Geen advertenties meer in de sidebar van Google

Olaf Peters 25 februari 2016

Eind vorige week, bracht Google een belangrijke verandering aan in de desktop zoekresultaten. Vanaf nu zullen er geen reguliere Adwords advertenties meer worden getoond in de rechter sidebar van de zoekmachine. Voor velen kwam dit als een plotselinge verandering, waardoor het nieuws erg veel onrust veroorzaakt bij veel bedrijven. Want; “Wat voor invloed zal deze verandering hebben op mijn SEA kosten en resultaten?” en “Heeft deze verandering nog verdere implicaties?”

Hoewel voor velen Google deze verandering als donderslag bij heldere hemel doorvoerde, was Google eigenlijk al een aantal jaren aan het testen met deze nieuwe versie van de zoekresultaten. Zo kon het zo af en toe zijn dat, bij het zoeken in Google, de nieuwe lay-out al eventjes voorbij kwam.

Wat verandert er aan de zoekresultaten?

  • Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is, verschijnen er van nu af aan drie tot vier advertenties (het gele frame) boven de organische zoekresultaten. Eerder waren dit er altijd drie.
  • Daarnaast is te zien dat er aan de rechterzijde van de Google zoekresultaten geen tekstadvertenties meer te zien zijn. In plaats daarvan worden er bij hoog commerciële zoektermen Google Shopping advertenties weergegeven (bij de pijl). Nog steeds advertenties dus, alleen geen tekst, maar product advertenties.
  • Onder aan de organische zoekresultaten worden er nog drie extra tekstadvertenties weergegeven. Dit zorgt er voor dat er op de eerste pagina van de Google zoekresultaten geen 11, maar nog maar ongeveer 7 tekstadvertenties worden getoond.

De nieuwe versie van de Google zoekresultaten, geldt alleen voor mensen die op Google zoeken via een desktop computer. Voor mensen die zoeken via een tablet of via hun mobiel, is er niets veranderd aan de zoekresultaten. Op zowel tablet als mobiel, was de opmaak al enkele jaren zoals de opmaak vanaf heden ook op desktop zal zijn.

Welke gevolgen zullen deze nieuwe zoekresultaten hebben op SEA en SEO?

Wat exact de gevolgen zullen zijn van deze aanpassing, is nog niet te zeggen. Toch kunnen we wel proberen een aantal dingen te voorspellen.

Voorspelling 1: Geen invloed op Tablet en Mobiel

Ten eerste heeft deze verandering alleen betrekking op desktop. Daardoor zal er waarschijnlijk niets, of weinig veranderen in de kosten en resultaten van uw Adwords campagnes op mobiel en tablet. Dit geldt ook voor bezoekers die uw website in de organische zoekresultaten vinden op mobiel of tablet. Daarbij wordt het gebruik van Google zoeken op mobiel steeds gebruikelijker, terwijl desktop computers minder vaak worden gebruikt om te zoeken. Om deze reden verwachten wij dat de invloed van deze verandering geen drastische invloed zal gaan hebben op SEA en SEO resultaten op tablets en mobiele apparaten.

Voorspelling 2: De CPC van advertenties zullen stijgen

Doordat de tekstadvertenties op de eerste pagina in Google van ongeveer 11 stuks, naar maximaal 7 stuks gaan, terwijl de vraag even groot blijft, zal er meer competitie ontstaan voor advertenties op de eerste pagina. Met grotere competitie, zal door marktwerking de CPC (de kosten per advertentie klik) waarschijnlijk ook stijgen. Daarnaast krijgt Google Shopping een prominentere plaats in de zoekresultaten. Hierdoor wordt adverteren voor e-commerce bedrijven steeds belangrijker. Ook dit vergroot de vraag en zal de CPC omhoog drijven.

Naast een verhoogde CPC, zal het ook belangrijker worden om een goede landingspagina met goede gebruiksvriendelijkheid en een hoog conversie percentage te hebben. Hierdoor wordt het dus nog belangrijker om conversie doelen in te stellen bij Adwords campagnes en om gebruikers ervaring een belangrijk onderdeel van de website opbouw te maken.

Voorspelling 3: De invloed op SEO is onzeker

Misschien wel de grootste vraag is, welke invloed deze verandering zal hebben op de organische zoekresultaten in Google. Dit is op dit moment nog moeilijk te zeggen. Doordat er nu vier in plaats van drie advertenties worden weergegeven boven aan de zoekresultaten, worden de organische zoekresultaten verder naar onder gedrukt. Hierdoor belanden deze resultaten vaak onder de vouw van de pagina. Bij de meest populaire beeldscherm resolutie van 1366 bij 768 pixels, is er vanaf nu nog één organisch zoekresultaat zichtbaar boven de vouw. Wanneer er op een beeldscherm met dezelfde resolutie naar een lokaal product of bedrijf wordt gezocht, zijn er geen enkele organische resultaten meer zichtbaar onder de vouw. Dit, door plugins als Google Places. Deze gevolgen zouden kunnen pleiten voor een verkleinde invloed van SEO in de zoekresultaten.

Toch zou het kunnen dat SEO op den duur juist weer belangrijker wordt. Steeds meer mensen maken gebruik van een adblocker waardoor advertenties op websites, in Google en voor Youtube video’s niet meer worden weergegeven. Hierdoor wordt het belang van goede SEO juist weer groter.

Vanwaar deze verandering?

Waarom deze verandering nou juist nù wordt doorgevoerd, doet Google erg geheimzinnig over. Het zou kunnen zijn dat de gebruikerservaring wordt verbeterd door de anorganische zoekresultaten meer te integreren in de organische zoekresultaten. Behalve dat Google gebruikerservaring altijd erg hoog in het vaandel heeft staan, zou dit er ook voor kunnen zorgen dat mensen minder “last” hebben van de advertenties en dus minder snel een adblocker gebruiken in de Google zoekresultaten.

Adblockers beginnen de laatste jaren steeds meer een probleem te vormen voor zowel bedrijven als marketeers, die hun producten en diensten niet meer optimaal kunnen promoten. Door het gebruik van adblockers verdient Google ook aanzienlijk minder. Dit, omdat de advertenties in de zoekresultaten en in het display netwerk niet meer worden getoond en er dus ook niet meer op geklikt wordt. Door grotere concurrentie voor de eerste pagina te creëren, verhoogd Google ook haar winst op de advertenties die nog wel worden getoond.

Behalve een zet voor een betere user experience, kan het dus ook een verandering zijn om de gevolgen van adblockers op de winst van Google te verminderen. Ofwel, om de winst van Google te vergroten. Een hele aannemelijke theorie.

Hoe houd je de veranderingen in de gaten?

Indien je zelf de invloed van de nieuwe indeling van de Google desktop zoekresultaten in de gaten wilt houden, kun jij in Google Analytics in de dimensie “Advertentieruimte” zien waar uw advertenties getoond worden (d.w.z onder- of bovenaan de pagina) en veranderingen in kliks of conversies monitoren. Daarnaast kun je een aantekening voor 19 Februari instellen, om gemakkelijk te kunnen onthouden dat dit de dag van de Google verandering was.

Wat nou werkelijk de invloed zal zijn van de nieuwe desktop zoekresultaten op zowel SEO als SEA moet de toekomst gaan tonen. Wij zullen alle SEA campagnes en SEO resultaten van onze klanten nauwlettend in de gaten houden. Wanneer dit nodig is, nemen wij persoonlijk contact op om eventuele veranderingen door te spreken.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver