Waarom je gebruik moet maken van advertentie-extensies

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Als Google Ads marketeer ben je altijd op zoek naar manieren om de prestaties van Ads campagnes te optimaliseren. Vaak wordt er gekeken naar zoekwoord, advertentietekst en landingspagina’s, maar ook advertentie-extensies zijn van belang en dragen bij aan het behalen van optimale resultaten.

Wat zijn advertentie-extensies?

Extensies maken het mogelijk om advertenties uit te breiden met aanvullende informatie over jouw product/dienst. Hierdoor neemt de aantrekkelijkheid van jouw advertentie toe en zijn bezoekers eerder geneigd om op jouw advertentie te klikken. Tevens zorgen extensies ervoor dat de klikfrequentie van de advertenties toeneemt. Een toename van de klikfrequentie heeft een positief effect op de doorklikratio (CTR) van de advertenties. Een hoge CTR heeft direct invloed op de kwaliteitsscore van het betreffende zoekwoord, wat weer moet leiden tot een relatief goedkopere CPC. Een klik op de extensies kost evenveel als een klik op de advertenties overigens.

Welke verschillende advertentie-extensies zijn er in Google Ads?

Het is duidelijk dat het toevoegen van relevante extensies veel impact heeft op verschillende vlakken. Bovendien biedt Google verschillende advertentie-extensies die ieder een eigen ‘functie’ hebben. Wat deze opties zijn? Dat hebben wij voor jullie op een rij gezet!

Sitelinkextensies

Met een sitelinkextensie is het mogelijk om bezoekers te leiden naar specifieke pagina’s. Wanneer bezoekers op de extensie klikken, landen zij direct op de betreffende pagina. Dit is heel handig als je dieper op een bepaald productvariant of dienst wilt ingaan. Bijvoorbeeld bij de verkoop van een type smartphone. Met een sitelinkextensie is het hierbij mogelijk om bijvoorbeeld accessoires aan te bieden van het betreffende type smartphone.

Highlight-extensie

Een highlight-extensie biedt de mogelijkheid om USP’s (unique selling points) te promoten. Dit geeft inhoudelijke informatie over bepaalde services die een bedrijf aanbiedt. Denk aan levertijden, garanties, reviews enzovoort. Highlight-extensies worden op verschillende manieren getoond, afhankelijk van het apparaat en diverse factoren. Het betreffen enkel tekstuele elementen om de doorklik en informatievoorziening voor lezers te bevorderen. Het is dan ook niet mogelijk om hier een landingspagina aan te koppelen.

Extensie voor website-informatie

Deze extensie licht specifieke aspecten uit van jouw product of dienst. Google heeft een aantal categorieën gedefinieerd die aangegeven worden als ‘kopteksten’. Hierbij kun je kiezen uit dertien verschillende kopteksten om extra informatie te verschaffen. Hierbij kun je denken aan verschillende productsoorten, -typen of bijvoorbeeld services. Wederom gaat het hierbij om tekstuele uitingen welke niet klikbaar zijn, maar welke zich focussen op informatievoorziening ten behoeven van doorklik.

Locatie-extensie

Veel bedrijven die fysiek gevestigd zijn, kunnen gebruik maken van deze extensie. Bezoekers die een zoekopdracht uitvoeren in de buurt van jouw bedrijf, kunnen de locatie van het bedrijf zien. De extensie triggert de bezoeker dan om naar de winkel te gaan. De extensie voegt adres en route, een telefoonnummer en een belknop toe aan de advertentie. Echter bepaalt Google zelf welke informatie de bezoeker te zien krijgt.

Mocht het voor jou interessant zijn om meer bezoekers naar een fysieke locatie te krijgen, dan kan extra focus op Google Maps ook interessant zijn. Lees meer in onze blog over adverteren in Google Maps.

Prijsextensie

De prijs-extensie biedt extra kans om prijzen van bepaalde producten uit te lichten. Het is mogelijk om tot acht prijsextensies onder de aandacht te brengen. Deze functionaliteit is nuttig wanneer een product in de aanbieding is. De extensie wordt getoond onder de tekst van de advertentie in de zoekresultaten. In de meeste gevallen worden de prijsextensies visueel vergelijkbaar getoond met de sitelinks. Echter, op de eerste positie (absolute toppositie) is het mogelijk dat deze typen een fors grotere visuele uiting opeisen. Wanneer jij je focust op de topposities in de betaalde zoekresultaten, is het verstandig om de prijsextensies toe te voegen aan de advertenties.

App-extensie

Deze extensie is van belang voor bedrijven die een mobiele app hebben. Hierbij kun je bezoekers verwijzen naar een mobiele- of tablet-app. De gebruikers landen dan direct in de Google Play of in de Apple App store.

Oproepextensie

De oproepextensie biedt adverteerders de mogelijkheid om telefoonnummers toe te voegen aan de advertentie. Wanneer een bezoeker op de belknop klikt, kan men rechtstreeks bellen met het bedrijf. De klikfrequentie kan door een oproepextensie stijgen waardoor de klantbetrokkenheid ook kan stijgen. Dit kan resulteren in meer kansen en in meer conversies. Op desktop apparaten worden er uiteraard geen knoppen opgenomen om te bellen, maar wordt het mobiele nummer getoond in de advertentie. Om het maximale uit jouw mix van extensies te halen, kan het verstandig zijn om de oproepextensie enkel op mobiele apparaten op te nemen. Zo richt jij de ruimte per type apparaat zo optimaal mogelijk in.

Meer informatie over het inzetten van advertentie-extensies in Google Ads?

Wij laten jou graag zien hoe je de bovengenoemde extensies inzet. Daarnaast denken wij met jou mee over de inzet van andere relevante advertentie-extensies. Neem contact op met een van onze specialisten.

Benieuwd hoe wij onze expertise dagelijks tot uiting brengen voor onze klanten? Bekijk dan onze cases!

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver