Alle blogs

De invloed van mobiele apps op Display advertenties

Olaf Peters - Foto Markant Internet
Olaf Peters
Google Ads - Responsive Search Ads

Een Display advertentie is de ideale manier om de naamsbekendheid van een organisatie te vergroten. De advertenties worden getoond als beeldadvertentie (banner) in het Display Netwerk van Google, waarmee je een groot publiek kunt bereiken. Daarnaast worden de advertenties getoond op mobiele apps. Aangezien meer dan 90% van de Nederlanders smartphone gebruikers zijn, zou je zeggen dat de doelgroep optimaal wordt bereikt. Maar is dit wel de doelgroep die je wilt bereiken?

App advertenties

De internetgebruiker brengt de meeste tijd door op de smartphone, waarvan grotendeels van de smartphone gebruikers dagelijks gebruik maken van mobiele apps. App gebruikers hebben een grote betrokkenheid bij apps omdat men doelbewust bezig is met de app. Mobiele apps kunnen interessante advertentieplaatsingen zijn om te adverteren in het Display Netwerk, mits je de juiste strategie hanteert. Het is namelijk van belang om een goed doordachte strategie te ontwikkelen, in combinatie met de juiste middelen, om de doelstellingen te behalen.

Voorbeeld 1
Jij hebt een webwinkel in vrouwenmode en je hebt net een mobiele app gelanceerd. Het doel van de app is om de klantloyaliteit van jouw organisatie te vergroten. Vervolgens heb je een strategie ontwikkeld om jouw app te promoten en downloads te genereren. Je laat een Display campagne opzetten om een breed publiek te bereiken. Aan de hand van de Display campagne begin je te bouwen aan de branding van jouw mobiele app om zoveel mogelijk downloads te genereren.

Plaatsingen

Plaatsingen zijn de locaties in het Google Display Netwerk. Een plaatsing kan een hele website zijn maar ook een gedeelte van een website, bijvoorbeeld adverteren op enkele specifieke pagina’s. Het is tevens mogelijk om zelfgekozen plaatsingen toe te voegen. Google biedt ook de mogelijkheid om automatische plaatsingen te laten kiezen door Google zelf. Dit op basis van de gekozen zoekwoorden en andere targetingmethodes.

Voorbeeld 2
Je wilt niet dat jouw Display advertentie op elk willekeurige website wordt getoond. Je kunt ervoor kiezen om plaatsingen in het Google Display Netwerk handmatig toe te voegen. Als je bijvoorbeeld een webwinkel voor schoenen hebt, dan zouden (blog)websites over fashion als plaatsingen handmatig kunnen worden toegevoegd. Hierbij worden de advertenties enkel weergegeven op de betreffende toegevoegde plaatsingen.

Mobiele apps uitsluiten in Google Ads

Zoals het mogelijk is om plaatsingen te targeten in het Google Display Netwerk, is het ook mogelijk om specifieke plaatsingen uit te sluiten. Het is van belang dat er in kaart wordt gebracht welke plaatsingen er worden uitgesloten om geen relevante doelgroepen uit te sluiten. Het is de intentie om de juiste doelgroep te bereiken zodat het budget zo efficiënt mogelijk wordt besteed.

Plaatsingen die uitgesloten kunnen worden zijn bijvoorbeeld:

  • Websites
  • YouTube kanalen
  • YouTube-video’s
  • Apps
  • App-categorieën

Bij een Branding Display campagne sluiten we altijd de app-categorieën uit. In de praktijk blijkt dat app-categorieën veel vertoningen en klikken opleveren maar geen conversies. Dit betekent dat er een groot deel van het klikbudget wordt opgemaakt door mobiele apparaten. Met andere woorden betekent dit, dat veel appgebruikers per ongeluk op de advertenties klikken. Dit resulteert in hoge kosten en laag rendement.

In het verleden hebben we cases uitgewerkt om het rendement per apparaat te verbeteren. We hebben een testcase gedraaid voor Display campagnes, waarbij mobiele app-categorieën wel en niet uitgesloten werden als advertentieplaatsingen. Onze bevindingen waren dat 99% van de advertentie klikken, bij niet uitgesloten plaatsingen, afkomstig waren van mobiele apparaten. Van die 99% waren alle klikken afkomstig uit mobiele app-categorieën. Het resulteerde enkel in kosten en geen conversies. Bij de campagne waarbij mobiele app-categorieën wel uitgesloten werden, was het aantal klikken dat afkomstig was van mobiele apparaten ongeveer 70% van het totaal aantal klikken.

Meer weten over Display campagnes?

Neem nu contact met ons op. Onze specialisten staan altijd klaar om ambitieuze ondernemers te laten groeien!

Olaf Peters
Operationeel Manager

Olaf grijpt elke kans aan om met zijn strategische inzicht en vernieuwende ideeën bedrijven te laten groeien. Daarnaast is hij een echte bourgondiër en probeert hij zo vaak mogelijk van de lekkerste gerechten te genieten.

Olaf Peters - Foto Markant Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen