Een concurrentieanalyse is een belangrijke factor bij elke PPC (Paid Per Click) campagne. Aan de hand van deze inzichten kun je analyseren hoe de zichtbaarheid van de concurrentie is ten opzichte van jouw campagnes. Google Ads biedt de mogelijkheid om een concurrentieanalyse uit te voeren op verschillende niveaus:
- Campagne
- Advertentiegroep
- Zoekwoordniveau
Veilinginzichten op campagneniveau
In de linker menukolom in Google Ads kun je de veilinginzichten raadplegen. Zorg er wel voor dat je het juiste campagnetype geselecteerd hebt: zoekcampagnes of Shopping-campagnes.
Een tweede optie om veilinginzichten op campagneniveau te raadplegen, is door alle campagnes aan te vinken en daarna de optie ‘Veilinginzichten’ (Auction Insights in het Engels) aan te klikken. Deze tweede optie geeft jou meer controle over de campagnes die je graag wilt analyseren, waarbij de eerste optie alle campagnes bundelt.
Veilinginzichten op advertentiegroepniveau
Hierbij is het mogelijk om analyses op een dieper niveau uit te voeren. Net als op campagneniveau is het hierbij ook mogelijk om een concurrentieanalyse uit te voeren op twee manieren. Op advertentiegroepniveau kun je eenvoudig zien welke concurrenten deelnemen in de veiling en wat hun veilingstatistieken zijn ten opzichte van jouw statistieken. Let er wel op dat deze gegevens gebaseerd zijn op situaties waarin jouw advertenties in aanmerking kwamen voor weergave. Daarnaast biedt dit rapport geen inzicht in de kwaliteit, biedingen en instellingen van jouw campagnes, noch de campagnes van de concurrent.
Verder is het van belang dat elke advertentiegroep sterk gerelateerde zoekwoorden bevat om goede analyses uit te voeren.
Veilinginzichten op zoekwoordniveau
Analyses uitvoeren op zoekwoordniveau biedt de mogelijkheid om goed presterende zoekwoorden te analyseren. Hierbij kun je per zoekwoord inzien hoe deze presteert in de veilingen, ten opzichte van de concurrent. Daarmee kun je betere en strategische beslissingen nemen om meer rendement te halen uit jouw campagnes. Bijvoorbeeld door meer te bieden op converterende zoekwoorden en de biedingen te verlagen voor niet converterende zoekwoorden.
Veilinginzichten Microsoft Ads (Bing Ads)
Onlangs heeft Microsoft Ads een nieuwe interface geïntroduceerd, waarmee het eenvoudig wordt om een concurrentieanalyse uit voeren op basis van de veilinginzichten. Net als bij Google Ads biedt Microsoft Ads de mogelijkheid om het rapport te raadplegen op campagne-, advertentiegroep- en zoekwoordniveau.
Lees hier meer over de nieuwe interface van Microsoft Ads
Daarnaast is het mogelijk om statistieken in te zien op basis van een staafgrafiek. Dit geeft een duidelijk beeld over de statistieken op korte en lange termijn. Verrassend genoeg biedt Google Ads geen optie om grafieken in te zien in de veilingrapporten.
Benieuwd naar jouw resultaten?
Wil je inzichtelijk hebben hoe jouw campagnes presteren ten opzichte van de concurrentie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA