Hoe beïnvloed je de manier waarop jouw producten worden getoond in Google?
Heb je een nieuwe jas nodig? Dan ga je googelen. Ben je op zoek naar een fysiotherapeut? Dan ga je wederom googelen. Het is daarom handig om te begrijpen en te beïnvloeden de manier waarop jouw producten worden weergegeven in Google.
Sinds dit jaar is Google hard aan de slag nieuwe manieren rondom zoekmachine adverteren te realiseren om de interactie met de shopper te verbeteren.
Op zoek naar nieuwe visuele mogelijkheden
Shoppers zijn constant op zoek naar inspiratie en hulp om iets te kopen. Volgens een onderzoek van Google heeft maar liefst 56 procent van 1.600 mobiele gebruikers een aankoop gedaan. De aankoop vond plaats bij een merk welke niet als eerste keus werd geacht, maar wel de juiste informatie verschafte aan de shopper. Google timmert dan ook hard aan de weg om shoppers beter van dienst te zijn. Bedrijven kunnen hun producten aan de hand van shopping campagnes beter promoten.
Een aantal mogelijkheden zijn:
- Jouw productpagina’s voorzien van inspirerende en kwalitatieve content;
- Productkenmerken uitlichten;
- Sterke productfoto’s;
- Merkwaarde creëren.
Daarnaast wordt er momenteel in de Verenigde Staten een nieuwe functie getest. Zo worden er Google Shopping advertenties getoond wanneer een gebruiker zoekt in Google Afbeeldingen. In onze blog rondom ‘Shoppable Ads’ gaan we hier dieper op in.
Google Manufacturer Center: de tool voor fabrikanten
Deze gratis tool geeft fabrikanten de mogelijkheid om hun producten zo volledig mogelijk te beschrijven. Hiermee voorkom je dat resellers foutieve of onvolledige productgegevens vermelden tijdens het opzetten van advertenties. Daarnaast verhoog je de kansen om meer vertoningen te genereren en jouw merkbekendheid te vergroten. Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van het Google Manufacturer Center zorgt voor 8% groei in weergaves en 10% meer klikken.
Nieuwe inzichten in Google Manufacturer Center
Met de nieuwe inzichten in de Analytics omgeving van Google Manufacturer Center, kun je effectievere beslissingen nemen om jouw producten beter te promoten. De tool geeft inzicht in de prestaties van jouw advertenties. Je kunt zien hoe de advertenties voor jouw producten worden getoond en daardoor kun je de prijzen, budgetten en andere online advertentiekanalen efficiënter inzetten. Het Google Manufacturer Center biedt onder andere inzichten in:
- Prestaties zoals best presterende advertentiegroep(en) en relevante veranderingen in prijzen;
- Productinzichten zoals variante producten, inkomende zoektermen en gemiddelde prijzen;
- Inzicht op productgroep niveau zoals concurrentiestatistieken.
Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA