Smart Shopping

Het campagnetype Smart Shopping is ideaal voor zowel beginnende- als gevorderde Google Ads specialisten. Slimme shopping campagnes maken het mogelijk om producten snel en eenvoudig te vertonen!
Smart Shopping
Olaf Peters - Markant Internet

Starten met Google Ads Smart Shopping?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!

Wat is Smart Shopping?

Bij SEA voor webshops speelt Smart Shopping een grote rol. Met dit campagnetype binnen Google Shopping worden de bestaande productfeed en items gecombineerd door middel van machine learning door het slimme algoritme van Google. De gegevens worden uit de productfeed van de webshop gehaald, denk hierbij bijvoorbeeld aan afbeeldingen en teksten. Google bepaalt zelf welk content het meest relevant is om te worden getoond aan de bezoeker. Deze worden weergegeven in het netwerk van Google, waaronder het zoeknetwerk, het Display netwerk, op YouTube en op Gmail.

De Smart Shopping Ads zijn een combinatie van Shopping en Remarketing advertenties, waarbij zoveel mogelijk geautomatiseerd gaat, waaronder de biedingen. De Remarketing campagnes worden geactiveerd mits de webshop voorzien is van een (dynamische) remarketing tag.

Smart Shopping Ads

Slimme Shopping campagnes inzetten

Met Smart Shopping-campagnes wordt jouw campagnebeheer vereenvoudigd en gemaximaliseerd. Doordat Shopping en Remarketing gecombineerd worden, wordt het beheren van de campagnes eenvoudiger en kunnen Smart Shopping-campagnes mede daardoor meer rendement behalen.

Bij Smart Shopping is verstandig om remarketinglijsten voor de campagnes op te zetten en voortdurend nieuwe potentiële kopers aan deze lijsten toe te voegen. Voor een optimale dekking van de advertenties is het belangrijk dat er meer dan 100 actieve gebruikers op de website zijn geweest voordat je deze remarketinglijsten kunt opzetten.

Conversies bijhouden is een onmisbaar onderdeel van Slimme Shopping-campagnes. Voor alle soorten campagnes zijn het bijhouden van conversies natuurlijk van essentieel belang. Hiermee kun je jouw meetpunten instellen die bijdragen aan de gewenste ROI. Voor Slimme Shopping-campagnes is conversiedata erg belangrijk aangezien het slimme algoritme van Google Ads de campagnes stuurt op basis van deze conversiedata. Indien er geen conversiedata aanwezig is, zal het algoritme meer leertijd nodig hebben om de juiste biedingen te doen om uiteindelijke conversies te kunnen genereren. Houd er wel rekening mee dat het dagbudget hierbij gemaximaliseerd wordt. De kosten kunnen toenemen op het moment dat het dagbudget niet volledig wordt besteedt.

Smart biedstrategie

De beste biedstrategie

De biedstrategie van Smart Shopping wordt geautomatiseerd door Google zodat jouw campagne het maximale resultaat behaalt. Hierbij wordt uitgegaan van zoveel mogelijk omzet binnen het betreffende budget. De biedstrategie ‘Conversiewaarde maximaliseren’ biedt tevens de mogelijkheid om een ‘Doel-ROAS’ als extra functionaliteit in te zetten. Zodoende kunnen adverteerders enigszins invloed uitoefenen op de geautomatiseerde biedstrategie.

Let er wel op dat de ROAS niet te laag wordt ingesteld, want dan wordt de Smart campagne te veel dichtgeknepen waardoor niet de gewenste resultaten kunnen worden behaald. In tegenstelling zelfs: de campagnes zullen in deze situatie geen resultaten meer behalen.

Olaf Peters - Markant Internet

Meer weten over Slimme Shopping campagnes?

Neem contact met ons op en laat je informeren door onze Google Ads specialisten over de verschillende mogelijkheden van Google Smart Shopping!

Neem contact op met Olaf!

Het opzetten van Slimme Shopping campagnes

In principe is het opzetten van Smart Shopping-campagnes eenvoudiger dan het opzetten van traditionele Shopping-campagnes. Toch dien je rekening te houden met diverse facetten binnen Google Ads voor dit campagnetype. Ook hierbij dien je te voldoen aan de geschiktheid en vereisten van Google Ads. Denk aan een productfeed, een Merchant Center Account en natuurlijk een Google Ads Account. Daarnaast is het belangrijk dat beide accounts aan elkaar gekoppeld worden om de Smart Shopping-campagnes op te kunnen zetten.

Slimme shopping

Voor- en nadelen van Smart Shopping campagnes

Voordelen

  • Stijging in het aantal vertoningen en klikken
  • Stijging in het aantal conversies
  • Stijging in de conversiewaarde
  • Eenvoudig op te zetten
  • Tijdbesparing
  • Geautomatiseerd door Google

Nadelen

  • Geen mogelijkheid om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen
  • Geen apparaat-targeting mogelijk
  • Niet mogelijk om bodverhogingen- en/of verlagingen toe te passen
  • Niet mogelijk om placements toe te passen
  • Hoge kosten per klik (CPC)
  • Hoge kosten per conversie
Smart Shopping uitbesteden

Smart Shopping uitbesteden

Er gaat behoorlijk veel werk aan vooraf om een Smart Shopping campagne op te zetten en het campagne kent daarnaast een aantal verschillende nadelen. Daarnaast dien je de campagne op de juiste wijze op te zetten zodat deze aansluit bij de marketingdoelstellingen voor een gezonde ROI. Het kan daarom lastig zijn om een campagne op eigen kracht en kennis op te zetten. Nu je weet welke stappen je dient te doorlopen om een campagne op te zetten, kun je jezelf wellicht voorstellen dat het veel tijd, moeite en geld zou kunnen kosten om dit te bewerkstelligen. Beschik je zelf over overdoende kennis over Smart Shopping-campagnes en wil je dit uitbesteden aan ervaren specialisten? Markant Internet is een zoekmachine marketingbureau die onder andere gespecialiseerd is in Smart Shopping. Onze specialisten wijn voorzien van de juiste kennis van  Smart Shopping in Google Ads. Dagelijks zetten wij succesvolle Smart Shopping campagnes op voor onze klanten en voeren wij optimalisaties uit om het beste resultaat te behalen.

Olaf Peters - Markant Internet

Smart Shopping uitbesteden?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!