Adverteren in Google Maps

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Adverteren in Google Maps? Dit zijn de mogelijkheden met Promoted Pins

Google Ads (voorheen Google AdWords) is al jarenlang een zeer krachtig kanaal om jouw bedrijf te laten groeien. Er zijn diverse mogelijkheden om te adverteren met Google Ads. Zo is het ook mogelijk om te adverteren in Google Maps. Maar hoe werkt dit precies?

Waarom Adverteren in Google Maps?

Mobiel verkeer bevindt zich al geruime tijd in een stijgende lijn en dat wil zeggen dat er steeds meer zoekopdrachten afkomstig zijn van gebruikers van smartphones. Deze trend zorgt ervoor dat marketeers strategieën uitdenken die steeds meer gericht worden op mobiele gebruikers. Vooral voor lokale bedrijven is een dergelijke strategie van toegevoegde waarde. Het doel is dan om fysiek verkeer (winkelbezoek) naar jouw bedrijf te genereren op basis van lokale vindbaarheid door het inzetten van online advertenties.

Voorbeeld
Iemand is op zoek naar een restaurant in Amsterdam. Diegene typt in Google: ‘restaurant Amsterdam’ en krijgt een selectie van restaurants in Amsterdam te zien. De restaurants worden weergegeven op basis van locatie, waarbij deze worden getoond met rode en paarse pins op de kaart. Het verschil tussen paarse en rode pins is dat de paarse pins vindbaar zijn op basis van advertenties en de rode pins op basis van organische zoekresultaten. Tevens wordt er in de linker ‘zijbalk’ op de kaart, zowel de advertenties als de natuurlijke resultaten getoond.

Markant Internet - Promoted Pins in Google Maps

Promoted Pins

Zoals beschreven in bovenstaand voorbeeld zorgen zogeheten Promoted Pins ervoor dat jouw bedrijf wordt getoond voor een relevante zoekopdracht. Het maakt geen verschil of  de bezoeker zich wel of niet in de buurt van jouw bedrijf bevindt, zolang de zoekterm overeenkomt met jouw locatie(s) kunnen advertenties worden getoond. Mocht de zoekterm te algemeen zijn, denk enkel aan het zoekwoord ‘restaurants’ dan is de locatie wel bepalend voor het tonen van de Promoted Pins.

De advertenties worden links bovenaan de resultaten getoond. De overige zoekresultaten zijn de natuurlijke organische resultaten. Zowel de pins als de advertenties zijn klikbaar. Wanneer de bezoeker op de pin, de advertentie of de organische resultaten klikt dan verschijnt de Google Mijn Bedrijfspagina van de betreffende organisatie.

Waar worden de Promoted Pins getoond?

De pins worden getoond op mobiel, tablet en op de desktopversie van Google Maps. In het zoeknetwerk van Google worden de Promoted Pins weergegeven boven de organische zoekresultaten.

Google bepaalt zelf waar en wanneer jouw advertenties worden weergegeven. Het algoritme van Google werkt op basis van de volgende gegevens:

  • De relevantie van de zoekopdracht
  • Plaatsing
  • Demografie
  • Locatie
  • Zoekgeschiedenis
  • Gebruikersgedrag
  • Apparaatgebruik
  • Tijdstip van de dag
  • De hoogte van het budget

 

Hoe adverteer je in Google Maps?

Om te kunnen adverteren in Google Maps heb je geen aparte advertenties binnen Google Ads nodig. Door middel van locatie-extensies kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties worden weergegeven. Voor het inschakelen van locatie-extensies dien je de volgende stappen te nemen:

  • Maak een bedrijfsprofiel aan via Google Mijn Bedrijf
  • Zorg voor een correcte en up-to-date bedrijfsvermelding
  • Schakel locatie extensies in binnen Google Ads
  • Target de juiste locatie(s) voor jouw bedrijf
  • Verhoog de bieding voor jouw locatie(s) en dichtstbijzijnde locatie(s)
  • Target relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf in de campagnes

Wat zijn de kosten voor Promoted Pins?

De kosten zijn binnen het zoekmachine adverteren hetzelfde als de standaard kost-per-klik (CPC) methode. De Promoted Pins advertenties kunnen drie typen klikken genereren:

  • Klikken op ‘Locatiegegevens ophalen’: wanneer de lijst met zoekresultaten wordt uitgevouwen door de bezoeker.
  • Klikken op ‘Routebeschrijving’: wanneer de bezoeker klikt om een routebeschrijving naar jouw bedrijf op te vragen.
  • Klikken op telefoonnummer: wanneer de bezoeker klikt om te bellen.
Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver