Alle begrippen

Betekenis: Dropshipping

Dropshipping is een vorm van verkoop waarbij de verkoper zelf geen voorraad aanlegt. Wanneer een klant een product besteld in een webwinkel, plaatst de webwinkel een order bij de leverancier welke vervolgens het product naar de klant stuurt.

De betekenis van dropshipping

Dropshipping is een laagdrempelige manier om te beginnen met e-commerce. Via een website kunnen klanten producten bestellen die door een externe partij verstuurd worden. Dit neemt vaste kosten en risico’s weg voor de ondernemer. Er hoeft namelijk geen fysieke voorraad te worden beheerd door de ondernemer zelf. Het nadeel is dat de dropshipper weinig invloed heeft over de levertijd.

Dropshipping via externe kanalen

Dropshipping vereist geen eigen website. Kanalen als Bol.com en Amazon bieden iedereen de mogelijkheid om producten aan te bieden. Hierbij fungeert de dropshipper als een tussenpersoon tussen de klant en de leverancier. Het verschil tussen de verkoopprijs van de leverancier en de koopprijs van het product op bol.com of Amazon is de marge voor de dropshipper. In ruil daarvoor levert de dropshipper teksten en afbeeldingen aan. Daarnaast regelt de dropshipper de customer service. Gaat het product buiten de schuld van de consument om kapot of wil de klant het product retourneren? Dan wordt niet de leverancier, maar de dropshipper aangesproken. Het verhelpen van dit soort problemen komt dan voor zijn kosten.

Een voordeel van dropshipping via externe kanalen is dat de dropshipper kan meeliften op de bezoekers van deze kanalen. Hierdoor hoeft er minder te worden geïnvesteerd in e-commerce marketing en branding.

Voordelen en nadelen

Dropshipping is een laagdrempelige manier om te beginnen met e-commerce. Het lijkt hierom een constructie die vooral voordelen met zich meebrengt. We zetten de belangrijkste op een rij:

  • Er is geenvoorraadrisico
  • Er zijn geen magazijnkosten
  • Er kan een grote hoeveelheid verschillende producten worden aangeboden
  • Leveranciers kunnen eenvoudig worden verwisseld of uitgebreid

Toch zijn er ook nadelen aan dropshipping, voor zowel de consument als de ondernemer:

  • Levertijden zijn vaak langer dan gemiddeld
  • Er is weinig controle over de kwaliteit van producten
  • Er is veel concurrentie: Lage winstmarges
  • De verantwoordelijkheid voor de aftersales blijft bestaan

Consumenten worden zich ook steeds meer bewust van het fenomeen dropshipping. De kwaliteit van de producten is erg wisselend en de levertijden zijn doorgaans langer dan gemiddeld. Hierom  geven veel consumenten de voorkeur aan een bedrijf met eigen voorraadbeheer. Dropshipping is hierdoor met name succesvol voor relatief laaggeprijsde producten die doorgaans met weinig haast geleverd hoeven te worden.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Dropshipping?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Dropshipping.

Kom in contact