Alle blogs

Conversiedoelen in Google Ads

John Haveman - Markant Internet
John Haveman

Conversiedoelen instellen per Google Ads campagne

Conversiedoelen is de meest nuttige functionaliteit om de prestaties van jouw campagnes te monitoren en natuurlijk om als inspiratie te dienen voor de optimalisaties van campagnes. Google Ads bood voorheen enkel de mogelijkheid om conversiedoelen in te stellen op accountniveau. Dit houdt in dat alle doelstellingen door elk afzonderlijke campagne kan worden behaald en altijd als conversie zal worden geteld. Bijvoorbeeld: een Shopping campagne is sales gerelateerd en heeft de doelstelling om verkopen te genereren. Je wilt niet dat de doelstelling “nieuwsbrief inschrijvingen” worden behaald met een Shopping campagne. Onlangs heeft Google Ads een update uitgevoerd, waarbij nu de mogelijkheid wordt geboden om afzonderlijke conversiedoelen per campagne in te stellen.

Bepaal eerst je KPI’s

Elke campagne heeft een doelstelling, maar het primaire doel kan in iedere situatie anders zijn. Zo heeft een Google Shopping campagne een andere doelstelling dan een Display campagne. Het is dan ook van belang dat de juiste conversiedoel wordt toegekend aan de juiste campagne. Maar hoe moet je nou weten wat de juiste doelstelling is per campagne?

Een conversiefunnel helpt je om strategische beslissingen te nemen. Het AIDA model maakt inzichtelijk welke vier stappen moeten worden gezet om de bezoeker aan te zetten tot een actie. Het model geeft een indicatie van waar jouw potentiële klant zich bevindt in het aankoopproces en welke KPI’s – key performance indicators – je per fase kunt inzetten. Een upper funnel campagne is gericht op het vergroten van de zichtbaarheid en naamsbekendheid. Terwijl een lower funnel campagne als doel heeft om online aankopen of leads te genereren.

Upper Funnel campagne

Attention

Dit is de eerste fase van het model waarin de potentiële klant kennis maakt met jouw product en/of dienst.

Hierbij kun je de volgende KPI’s aan toekennen:

  • Aantal vertoningen
  • Kwaliteitsscore van de zoekwoorden
  • Gemiddelde positie
  • Percentage verloren vertoningen
  • Gemiddelde CPC (kosten per klik)

Interest

In deze fase wordt de aandacht getrokken van de potentiële klant.

Hierbij kunnen de volgende KPI’s worden toegekend:

  • CTR (click-through rate)
  • Pagina/sessie
  • Interactiepercentage
  • Aantal nieuwe bezoekers

Lower Funnel campagne

Desire

Deze fase gaat om het verlangen. De interesse van de potentiële klant moet worden omgezet in het verlangen naar een product en/of dienst. Hierbij horen de volgende KPI’s:

  • Terugkerende bezoekers
  • Winkelwagen verlaters

Action

Dit is het belangrijkste onderdeel van de funnel. Hierbij wil je dat het verlangen van de potentiële klant zich vertaalt in een actie, oftewel een aankoop of leadgeneratie.

  • Aantal behaalde conversies
  • Conversiepercentage
  • Kosten per conversie
  • Hoogte van de ROAS

Markant Internet - AIDA - Conversiedoelstellingen

Conversiedoelstelling per SEA campagne

Doelstellingen kunnen efficiënter worden ingezet. Het is nu mogelijk om relevantere doelstellingen per SEA – search engine advertising – campagne toe te passen, waarbij de behaalde conversies duidelijker worden weergegeven.

Dit kun je doen door je campagne te selecteren, naar <instellingen> te gaan, te klikken op <conversies> en de optie <conversieacties kiezen voor deze campagne> aanvinken. 

Markant Internet - Conversiedoelen in Google Ads

Conversiereeksen

Naast het introduceren van ‘conversieactie per campagne’ heeft Google ook ‘conversiereeksen’ geïntroduceerd. Dit is een handige aanvullende toevoeging, waarin je sets van doelen vooraf kunt instellen. Met conversiereeksen is tevens mogelijk om te kiezen welke conversies weergegeven worden in de kolom ‘Conversies’.

Markant Internet - Conversiereeks in Google Ads

Hulp nodig om de juiste conversiedoelen in te zetten?

De specialisten van Markant Internet denken graag strategisch met je mee en voorzien jou van de juiste adviezen. Mocht je het liever willen uitbesteden? Dan staan wij uiteraard klaar om jou volledig te ontzorgen.

John Haveman
SEA-Specialist

De rust zelve binnen Markant Internet. Geen situatie kan hem dan ook te gek gaan. Bovenal heeft John tijdens het beheren van de campagnes altijd een glimlach paraat!

John Haveman - Markant Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen