E-commerce marketing zijn marketingactiviteiten die zich toeleggen op het vindbaar maken van commerciële webshops. Er zijn meerdere manieren om invulling te geven aan e-commerce marketing.
Wanneer er online promotie plaatsvindt om online verkopen te stimuleren is er sprake van e-commerce marketing. E-commerce staat voor elektronische commercie en betekent dus eigenlijk elektronische handel. Zo omvat e-commerce dus een heleboel verschillende vormen van verkoop. Denk aan de online verkoop van producten, diensten, maar ook tickets, muziek, films of treinkaartjes. Bij e-commerce marketing denkt men snel aan marketing voor webshops zoals bol.com, maar dit hoeft dus niet per se. Ook het onder de aandacht brengen van websites waarop betaalde diensten, reviews of muziek wordt aangeboden valt onder e-commerce marketing.
E-commerce is een afkorting voor electronics commerce, jawel. E-commerce heeft dus betrekking op online verkopen. Marketing omvat de activiteiten voor het creëren van waard positionering en communicatie naar buiten. E-commerce marketing richt zich op het genereren van websitebezoekers door zichtbaarheid. Er zijn een aantal manieren om dat te realiseren:
Zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren is misschien wel de belangrijkste vorm van e-commerce marketing. Hierbij worden er tekst advertenties of shopping advertenties geplaatst bovenaan in de SERP.
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is eveneens een belangrijke vorm van e-commerce marketing. Hierbij worden websites geoptimaliseerd en wordt het backlinkprofiel verbeterd, waardoor de organische resultaten beter zichtbaar worden.
Affiliate marketing
Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij verkeer van één website naar een andere website wordt doorverwezen, bijvoorbeeld door een link in een review of een prijsvergelijker.
Social media marketing
Ook social media marketing valt onder e-commerce marketing, mits het gericht is op het genereren van meer bezoekers op een commerciële website. Bijvoorbeeld door advertenties op facebook, snapchat of Instagram.
Influencer marketing
Influencer marketing wordt door e-commerce bedrijven vaak ingezet voor het verhogen van de brand awareness.
Display advertiting
Display advertising is het aanbieden van visuele advertenties die op externe websites worden weergeven. Het voordeel is dat het de naamsbekendheid van de adverteerder verhoogt én dat bezoekers direct kunnen worden doorverwezen naar de website van de adverteerder.
Video advertising
Video advertising zijn korte laagdrempelige promotievideo’s, vergelijkbaar met korte TV reclames. Het verschil is dat deze advertenties worden geplaatst op websites en apps, bijvoorbeeld YouTube.
Email marketing
Email marketing kan worden ingezet voor e-commerce marketing, bijvoorbeeld een webshop die een nieuwsbrief verstuurt.
Bovenstaande methoden zijn er op gericht om bezoekersaantallen op o.a. e-commerce websites te verhogen. Tevens is het mogelijk om internetmarketing te koppelen aan traditionele marketing, zoals banners, posters, of reclame op radio en tv.
Er zijn dus meerdere manieren om invulling te geven aan e-commerce marketing. SEO en SEA staan voor search engine Optimization en search engine advertising. Deze vormen van zoekmachine marketing zijn essentieel voor een succesvolle e-commerce onderneming. Wanneer je aan de slag gaat met het (her) optimaliseren van je website met het oog op organische vindbaarheid is de volgende volgorde aan te raden:
Indien zoekmachine optimalisatie goed wordt aangepast zorg je voor een stabiele gratis bezoekersstroom naar je website. Echter duurt het effect van SEO optimalisaties wel enige tijd. Wil je sneller bezoekers naar je website trekken of een hoger potentieel benutten? Zet dan in op zoekmachine adverteren. Tekst advertenties en shopping advertenties zijn snel, gebruiksvriendelijk en conversiegericht. In een optimale situatie wordt gebruik gemaakt van zowel SEO als SEA om zo veel mogelijk zoekmachinegebruikers e bereiken.
Wanneer je bezig gaat met e-commerce marketing wil je natuurlijk het meeste rendement halen uit je budget. Je zal daarom moeten nadenken welke marketingkanalen het beste bij jouw e-commerce-onderneming passen. Een doelgroep analyse kan helpen bij het (her)overwegen van de in te zetten marketingkanalen. Doelgroepsegmentatie zorgt er namelijk voor dat je jouw ideale doelgroep efficiënter weet te bereiken.
Ook het verschil tussen een pull-strategie en een push-strategie is een belangrijk aspect. Hanteer je een pull-strategie, dan zijn SEO-marketing en SEA-marketing belangrijke marketingelementen. Hanteer je een push-strategie? Dan is het goed om bovengenoemde disciplines te combineren met bijvoorbeeld display advertising. video advertising of social media marketing.
Bij het formuleren van een online marketing strategie voor e-commerce zijn er dus een hoog aantal kanalen die je kan inzetten. Welke kanalen het beste bij jouw website passen, hangt af van je doelen en je doelgroep. De meest effectieve kanalen zijn de kanalen waarop jouw doelgroep zich bevind. Wil je vooral meer bezoekers binnen halen op basis van zoekopdrachten in zoekmachines? Dan zijn SEO en SEA disciplines waar je niet omheen kan om je e-commerce platform onder de aandacht te brengen. Wil je vooral je naamsbekendheid en brand awareness verhogen, dan zijn social media marketing, influencer marketing en video advertising geschikte instrumenten. De meeste e-commerce bedrijven zetten in op een brede combinatie van marketingkanalen voor het beste resultaat!
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over E-commerce marketing.