Een nieuwe mogelijkheid voor een betere positie in Google: De uitgelichte fragmenten

Niek Olyslager 14 oktober 2017

Google heeft als doel alle informatie van de hele wereld te verzamelen en toegankelijk te maken voor iedereen. Met zo’n groot doel voor ogen moet je wel constant blijven innoveren en verbeteren.

Zo lanceerde Google deze zomer de zogenaamde “featured snippets” of “uitgelichte fragmenten” Blokken informatie of tekst die boven aan alle andere zoekresultaten worden weergegeven. Met behulp van deze uitgelichte fragmenten wil Google het gemakkelijker maken om de vragen van haar bezoekers te beantwoorden. Zo zie je op de afbeeldingen hieronder de resultaten voor vragen als: “Hoe laat is het?” “Wie was Einstein?” En “wat eet een olifant?”.

featuredsnippetsgoogle

De informatie uit deze kaarten wordt door Google gefilterd uit websites. Dit kunnen grote websites als Wikipedia zijn maar zijn des te vaker stukken tekst uit websites die niet eens op de eerste pagina van de organische zoekresultaten te vinden zijn. Wanneer het je als website eigenaar dus lukt om een plekje in een uitgelicht fragment te bemachtigen, heb je, ondanks dat je een kleine website hebt, de meest prominente plaats in de Google zoekresultaten. Hierdoor klikken mensen eerder door naar je website, wat je weer meer potentiële klanten oplevert.

Het “verzamelen” van uitgelichte fragmenten is dus iets heel nuttigs voor je online vindbaarheid maar…

Hoe komt je website in een uitgelicht fragment in Google?

Hoe Google precies bepaald welke informatie in een featured snippet moet verschijnen, is Google heel geheimzinnig over. Daarom heb ik een heleboel featured snippets bekeken en gezocht naar overeenkomsten tussen deze kaarten. Dit leverde het volgende resultaat op:

Beantwoord een directe vraag van je klanten gelijk in de eerste zin

Alle rich pins die ik heb bekeken beantwoorden kort en krachtig een directe vraag. Het antwoord op deze vraag is altijd al meteen in de eerste regel van de tekst terug te vinden. Zo zou je een tekst die de vraag beantwoord wat een olifant eet bijvoorbeeld kunnen beginnen met: Een olifant eet…(gevolgd door een opsomming van voedingsmiddelen die de olifant graag op een dag naar binnen werkt)

Gebruik de vraag als titel van je artikel

Als we weer even de vraag over olifanten als voorbeeld nemen: Wat eet een olifant? Staat op de website van de rich card letterlijk in de titel van de pagina en ook in het url van deze pagina. Dit laat aan Google zien dat deze pagina helemaal gaat over deze vraag en haar antwoord. Iets wat het in de ogen van Google een hele relevante pagina maakt. Zinnen die beginnen met Hoe, Wie, Wat of met het woord: tips of uitleg zijn een goede basis voor het triggeren van Google.

Plaats je pagina’s niet te diep

Zoals ik eerder beschreef in een artikel over de interne linkstructuur van je website, geeft Google minder waarde aan pagina’s die (vanaf de homepage/landingpage gezien) dieper in de website liggen. Zorg er dan ook voor dat de pagina’s die antwoord geven op relevante vragen op een prominente plaats aanwezig zijn op je website. Zo kun je bijvoorbeeld een linkje op je homepage plaatsen naar de betreffende pagina of een top 5 van de meest gelezen vragen/antwoorden in de sidebar plaatsen.

startup-photos

Manieren om relevante vragen te beantwoorden op je website

Nu we weten hoe we een antwoord op een vraag zo kunnen formuleren, dat het wordt opgepakt door Google, blijft de vraag: Hoe ga ik deze vragen implementeren op mijn website?

Er zijn twee manieren om op een hele logische en gemakkelijke manier relevante vragen te beantwoorden. Beide mogelijkheden zal ik hieronder kort bespreken.

Leg een kennisbank aan

Door een kennisbank pagina op je website te maken, is er de ruimte om allerlei vragen met betrekking tot het product of de dienst die jij levert te beantwoorden. Door voor iedere vraag een eigen pagina te maken, waarin je de vraag duidelijk en uitgebreid beantwoord, is de kans groter dat je antwoord in een uitgelicht fragment verschijnt wanneer een potentiele klant de vraag intyped in Google. Een kennisbank kun je zien als een soort “mini wikipedia” met alleen maar onderwerpen die betrekking hebben op jouw producten of diensten.

Maak een pagina voor veelgestelde vragen

Een andere manier om vragen van je klanten te beantwoorden is door het aanmaken van een veelgestelde vragen pagina. Dit is vooral handig wanneer je regelmatig dezelfde vragen krijgt via een contactformulier of de telefoon. Klanten kunnen dan gemakkelijk zelf het antwoord vinden wanneer ze op Google de vraag intypen of wanneer ze rondstruinen op je website. Een veelgestelde vragen pagina bevat vaak wat kortere en meer bondige antwoorden dan een kennisbank. Zorg er dan ook voor dat de vraag eigenlijk al in de eerste zin wordt beantwoord.

De uitgelichte fragmenten zijn een ontzettend mooie kans om je als professional en specialist in je vakgebied te profileren en op die manier ook nog eens beter vindbaar te worden in de zoekresultaten. Hoe eerder je begint, hoe beter!

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver