Alle begrippen

Betekenis: Sales funnel

Een salesfunnel of marketing funnel is een model voor het beschrijven van de customer journey. Het beschrijft de verschillende stappen die jouw potentiële klanten doorlopen vanaf het eerste moment dat iemand van jouw bedrijf of website hoort. De salesfunnel visualiseert deze stappen als een trechter.

Verschillende stappen in de salesfunnel

Een salesfunnel is dus niet iets fysieks dat je op je website kan implementeren. Het is een type model dat de klantreis beschrijft. Er zijn verschillende manieren hoe een salesfunnel beschreven kan worden. Denk aan het ‘see-think-do-care model’ of het AIDA model. Afhankelijk van het model dat je gebruikt om de salesfunnel te visualiseren kun je verschillende stappen onderscheiden binnen de salesfunnel. Grofweg komt het er altijd op neer dat je  bekendheid, interesse en een behoefte moet creëren of moet versterken. De laatste stappen binnen de trechter zijn aanschaf en loyaliteit.

  1. Zichtbaarheid / bewustzijn
  2. Interactie / overweging
  3. Interesse
  4. Actie

Waarom moet er worden nagedacht over de sales funnel?

Nadenken over de stappen die jouw klanten doorlopen zorg voor meer inzicht in de werking van jouw onderneming. Door vervolgens aan de slag te gaan met deze inzichten kunnen betere bedrijfsresultaten worden gerealiseerd. Er kan onderscheid worden gemaakt in een aantal voordelen wanneer je aan de slag gaat met het optimaliseren van de sales funnel.

  • Meer nieuwe klanten. Het doel van een Sales funnel is om klanten te creëren door de doelgroep door een aantal stappen te leiden die erin resulteren dat er conversies worden gemaakt.

 

  • Meer terugkerende klanten. Wanneer jouw onderneming opvalt door de positieve ervaring van klanten, zal dit de retentie verhogen. Dit bereik je door belemmeringen en onzekerheden in de klantreis weg te halen.

 

  • Informatie over de doelgroep. Soms zul je zien dat bezoekers die je website zonder conversie verlaten niet voorkomen kunnen worden door de werking van je website te verbeteren. Wellicht hebben bezoekers specifieke behoeften die jouw onderneming momenteel niet kan vervullen. Bezoekers zullen dan in de overweging-fase al afhaken. Informatie van deze bezoekers kan aanleiding vormen voor een assortiment uitbreiding of een aanpassing van de aangeboden diensten.

Sales funnel statistieken

Er zijn en aantal statistieken in Google Analytics die aangeven of jouw sales funnel verbetering nodig heeft. De gemiddelde bestelwaarde, het conversiepercentage, en het aantal behaalde doelen per categorie kunnen iets zeggen over de werking van je sales funnel. Vallen de statistieken op bepaalde gebieden tegen, dan is kan dit te maken hebben met het functioneren van specifieke stappen binnen je sales funnel. Door dit te aan te pakken zal de online customer journey van jouw website worden verbeterd.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Funnel (sales)?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Funnel (sales).

Kom in contact