Search Engine Marketing, afgekort ook wel bekend als SEM, is de Engelse benaming voor de alom bekende term zoekmachine marketing. Simpel gezegd is Search Engine Marketing een digitale marketingstrategie, waarbij we optimaliseren voor zowel de betaalde als niet-betaalde zoekresultaten. In veel gevallen hebben we het dan specifiek over de zoekmachine Google. Het optimaliseren kent op zichzelf weer vele verschillende onderdelen die belangrijk zijn. Hoe beter je op al deze onderdelen presteert, hoe beter vindbaar je zal zijn in Google. In deze blog vertellen we je alles over de wereld van Search Engine Marketing.
Wat is Search Engine Marketing (SEM)?
Als we het hebben over Search Engine Marketing, dan hebben we het over het specialisme van het (beter) vindbaar maken van een website in de zoekmachine. Met 8.500.000.000 zoekopdrachten per dag wereldwijd (bron: Oberlo) kan je je voorstellen dat men zich voornamelijk focust op Google. Ondanks dat andere zoekmachines als Bing, Yahoo! en Baidu wel marktaandeel winnen van Google, zijn de aantallen voor Nederland dermate laag dat ze niet interessant zijn. Maar wat bedoelen we precies met het beter vindbaar maken van een website in Google?
Search Engine Marketing is onder te verdelen in twee vakgebieden; Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO). In de ideale situatie zetten we beiden in, zodat we zo veel mogelijk relevant verkeer naar een website kunnen sturen. Beide vakgebieden gaan we hieronder verder behandelen.
Vakgebied #1: Search Engine Advertising
Een onderdeel van Search Engine Marketing is Search Engine Advertising (of zoekmachine adverteren in het Nederlands). Dit is het vakgebied waarin we ons richten op de betaalde zoekresultaten. Deze worden boven de niet-betaalde zoekresultaten getoond en is vaak het eerste wat men ziet wanneer zij een zoekopdracht uitvoeren. Het adverteren binnen Google is verder op te delen in verschillende secties, elk met zijn eigen doeleind;
- Google Search Ads; zoekadvertenties verschijnen boven en onder de niet-betaalde zoekresultaten wanneer gebruikers specifieke zoekopdrachten invoeren in Google. Ze zijn tekst gebaseerd en richten zich direct op de zoekintentie van gebruikers.
- Google Shopping Ads; shopping advertenties tonen productafbeeldingen, prijzen en winkelnamen aan gebruikers die op zoek zijn naar producten op Google.
- Google Display Ads; display advertenties zijn visuele advertenties die op een netwerk van meer dan twee miljoen websites en apps worden weergegeven. Ze kunnen bestaan uit afbeeldingen, animaties of zelfs interactieve media.
- Google Video Ads; videoadvertenties worden weergegeven op YouTube en andere sites in het Google Display Netwerk. Ze kunnen vóór, tijdens of na andere video’s worden getoond.
Vakgebied #2: Search Engine Optimization
Een ander onderdeel van Search Engine Marketing is Search Engine Optimization. Naast dat we de advertenties kunnen optimaliseren voor een optimale zichtbaarheid, is het ook aan te raden om te investeren in lange termijn groei. Dit doen we door middel van Search Engine Optimization (of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands). Adverteren in Google is een goede manier om relevante bezoekers naar je website te krijgen, maar uiteraard kost iedere klik geld. In het geval van Search Engine Optimization focussen we ons op de niet-betaalde zoekresultaten. Pak je het goed aan en blijf je optimaliseren, dan zorg je voor een continue (“gratis”) stroom aan relevante bezoekers.
Ook Search Engine Optimization bestaat uit meerdere onderdelen. Echter is het hier zo dat, om goed vindbaar te zijn in Google, moet je aan alle eisen voldoen. In tegenstelling tot bij Search Engine Advertising, waar je simpelweg een advertentiemogelijkheid kiest. Bondig gezegd zijn er drie hoofdzaken waar je naar moet kijken;
- Content; zoekmachines, zoals Google, streven ernaar gebruikers de meest relevante informatie te bieden op basis van hun zoekopdrachten. Websites met hoogwaardige, relevante en regelmatig bijgewerkte content hebben een grotere kans om hoger te ranken.
- Autoriteit; autoriteit geeft aan hoe betrouwbaar en gerespecteerd uw website is in de ogen van zoekmachines. Dit wordt vaak gemeten door het aantal en de kwaliteit van de links die naar jouw website verwijzen. Dit noemen we ook wel linkbuilding.
- Techniek; een technisch geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website gemakkelijk kunnen crawlen en indexeren. Daarbij is de gebruikerservaring ook een stuk beter bij een snelle website, wat tegenwoordig een zeer belangrijke factor is geworden.
Ontdek wat Search Engine Marketing voor jouw onderneming kan betekenen
Benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn van Search Engine Marketing voor jouw onderneming? Onze specialisten geven je graag een professioneel advies. Neem contact met ons op en plan een afspraak in om eens, uiteraard volledig vrijblijvend, met ons te komen sparren. We zijn benieuwd naar jouw ambities en hoe wij daarin kunnen ondersteunen!