Alle begrippen

Betekenis: USP

USP is een afkorting die staat voor Unique selling point. De Unique selling points zijn de unieke waardeposities van jouw onderneming.

De betekenis van een USP?

Een USP is een “unique selling point”. Naast “Point” wordt de P ook wel voor “Proposition” gebruikt. Dit begrip kan op meerdere aspecten van toepassing zijn. Bijvoorbeeld op producten en diensten, maar ook werknemers en werkgevers. De afkorting wordt echter voornamelijk voor commerciële doeleinden gebruikt. Zo kom je USP’s overal tegen: In winkels, op websites of bij autodealers. Het benoemen van unieke eigenschappen heeft als doel om twijfelende consumenten over de streep te trekken.

De voordelen van USP’s

Het tonen van USP’s zorgt voor meer conversies. Volgens de zeven principes van Cialdini is overtuigingskracht een belangrijk element voor de beïnvloeding van consumenten. Weet jij je bezoekers direct te overtuigen door de uitstekende klanttevredenheid, snelle aanpak of gunstige voorwaarden? Als het antwoord ja is zullen bezoekers eerder overgaan tot conversie. Ook het benoemen van sterke punten helpt om de conversies te verhogen. Denk aan ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Je zult niet de enige zijn die dit aanbiedt. Veel bezoekers zullen echter weinig moeite stoppen in het zoeken naar leveringsvoorwaarden. Om voordeel uit statements te halen, hoeft een statement dus niet per sé uniek te zijn.
Uit A/B testen blijkt vrijwel altijd dat het benoemen van USP’s zin heeft. Logisch dus dat het implementeren of heroverwegen van deze punten een methode is welke vaak wordt ingezet voor conversie optimalisatie.

Onderscheiden van de rest

Een statement dat voordeel oplevert hoeft dus niet per definitie uniek te zijn. Een échte USP is dat wel. Goede USP’s hangen daarom van het bedrijf af. Om sterke usp’s op te stellen vraag je jezelf het volgende af:

  • Is dit uniek?
  • Is dit onderscheidend?
  • Is dit duidelijk?

Vaak hebben usp’s betrekking op het product dat een fabrikant levert of op de vorm van dienstverlening. Handelsondernemingen bieden vaak producten die ook door andere partijen worden aangeboden. Aspecten zoals de prijs, dienstverlening, of heel gunstige voorwaarden zoals zijn zaken waarin dit type ondernemingen zich kunnen onderscheiden. Door af te wijken de standaard consumentenbescherming van 14 dagen creëer je bijvoorbeeld een unieke positie.

Voorbeelden van USP’s voor e-commerce

Binnen de e-commerce kunnen USP’s betrekking hebben op zowel de aangeboden producten als ook de service van de handelsonderneming die de producten verzend. Een overtuigende USP is duidelijk en assertief. Het is gericht op de wensen van de klant. Communiceer je usp’s daarom kort en bondig. Voorbeelden van USP’s zijn:

  • Dé goedkoopste
  • Het grootste assortiment
  • Dé beste kwaliteit
  • Niet goed, geld terug

Ook bij specifieke producten of diensten kunnen usp’s worden ingezet om bezoekers te overtuigen. Denk aan de volgende voorbeelden:

  • 3 jaar garantie
  • 95% van de gebruikers raadt dit product aan
  • Licht gewicht / makkelijk mee te nemen
  • Waterbestendig

De unieke waarde propositie van producten of diensten kun je op deze manier benoemen om onzekerheden weg te nemen. Door bijvoorbeeld te noemen dat de schoenen op je webshop in de wasmachine kunnen, neem je onzekerheden weg. Hoewel dit misschien vanzelfsprekend lijkt zullen sommige bezoekers twijfelen aan de geschiktheid, garantie of kwaliteit van je aanbod.

Een goed voorbeeld van het toepassen van USP’s zie je hieronder. Coolblue is een voorbeeld van een webshop met onderscheidende kenmerken die duidelijk worden gecommuniceerd.

USP betekenis

Andere sterke punten

Statements zoals gratis verzending, 24/7 klantenservice of gratis retourneren zijn geen Unique selling points. Concurrenten kunnen deze namelijk zonder problemen kopiëren. Dat wil echter niet zeggen dat dergelijke statements niet kunnen bijdragen aan meer omzet. Zorg daarom dat ook deze informatie toegankelijk is voor je publiek, ook al lijkt het voor de hand liggend. Onzekerheden wegnemen levert nou eenmaal meer conversies op!

Profielfoto Olaf

Meer weten over USP?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over USP.

Kom in contact