Eind april heeft Google aangekondigd dat je gratis gebruik kunt maken van Google Shopping. Gratis? Ja, gratis verkeer en verkoop genereren uit Google Shopping zullen binnenkort tot de mogelijkheden behoren. Google zal dit uitrollen in de Verenigde Staten, waarna de rest van de wereld later dit jaar zal volgen.
De aanleiding voor deze vernieuwing
Waarom biedt Google deze service opeens gratis aan? Google was al van plan om de Shopping dienst gratis aan te bieden aan retailers. Hiermee worden retailers de kans aangeboden om hun producten gratis aan te bieden in het Google Shopping tabblad. Google verwacht hierdoor meer product listings, waarmee zij hoopt dat de retailers enthousiast worden over het gebruik van Google Shopping. Gezien de zichtbaarheid van de gratis vermeldingen slechts beperkt is tot het tabblad van Google Shopping, wordt gehoopt dat men zo enthousiast wordt dat zij over gaan tot adverteren. Op deze manier wordt het einddoel van Google bereikt: meer omzet vanuit Google Ads en het verstevigen van haar positie in de markt. Zodoende wordt er gestreefd om de macht van de opkomende marketplaces te beperken en bedrijven als Amazon minder ruimte tot groei te geven.
Het Google Shopping tabblad
Google Shopping advertenties worden getoond in het zoeknetwerk van Google. De advertenties worden getoond in de standaard SERP (Search Engine Result Page) en in het Google Shopping tabblad. In de SERP worden alle zoekopdrachten getoond, zowel betaalde als onbetaalde zoekopdrachten. Bij het tabblad van Google Shopping worden tot op heden enkel de advertenties voor productvermeldingen weergegeven. Bij de Shopping tabblad worden resultaten weergegeven van Google en haar CSS partners (Comparison Shopping Service). Dat geldt natuurlijk ook voor smart shopping advertenties.
Gratis product listings
Om gebruik te kunnen maken van Google Shopping is het van belang dat de webshop voorzien is van een feed. Dit is een database waarin productinformatie wordt vermeld. Zodra een webshop voorzien is van een feed, kan men zich aanmelden in het Google Merchant Center. Hierin kunnen retailers hun productaanbod uploaden naar Google, waarna het platform dagelijks gegevens uit de feed ophaalt. Het is wel van belang dat nieuwe gebruikers van het Google Merchant Center instellen dat zij gebruik willen maken deze service door “Platforms van Google” in te schakelen in Merchant Center. Wanneer zij geen advertenties zullen activeren in Google Ads, dan worden de producten door de gemaakte koppeling later beschikbaar gesteld voor de gratis vermeldingen.
Voor de huidige adverteerders in Shopping veranderd er niets. Advertenties worden nog steeds weergegeven in advertentieruimten en werken op dezelfde manier. Wanneer de adverteerder momenteel slechts met een deel van het assortiment in Google Shopping actief is, dan is het mogelijk om een extra feed te uploaden in het Merchant Center. Het kan namelijk een bewuste keus zijn om enkel advertentiebudget aan een deel van het assortiment te besteden waar men echt in uitblinkt. Gezien er ook gratis productvermeldingen beschikbaar komen, kan interessant zijn om ook met het andere deel van het assortiment vermeldingen te weergeven.
Aan de slag gaan met de gratis Google Shopping listing
Ben je benieuwd naar de vernieuwde mogelijkheden binnen Google Shopping? Wij gaan graag met jou in gesprek. Neem contact met ons op voor een passend advies.
Gratis SEO analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO