Alle blogs

Hoe veilinginzichten een goed beeld geven voor een concurrentieanalyse

John Haveman - Markant Internet
John Haveman
Veilinginzichten voor concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse is een belangrijke factor bij elke PPC (Paid Per Click) campagne. Aan de hand van deze inzichten kun je analyseren hoe de zichtbaarheid van de concurrentie is ten opzichte van jouw campagnes. Google Ads biedt de mogelijkheid om een concurrentieanalyse uit te voeren op verschillende niveaus:

  • Campagne
  • Advertentiegroep
  • Zoekwoordniveau

Veilinginzichten op campagneniveau

In de linker menukolom in Google Ads kun je de veilinginzichten raadplegen. Zorg er wel voor dat je het juiste campagnetype geselecteerd hebt: zoekcampagnes of Shopping-campagnes.

Veilinginzichten Google Ads

Een tweede optie om veilinginzichten op campagneniveau te raadplegen, is door alle campagnes aan te vinken en daarna de optie ‘Veilinginzichten’ (Auction Insights in het Engels) aan te klikken. Deze tweede optie geeft jou meer controle over de campagnes die je graag wilt analyseren, waarbij de eerste optie alle campagnes bundelt.

Veilinginzichten op advertentiegroepniveau

Hierbij is het mogelijk om analyses op een dieper niveau uit te voeren. Net als op campagneniveau is het hierbij ook mogelijk om een concurrentieanalyse uit te voeren op twee manieren. Op advertentiegroepniveau kun je eenvoudig zien welke concurrenten deelnemen in de veiling en wat hun veilingstatistieken zijn ten opzichte van jouw statistieken. Let er wel op dat deze gegevens gebaseerd zijn op situaties waarin jouw advertenties in aanmerking kwamen voor weergave. Daarnaast biedt dit rapport geen inzicht in de kwaliteit, biedingen en instellingen van jouw campagnes, noch de campagnes van de concurrent.

Verder is het van belang dat elke advertentiegroep sterk gerelateerde zoekwoorden bevat om goede analyses uit te voeren.

Veilinginzichten op zoekwoordniveau

Analyses uitvoeren op zoekwoordniveau biedt de mogelijkheid om goed presterende zoekwoorden te analyseren. Hierbij kun je per zoekwoord inzien hoe deze presteert in de veilingen, ten opzichte van de concurrent. Daarmee kun je betere en strategische beslissingen nemen om meer rendement te halen uit jouw campagnes. Bijvoorbeeld door meer te bieden op converterende zoekwoorden en de biedingen te verlagen voor niet converterende zoekwoorden.

Veilinginzichten Microsoft Ads (Bing Ads)

Onlangs heeft Microsoft Ads een nieuwe interface geïntroduceerd, waarmee het eenvoudig wordt om een concurrentieanalyse uit voeren op basis van de veilinginzichten. Net als bij Google Ads biedt Microsoft Ads de mogelijkheid om het rapport te raadplegen op campagne-, advertentiegroep- en zoekwoordniveau.

Veilinginzichten Bing Ads

Lees hier meer over de nieuwe interface van Microsoft Ads

Daarnaast is het mogelijk om statistieken in te zien op basis van een staafgrafiek. Dit geeft een duidelijk beeld over de statistieken op korte en lange termijn. Verrassend genoeg biedt Google Ads geen optie om grafieken in te zien in de veilingrapporten.

Concurrentieanalyse

Benieuwd naar jouw resultaten?

Wil je inzichtelijk hebben hoe jouw campagnes presteren ten opzichte van de concurrentie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

John Haveman
SEA-Specialist

De rust zelve binnen Markant Internet. Geen situatie kan hem dan ook te gek gaan. Bovenal heeft John tijdens het beheren van de campagnes altijd een glimlach paraat!

John Haveman - Markant Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen