is, is afhankelijk van de concurrentie op die specifieke zoekopdracht.
- Google Mijn Bedrijf aanmaken & optimaliseren zorgt ervoor dat je bij bepaalde zoekopdrachten getoond kunt worden in een apart vak, rechts van de zoekresultaten. Daarnaast ben je zichtbaar in Google Maps, wat voor bedrijven met een lokale focus erg waardevol is.
- Let wel: bij Google Mijn Bedrijf is het in vergelijking lastiger om echt te sturen en ben je meer afhankelijk van andere factoren: denk aan reviews, afstand, relevantie, etc.
Hoe maak ik een bedrijfsprofiel aan?
Het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf doe je in slechts enkele stappen:
- Log in op je Google-account of maak er één aan als je deze nog niet hebt;
- Ga naar Google Mijn Bedrijf;
- Typ de naam van je bedrijf in; (als die nog niet bestaat, krijg je de optie om je bedrijf aan Google toe te voegen)
- Doorloop alle stappen om jouw bedrijfsprofiel aan te vullen;
- Verifieer het profiel zodat deze zichtbaar wordt in Google.
Eenmaal aangemaakt is het belangrijk om het bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk in te vullen. Denk aan de openingstijden, foto’s en algemene informatie. Dit vormt de basis van je profiel.
Blijf up-to-date voor potentiële klanten door je Google Mijn Bedrijf regelmatig te controleren
Veranderd er tijdelijk iets, zoals je openingstijden? Dan kan je dit communiceren via Google Mijn Bedrijf. Regelmatig je Google Mijn Bedrijf controleren en waar nodig aanpassen, bijvoorbeeld dus voor aangepaste openingstijden tijdens feestdagen of een verbouwing, is daarom erg belangrijk. Zo komen potentiële klanten niet voor een dichte deur te staan en voorkom je negatieve reviews.
Oplossingen voor restaurants, detailhandel & dienstverleners
Ben je de eigenaar van een restaurant of café? Dan biedt Google extra mogelijkheden voor jouw zichtbaarheid bij potentiële klanten. Zo kan je onder andere het menu toevoegen, de mogelijkheid bieden om een tafel te reserveren zonder naar de website te gaan en nóg meer gegevens invullen (zoals mogelijkheid tot afhalen, contactloos bezorgen, etc.).
Ook voor bedrijven in de detailhandel zijn er extra’s. Post foto’s van jouw winkel en producten op jouw profiel, zodat potentiële klanten gelijk een goed beeld hebben. Toon in één overzicht de reviews van klanten en beantwoorden (veelgestelde) vragen. Op deze manier haal je mogelijke twijfels bij mensen weg en zijn ze eerder geneigd een bezoek te brengen aan jouw locatie.
Biedt jouw bedrijf diverse diensten aan? Dan kan je deze overzichtelijk presenteren in jouw bedrijfsprofiel. Niet alleen zorgt dit ervoor dat mensen direct een goed beeld van jouw dienstenaanbod hebben, het helpt ook voor je vindbaarheid in de regio. Heb jij jouw Google Mijn Bedrijf zo volledig mogelijk ingevuld? Dan kom jij sneller naar voren bij lokale zoekopdrachten als buitenverlichting installeren Enschede.
Google Mijn Bedrijf beheren: zelf doen of uitbesteden?
Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel is een essentiële stap in de online vindbaarheid van jouw onderneming. Eenmaal aangemaakt is het zaak dat deze zo volledig mogelijk ingevuld wordt én goed bijgehouden word.
Een veelvoorkomend probleem is echter dat niet iedereen de tijd heeft om dit volledig in te richten én up-to-date te houden. We nemen jou dit werk daarom graag uit handen. Zo kan jij je volledig storten op hetgeen waar jij goed in bent, dan doen wij hetzelfde. Bij Markant Internet beheren we een groot aantal bedrijfsprofielen in elke denkbare branche.
Wil jij het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf uitbesteden? Neem dan, uiteraard geheel vrijblijvend, contact met ons op: we bespreken graag de mogelijkheden voor jouw onderneming. Aanvullend denken we graag proactief met je mee, bijvoorbeeld voor een doelgerichte SEO campagne om jouw bedrijfsprofiel nóg meer kracht mee te geven.