Alle blogs

Google Universal Analytics (UA) versus Google Analytics 4 (GA4)

Noël Geypens - Profielfoto Markant Internet
Noël Geypens
universal analytics google analytics 4

Op 16 maart 2022 kondigde Google een grote verandering binnen de digitale wereld aan. Ondernemingen die gebruik maken van Google Universal Analytics (UA) dienen namelijk vóór 1 juli 2023 over te stappen naar Google Analytics 4 (GA4) om websitegegevens te kunnen blijven inzien. Niet alle functies binnen UA zijn te gebruiken binnen GA4, daarnaast heeft de gebruikersinterface ook een verandering doorgemaakt. Maar waarom verplicht Google ondernemingen om deze overstap te maken? En wat zijn de grootste verschillen tussen UA en GA4? In dit blogartikel gaan we antwoord geven op deze vragen!

Waarom wordt UA vervangen door GA4?

Veel ondernemingen hebben websitegegevens gemeten en verwerkt in Google Universal Analytics, waarom verplicht Google deze ondernemingen om over te stappen naar Google Analytics 4? De manier van analyseren is binnen GA4 compleet anders, want er is nagedacht over de toekomst. Google wil zich met onderstaande drie hoofdpunten voorbereiden op de toekomst met GA4:

Een nieuw datamodel

In UA is de data gebaseerd op sessies en in GA4 is de data gebaseerd op gebeurtenissen. Het grootste verschil tussen UA en GA4 zit dus in de manier waarop Analytics de website meet. GA4 werkt met het event-driven data model terwijl UA altijd meet via sessies, gekoppeld aan gebruikers data. Zo worden gebeurtenissen als paginaweergaven, downloads en aankopen gekoppeld aan gebruikersinformatie zoals leeftijd, geslacht, bron/medium en locatie.

Meten zonder cookies

UA ontvangt data via websitecookies. De cookies ‘onthouden’ informatie en gedrag van de bezoeker, deze websitegegevens zijn vervolgens te zien in UA. Op het moment dat de bezoeker deze cookies niet accepteert, is er geen informatie over deze persoon te zien in de UA. In GA4 werkt dit anders, op het moment dat een bezoeker de cookies niet accepteert ontbreekt er dus informatie. Deze informatie wordt opgevuld met behulp van machine learning. Hierdoor zullen de marketingresultaten binnen GA4 completer zijn dan in UA.

Privacy implicaties

Éen van de grootste veranderingen is dat IP-adressen binnen GA4 niet worden opgeslagen. Daarnaast is het ook mogelijk om gebruikers informatie te verwijderen, op het moment dat hiervoor een verzoek wordt ingediend. Door deze implicaties voldoet GA4 beter aan de AGV.

De grootste verschillen tussen UA en GA4

Zoals eerder aangegeven zijn er een aantal grote verschillen tussen UA en GA4. Het grootste verschil is de manier waarop Google Analytics het website gebruik van de bezoekers meet. In de vorige alinea is hier dieper op in gegaan. Een ander groot verschil is de gebruikersinterface. Navigeren binnen GA4 is anders dan in UA. Er is een nieuwe zoekbalk en er wordt gebruik gemaakt van minder tabs. Op deze manier ziet de interface er cleaner en rustiger uit.

Gebruikersinterface UA:

universal analytics

Gebruikersinterface GA4:

analytics4

Daarnaast is het binnen GA4 niet mogelijk om de bounce rate van een pagina te bekijken. Binnen UA werd de bounce rate gebruikt om te kijken of de landingspagina voldoende aansloot op de behoeften van de gebruikers. Binnen GA4 is bounce rate dus niet meer te bekijken. In plaats van de bounce rate, worden de engaged sessions gemeten. Één sessie krijgt de naam ‘engaged session’ op het moment dat het aan één van de volgende voorwaarden voldoet:

  • Er zijn twee of meer pagina’s bekeken;
  • Er is een conversie behaald;
  • De website staat minimaal tien seconden open.

Er zijn dus grote verschillen tussen GA4 en UA, maar met deze implicaties is Google Analytics klaar voor de toekomst. Binnen GA4 is de data completer dan in UA, door machine learning is de data ook slimmer. Daarnaast is de waarborging van de privacy flexibeler geworden. Ons advies: begin direct met het aanmaken en inrichten van GA4 zodat je geen data mist. Heb je vragen over GA4? Neem gerust contact met ons op, wij adviseren je graag over Google Analytics 4!

Noël Geypens
Online Marketeer

Noël is een ware duizendpoot en ondersteunt het team op meerdere vlakken! In het weekend trapt hij graag een balletje op het voetbalveld.