Alle begrippen

Betekenis: Conversie

Er is sprake van een conversie wanneer een potentiële klant een bepaalde actie uitvoert. Doorgaans wordt een betaling een conversie genoemd. Het begrip conversie kan echter ook breder worden opgevat. Het sluiten van een koopovereenkomst op rekening bijvoorbeeld. Dit zal door de meeste ondernemers ook worden gezien als een conversie.

De betekenis van conversie

Een conversie is dus een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren. Websitebeheerders kunnen met Google Analytics inzicht krijgen in het aantal conversies op verschillende pagina’s. Ook bij Google advertenties kun je spreken van conversies. Een bekend voorbeeld is Google Ads. Daarbij worden de conversies gemeten per zoekwoord, campagne en advertentiegroep.

Verschillende soorten conversies

In Google Analytics kan door de gebruiker zelf worden gekozen wat wel en niet als conversie wordt gezien. Zo kan de aanvraag van een brochure, het invullen van een contactformulier of een offerteaanvraag worden gezien als een conversie. Dit soort acties door worden ‘soft conversies’ genoemd. Een ‘harde conversie’ is een conversie die direct bijdraagt aan de resultaten van een onderneming, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst of het doen van een betaling.

Een ‘soft conversie’ kan dus beschreven worden als een lead. Soft conversies zijn belangrijk omdat uit deze leads harde conversies voortvloeien. Hierbij geldt meestal; hoe meer leads, hoe meer harde conversies. Een groeiend aantal soft conversies en een groeiend aantal harde conversies dus beide belangrijke bedrijfsdoelen voor ondernemingen die willen groeien.

Conversie optimalisatie

Het aantal conversies gedeeld  door het aantal bezoekers is het conversiepercentage. Bij conversie optimalisatie is het doel om het conversiepercentage te verhogen. Hierbij wordt dus niet de focus gelegd op acquisitie en het verkrijgen van meer bezoekers, maar is het uitgangspunt om de website te optimaliseren zodat bezoekers makkelijker een conversie maken. Doorgaans geldt: Hoe duurder het product, hoe lager het conversiepercentage zal zijn. Wil je het conversiepercentages gaan vergelijken of beoordelen? Dan moet je rekening houden met de aard van het product, de prijs en de branche.

Conversies meten in Google Analytics

Er zijn dus veel verschillende betekenissen voor conversies. Met name binnen de e-commerce kunnen verschillende handelingen als een conversie worden gezien. Google Analytics is een tool waarmee conversies gemeten kunnen worden. Zo krijg je een inzicht in het succes van bepaalde doelgroepsegmtenten. Welke leeftijdscategorie converteert bijvoorbeeld het meest, of via welke kanalen komen de meeste converteerders binnen? Dit kan natuurlijk handige inzichten opleveren.  Lees hier hoe je doelen in kan stellen voor Google Analytics, zodat jij de conversies onder jouw bezoekers kan analyseren.

 

 

Profielfoto Olaf

Meer weten over Conversie?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Conversie.

Kom in contact