Smart shopping

Campagnetype voor beginnende en gevorderde Google Ads specialisten
Google Ads Smart Shopping
Olaf Peters - Markant Internet

Starten met Google Ads Smart Shopping?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!

In het kort: wat is Smart Shopping?

Met dit campagnetype binnen Google Shopping worden door middel van machine learning, de bestaande productfeed en items gecombineerd door het slimme algoritme van Google. De gegevens worden uit de productfeed van de webshop gehaald, denk aan afbeeldingen en teksten. Google bepaalt zelf welk content het meest relevant is om te worden getoond aan de bezoeker. Deze worden weergegeven in het netwerk van Google, waaronder het zoeknetwerk, het Display netwerk, op YouTube en op Gmail.

De Smart Shopping Ads zijn een combinatie van Shopping en Remarketing advertenties, waarbij zoveel mogelijk geautomatiseerd gaat, inclusief de biedingen. De Remarketing campagnes worden geactiveerd mits de webshop voorzien is van een (dynamische) remarketing tag.

De biedstrategie

De biedstrategie wordt geautomatiseerd door Google zodat jouw campagne het maximale resultaat behaalt. Hierbij wordt uitgegaan van zoveel mogelijk omzet binnen het betreffende budget. De biedstrategie ‘Conversiewaarde maximaliseren’ biedt tevens de mogelijkheid om een ‘Doel-ROAS’ als extra functionaliteit in te zetten. Zodoende kunnen adverteerders enigszins invloed uitoefenen op de geautomatiseerde biedstrategie.

Let er wel op dat de ROAS niet te laag wordt ingesteld, want dan wordt de Smart campagne te veel dichtgeknepen waardoor niet de gewenste resultaten kunnen worden behaald. In tegenstelling zelfs: de campagnes zullen in deze situatie geen resultaten meer behalen.

Voor- en nadelen van Smart Shopping campagnes

Voordelen

  • Stijging in het aantal vertoningen en klikken
  • Stijging in conversies
  • Stijging in conversiewaarde
  • Eenvoudig op te zetten
  • Tijdbesparing
  • Google doet al het werk

Nadelen

  • Geen mogelijkheid om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen
  • Geen apparaat targeting mogelijk
  • Niet mogelijk om bodverhogingen- en/of verlagingen toe te passen
  • Niet mogelijk om placements toe te passen
  • Hoge kosten per klik (CPC)
  • Hoge kosten per conversie
Olaf Peters - Markant Internet

Starten met Google Ads Smart Shopping?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!