Alle begrippen

Betekenis: Lokale SEO

Lokale SEO is een discipline die zich toelegt op het optimaliseren van websites met als doel om lokaal beter vindbaar te zijn. Lokale SEO resulteert in hoge posities in zoekmachines bij lokale zoekopdrachten.

De betekenis van lokale SEO

Lokale SEO zorgt er voor dat je lokaal beter vindbaar wordt op lokale zoekopdrachten in zoekmachines. Vooral het Google algoritme heeft de laatste jaren steeds meer updates gekregen die bijdragen om lokale zoekopdrachten te onderscheiden. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘tuincentrum’, ‘pizza bestellen’ of ‘advocatenkantoor’, dan suggereert de zoekmachine van Google automatisch dat iemand opzoek is naar een lokale aanbieder. Door bezig te gaan met Lokale SEO zorg je er voor dat je op dit soort zoekopdrachten beter vindbaar wordt.

Hoe werkt lokale SEO?

Veel mensen zoeken eerst op Google naar een lokale aanbieder voordat ze een koopoverweging maken. Logisch dus dat vrijwel alle ondernemingen baat hebben bij lokale SEO. Zelfs al richt jouw onderneming zich op de landelijke consument, door lokale SEO zal je bij de lokale consument nog nét wat beter opvallen. Maar hoe verbeter je nou de lokale vindbaarheid? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen:

  • Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf (GMB).
  • Zorg voor een groot aantal klantenreviews
  • Focus het verkrijgen van backlinks van relevante lokale websites
  • Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is voor mobiele gebruikers
  • Bied je locatie gegevens aan op andere websites. (naam, adres, telefoonnummer)

Het aanmelden van je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf is in essentie het belangrijkste onderdeel van je lokale SEO-strategie. Dit vormt namelijk de basis voor de vermeldingen in de zoekmachine op basis van je locatie. De overige punten zorgen er voor dat jouw website meer organische vermeldingen krijgt op lokale zoektermen.

Waarom is Lokale SEO belangrijk?

Het aantal lokale zoekopdrachten stijgt. Daarnaast kan de zoekmachine van Google een precieze inschatting maken van de locatie van vrijwel alle gebruikers. Dit doet Google door bijvoorbeeld de recente locatie geschiedenis van de GPS van je telefoon te gebruiken, of op basis van je IP adres. Wanner het je lukt om Lokaal goed vindbaar te zijn, zal profiteren van het feit dat er lokale zoekopdrachten vaker conversies opleveren. Ook zal je bedrijf in Google Maps vindbaar zijn als mensen zoeken naar producten of diensten binnen jouw branche.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Lokale SEO?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Lokale SEO.

Kom in contact