Apple heeft wijzigingen aangekondigd voor de nieuwe softwareupdate iOS 14 die van invloed zijn op het meten van aankopen, leads en andere conversiegebeurtenissen die voor jou van waarde zijn bij Facebook/Instagram advertenties. Wanneer je adverteert in mobiele apps, of webconversie gebeurtenissen optimaliseert, target en gegevens over aankopen, leads en andere conversies uit Facebook advertentiebeheer haalt, worden ook jouw gegevens door deze update beïnvloed.
Wat is er aan de hand met de Apple iOS 14 update?
Met de nieuwe Apple iOS 14 update krijgt elke gebruiker de vraag om bij iedere app toestemming te geven om tracking in of uit te schakelen. Hiermee kan de gebruiker aangeven, in specifieke óf alle apps, om niet gevolgd te worden. Alle gegevens die jij als adverteerder voorheen verzamelde zullen dus niet meer worden bewaard en geven je dus ook niet meer de mogelijkheid om hiermee advertenties te optimaliseren.
Hoe meer personen aangeven niet meer gevolgd te willen worden, hoe minder gepersonaliseerde advertenties ingezet kunnen worden. En dat is wat we juist willen voor onze doelgroep. Deze nieuwe update vraagt dus om een andere manier van adverteren binnen Facebook en Instagram.
Maximaal 8 conversiegebeurtenissen per domein
Een andere grote wijziging is dat de Facebookpixel nog maar voor maximaal 8 conversiegebeurtenissen geoptimaliseerd kan worden per domein. Facebook zal als eerst de conversiegebeurtenissen configureren op basis van activiteit waarvan zij denken dat die het relevants zijn voor jouw bedrijf. Alle andere gebeurtenissen zullen inactief worden gemaakt.
Advertentiesets die zijn geoptimaliseerd voor een conversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, worden uitgeschakeld. Voordat dit wordt doorgevoerd heb je als adverteerder wel de kans om de conversiegebeurtenis van deze advertentieset aan te passen naar een gebeurtenis die nog wel beschikbaar is. Dit kan bijvoorbeeld een gebeurtenis zijn met een doelstelling die dichter bij een aankoop of contactaanvraag ligt, zoals ‘klikken op link’.
Kleinere aangepaste en vergelijkbare doelgroepen
Met de Apple iOS 14 update worden ook niet langer specificaties verzonden van de doelgroep. Je kunt dus niet meer inzien wat het geslacht is van iemand die een aankoop heeft gedaan, in welke leeftijdscategorie deze persoon valt én van welk platform deze aankoop is gedaan. Doelgroepen die aangemaakt worden op basis van deze gegevens zullen dus verleden tijd worden.
Wanneer iemand de tracking uitschakelt is het ook niet meer mogelijk om deze persoon toe te voegen aan een doelgroep. Dit zal zorgen voor een daling van de grootte van je doelgroep. Dit alles vraagt je om creatief te zijn om de grootte van de doelgroep alsnog hoog te houden om het optimale resultaat uit de campagnes te halen.
Wijziging in het attributiemodel en toeschrijvingsvenster
Naast de iOS 14 update van Apple brengt Facebook zelf ook nog een aantal aanpassingen binnen het platform. Ook dit kan zorgen voor een daling in het aantal te meten resultaten (kliks, leads, aankopen, etc.).
De standaard periode waarin Facebook kijkt of iemand een conversie heeft gedaan gaat op de schop. Deze wordt nu nog gemeten op basis van een 28-daagse klik en 1-dag weergave, wat betekent dat iemand die tot 28 dagen geleden op jouw advertentie heeft geklikt en vandaag een aankoop doet, alsnog door Facebook wordt gemeten als een conversie op de advertentie. Binnenkort zal dit een 7-daagse of 1-dag klik en 1-dag weergave worden. Het tijdsbestek voor het meten van een conversie wordt dus korter.
Bereid je voor op de Apple iOS 14 update
Een hoop aantal wijziging maar gelukkig zijn er een aantal punten om je alvast voor te bereiden op de iOS 14 update en wijzigingen die Facebook gaat doorvoeren:
- Verifieer het domein van je website
Om toekomstige onderbrekingen van advertentiecampagnes te voorkomen is het van belang om het domein van jouw website op tijd te verifiëren. Facebook geeft aan dat het verstandig is om de domeinverificatie als eerste uit te voeren voor domeinen met pixels die door meerdere bedrijven of persoonlijke advertentieaccounts worden gebruikt. - Beslis welke 8 conversiegebeurtenissen je wilt blijven meten
Welke conversiegebeurtenissen zijn voor jouw Facebook en Instagram campagnes een must om te weten? Facebook zal de gebeurtenissen eerst zelf prioriteren, maar het is daarna altijd goed om te kijken om jij hier hetzelfde over denkt. Denk jij hier anders over? Dan kan je deze wijzigingen doorvoeren binnen een speciale tool die binnenkort beschikbaar is. - Bereid je voor op de wijziging in het attributiemodel en toeschrijvingsvenster
Gebruik de functie ‘Tijdvensters vergelijken’ om te bekijken hoe conversies nu worden toegeschreven in bepaalde tijdsperioden aan advertenties. Zeer waardevolle informatie, want zo kun je beter inspelen op de wijzigingen in de gemeten conversies als de periode overgaat naar 7 dagen. - Stel een Conversions API in
De Conversions API is een alternatief voor de Facebookpixel en is in staat om conversies naar Facebook te sturen. Deze API werkt niet vanuit de browser, maar jouw eigen server. Je bent hierdoor niet meer afhankelijk van cookies. De Conversions API is dé oplossing omdat het conversiegebeurtenissen kan versturen, zonder dat Adblockers of iOS-updates hier impact op hebben. Let wel dat bij het installeren van deze Conversions API jouw cookiemelding en privacy policy up-to-date zijn en dat je enkel data doorstuurt waar personen toestemming voor hebben gegeven.
Meer weten Apple iOS 14 update?
Wil je meer weten over de iOS 14 update en welke invloed dit zal hebben op jouw Facebook en Instagram advertenties? Neem contact met ons op! Onze specialisten kijken graag met je mee!