Content marketing en waarom dit essentieel is voor ieder bedrijf

Bas ter Beek 10 maart 2016

Wist jij dat er tussen 2005 en 2006 maar liefst 27.000 nieuwe bedrijven bij zijn gekomen in Nederland? Waarschijnlijk kun je deze bedrijven niet allemaal opnoemen. Het zou een dagtaak worden om iedere dag 74 nieuwe bedrijven te onthouden. Toch krijgen deze bedrijven klanten. Klanten die eerst niet van het bestaan van deze bedrijven afwisten. Hoe dit kan? Twee woorden: Content Marketing.

Content Marketing draagt bij aan een toename van het aantal bezoekers op jouw website, nieuwe klanten en meer vaste klanten. Eigenlijk is content marketing de magie waar iedere ondernemer op zit te wachten. Content Marketing is een essentieel onderdeel van een goede online marketing strategie. Een strategie die vaak bestaat uit verschillende onderdelen zoals Adwords, Linkbuilding en… Content Marketing. Maar wat doet een Content Marketeer en hoe werkt Content Marketing?

Wat doet een Content Marketeer?

Zoals de naam al doet vermoeden, houdt een Content Marketeer zich bezig met Content Marketing. Content Marketing is het maken van webteksten die ervoor zorgen dat Google jouw website weer zal geven in de zoekresultaten als een potentiële klant op zoek is naar jouw product of dienst. Vervolgens zal content marketing ervoor zorgen dat de link in de zoekmachine aantrekkelijker wordt om op te klikken en ervoor zorgen dat de nieuwe website bezoeker wordt geconverteerd tot nieuwe klant.

De Content Marketeer schrijft informatieve en relevante teksten, waardoor jouw klanten jou gaan zien als kennisleider. Daarnaast is de Content Marketeer altijd op de hoogte van de nieuwste updates in zoekmachines, waardoor de webteksten op zo’n manier geschreven kunnen worden dat Google ze weergeeft op het moment dat een potentiële klant een zoekopdracht invoert in Google.

Voor het schrijven van goede content, houdt de Content Marketeer rekening met:

  • De interesses van jouw publiek
  • Het verhaal en de visie van jouw merk
  • Jouw unieke perspectief op jouw vakgebied

Deze drie punten samen, vormen een goede basis voor sterke content. Daarnaast zorgt een Content Marketeer er dus voor dat deze goede content gemakkelijk te vinden wordt voor potentiële klanten door middel van zoekmachine optimalisatie.

Verschillende vormen van kennis

Het maken van content, kan gebeuren op verschillende manieren. Zo kan er een kennisbank worden aangelegd met informatieve stukken tekst, geordend op onderwerp. Er kan een blog worden gemaakt, waarin er regelmatig een variatie aan kennis artikelen en bedrijfsupdates worden gedeeld. Ook kan kennis worden gedeeld door Online Kennis sessies. In de vorm van podcasts, video’s of webinars. Een andere veelvoorkomende manier van content maken, is het creëren van een veelgestelde vragen pagina. Hierop kunnen vragen en veelgebruikte zoektermen van klanten uitgebreid worden beantwoord en besproken. 

Copywriter, SEO specialist, Inbound Marketeer

Er zijn veel beroepen die erg veel lijken op het beroep van een Content Marketeer. Zoveel, dat het ene eigenlijk niet zonder het andere kan. Een Content Marketeer wordt bijvoorbeeld ook vaak Inbound Marketeer genoemd. Daarnaast is er nog de SEO specialist. Een SEO specialist weet erg voor over het optimaliseren van webteksten en websites voor de vindbaarheid in zoekmachines. Een Content Marketeer is dus vaak per definitie ook een SEO specialist, alleen een SEO specialist hoeft geen content marketeer te zijn.

Als laatste is er nog de Copywriter. Een Copywriter schrijft teksten die motiveren tot het doen van een handeling. Dit kan het kopen van een product zijn, het bezoeken van een website of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Een Content Marketeer schrijft ook vaak dit soort teksten, alleen dan óók geoptimaliseerd voor zoekmachines.

Eigenlijk is een Content Marketeer dus een Copywriter en SEO specialist in één.

Waarom Content Marketing belangrijk is

Als jouw bedrijf één van die 27.000 nieuwe bedrijven van het afgelopen jaar is, wil je natuurlijk graag zo snel mogelijk, zoveel mogelijk klanten. Maar hoe zorg je er voor dat potentiële klanten jou vinden en hoe gaan deze consumenten over tot een aankoop?

Wanneer een klant op zoek is naar een dienst of product, is een zoekopdracht invoeren op Google of een andere zoekmachine het eerst wat de potentiële klant doet. Ook wanneer een potentiële klant een probleem ervaart: Bijvoorbeeld een verstopte douche, een kapotte schoen of een vies raam, kan het zijn dat deze persoon een oplossing probeert te vinden door er naar te zoeken op internet.

Lever jij een product of dienst die het probleem van de klant kan oplossen? (U bent bijvoorbeeld schoenmaker, of je verkoopt nieuwe schoenen) Dan is het voor jou heel aantrekkelijk om op zo’n moment te worden gevonden in Google. Hierdoor komen potentiële klanten op jouw website terecht en vergroot je het aantal bezoekers op de website. Ook bouw je naamsbekendheid op en kan de potentiële klant meteen gebruik maken van jouw product of dienst en tot een aankoop overgaan. Hierdoor kan een goede vindbaarheid niet alleen zorgen voor meer bezoekers, maar ook voor meer klanten.

Meer voordelen van Content Marketing

Niet alleen is Content Marketing een belangrijk onderdeel van een complete online campagne voor het verkrijgen van meer directe klanten. Het geeft ook de mogelijkheid om via jouw website kennis van je vakgebied te delen. Hierdoor bouw je vertrouwen op bij de klant en positioneer jij jezelf als kennisleider op jouw vakgebied. Wanneer een consument niet direct gebruik maakt van jouw product of dienst, zal hij wel terugkomen voor meer informatie over je vakgebied. Jij bent immers kennisleider en te vertrouwen. Zodra de consument na enige tijd wel jouw product of dienst nodig heeft, zal hij of zij meteen aan jou denken en overgaan tot een aankoop. Daarnaast is de kans erg groot dat de klant na een goede eerste ervaring, een vaste klant wordt.

Wie, wat, waar?

De vragen welke teksten er geschreven moeten worden, hoe deze het beste geschreven kunnen worden om te worden gevonden in Google en waar op de website deze teksten het beste kunnen staan. Zijn vragen die een Content Marketeer jou graag uit handen neemt.

Dus of je nu net bent begonnen of al flink wat jaren in het vak zit: Content Marketing helpt je verder.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver