Google Merchant Center uitbesteden?

Wil jij Google Merchant Center optimaal inzetten voor jouw webshop? Merchant uitbesteden aan Markant Internet is de juiste keuze. Onze specialisten halen het allerbeste uit Google Merchant Center en daarmee ook uit jouw Google Shopping campagnes!
Google Merchant uitbesteden
Olaf Peters - Markant Internet

Google Merchant Center uitbesteden?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!

Hoe werkt Google Merchant Center?

Google Merchant Center is een tool waarmee de productinformatie van de datafeed wordt opgehaald. Om te kunnen adverteren is het noodzakelijk dat een webshop een database heeft met daarin alle benodigde informatie waar Google naar vraagt. De informatie wordt via Merchant opgehaald, waarna de advertentiecampagnes in Google Ads kunnen worden opgezet.

Voordat je kunt starten met adverteren is het van belang om eerst aan te melden in Google Merchant Center. Bij het opzetten van een account dien je een aantal basisgegevens in te vullen zoals het adres van jouw bedrijf, domeinnaam, informatie over verzending en betalingsopties.

Merchant center
Google Merchant

De voordelen van Google Merchant optimaliseren

Het optimaliseren van Merchant Center kent vele voordelen, waardoor jouw onderneming meer verkopen kan generen en kan groeien. Het biedt de volgende voordelen:

  • Online voorraad promoten; gehele voorraad kan worden getoond
  • Gratis productvertoningen; producten kunnen gratis worden getoond in het Shopping-tabblad
  • Feedoptimalisatie; productfeed kan worden geoptimaliseerd voor betere resultaten
  • Service voor prijsvergelijking koppeling; het Merchant account van CSS partners kunnen worden gekoppeld
  • Import mogelijk naar Microsoft Merchant Center
  • Productpromotie via YouTube ads; winkelen met TrueView campagnes
  • Dynamische remarketing; potentiële klanten kunnen opnieuw worden bereikt

 

Olaf Peters - Markant Internet

Meer weten over Google Merchant Center?

Neem contact met ons op en laat je informeren door onze Google Ads specialisten over de verschillende mogelijkheden van Google Merchant Center!

Maak kennis met onze Google Ads specialist!

Feed Google Merchant instellen

Na het opzetten van Google Merchant Center, kan je vervolgens aan de slag met het uploaden van jouw productaanbod. Merchant haalt alle ingediende producten uit de feed van de website. Let er wel op dat de productfeed voldoet aan de specificaties van Google. Bijna alle CMS systemen bieden de mogelijkheid om een productfeed op te zetten. Tijdens het opzetten van de feed kunnen alle productgegevens worden aangegeven die in de feed opgenomen dienen te worden.

Google biedt vele mogelijkheden om een productfeed te uploaden. Zo kunnen er bijvoorbeeld een API-koppeling en FTP-server koppeling worden aangemaakt. Daarnaast is het mogelijk om een handmatige productfeed te uploaden middels een CSV feed of via Google Spreadsheets. De meest gebruikelijke manier is om een dynamische xml-feed automatisch te uploaden.

Meer weten over Google Merchant Center?
Feed Google Merchant

Gesponsorde zoekresultaten en niet-gesponsorde zoekresultaten

Google Merchant Center kent twee verschillende zoekresultaten:

  • Gesponsorde zoekresultaten: dit zijn de Shopping advertenties. Deze advertenties worden weergegeven in het Google zoeknetwerk, Google afbeeldingen en in het Google Shopping-tabblad. Daarnaast kunnen Google Shopping advertenties worden weergegeven in het Display netwerk (YouTube, Gmail en Google Discover) en op websites van Google-zoekpartners.
  • Niet gesponsorde zoekresultaten: dit zijn de gratis productvermeldingen die Google mogelijk maakt. Hiermee worden producten getoond waarbij je gratis vertoningen en bezoekers kunt genereren. Let er wel op dat de gratis vertoningen enkel in het Shopping-tabblad mogelijk zijn en dus niet in het Display netwerk en op websites van Google-zoekpartners.

Meer mogelijkheden binnen Google Shopping Merchant

Google Merchant Center biedt tevens productsuggesties. Deze functionaliteit kan erg handig zijn op het moment dat je jouw assortiment wil uitbreiden. Google zal namelijk kijken naar de producten die je verkoopt en zal dit vergelijken met het productaanbod van vergelijkbare adverteerders. Hierin worden productsuggesties aangegeven indien blijkt dat vergelijkbare adverteerders producten verkopen die jij niet verkoopt.

Merchant Center biedt daarnaast belangrijke insights zoals; productstatus, vertoningen, klikken en CTR. Daarnaast geeft de tool ook meldingen over productupdates en eventuele account-, product- en feedproblemen. Google Merchant Center is meer dan enkel een doorgeefluik om jouw product en productinformatie weer te geven in de zoekresultaten van Google.

Google Shopping Merchant
Olaf Peters - Markant Internet

Merchant uitbesteden aan specialisten?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Neem contact op met onze SEA specialist!
Merchant beheer

Waarom Merchant uitbesteden?

Het aanmaken van een Google Merchant Center account kan een tijdrovend proces zijn. Er dient rekening te worden gehouden met drie pijlers, namelijk:

  1. Productfeed
  2. Google Ads
  3. Google Merchant Center

Indien je nog niet over bovengenoemde pijlers beschikt, is het wenselijk om eerst een productfeed op te zetten, vervolgens een Merchant Center account en daarna een Google Ads account. Vooral bij een webshop van grote omvang is het van belang dat er eerst een productfeed wordt opgezet, waarmee Merchant Center de gegevens uit de feed kan importeren om vervolgens deze gegevens beschikbaar te stellen aan Google Ads. Bij webshops met een beperkte voorraad kan de productfeed eventueel in een later stadium worden opgezet. Wij kunnen jou ontzorgen in dit complexe proces, waarmee jouw producten snel kunnen worden gepromoot. Tijdens dit proces kunnen we eventuele knelpunten achterhalen en Merchant optimaliseren, zodat de campagnes optimaal resultaat kunnen behalen. Onze strategie is gericht op het vergroten van de omzet tegen lage kosten. Hiermee kunnen de campagnes het gewenste ROI behalen.

Markant Internet als Google Merchant Center beheer partner

Indien je niet over de juiste kennis of voldoende tijd beschikt om Google Merchant Center zelf te beheren, dan is het zeer waardevol om Merchant uit te besteden aan de juiste specialisten. Binnen Markant Internet beschikken we over een team van Google Shopping specialisten. Ons team is dagelijks bezig met Shopping campagnes, waardoor onze kennis van en ervaring met Merchant zeer breed is. Daarnaast hebben we veel ervaring met Merchant optimaliseren. Wij zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen Google Merchant Center, waardoor we gelijk kunnen inspelen op eventuele kansen om de resultaten van de campagnes te vergroten. Dagelijks werken we aan diverse cases waardoor we de business van onze klanten naar een hoger level tillen.

Lees meer over Google Shopping!
Notebook
Olaf Peters - Markant Internet

Interessant voor jouw onderneming?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!