In een wereld waarin we als consumenten verschillende kanalen raadplegen voor informatie, en dit ook nog eens doen op verschillende apparaten en op verschillende momenten van de dag, is regulier adverteren niet meer de oplossing. In de afgelopen jaren is niet voor niets het gezegde ‘Data is het nieuwe goud’ ontstaan. Data is enorm waardevol geworden en, indien correct ingezet, te gebruiken voor vele doeleinden. Eén daarvan is adverteren. Dit noemen we dan ook wel programmatic advertising, in het Nederlands; programmatisch adverteren. In deze blog gaan we dieper in op wat het precies inhoudt en de voordelen die voortkomen uit het gebruik van programmatic advertising.
Wat is programmatic advertising?
Simpel gezegd betekent programmatic advertising (programmatisch adverteren) dat er op automatische wijze geadverteerd wordt op een bepaald kanaal. We zien het daarom ook veel terug in zoekmachine adverteren. Met programmatic wordt bedoeld dat de advertentieruimte wordt ingekocht op basis van data. Op basis van deze data maakt het algoritme de keuze om jouw advertentie wel of niet aan een bepaald persoon op een bepaald moment te laten zien. Hierdoor worden jouw advertenties vele malen effectiever, omdat je ze enkel laat zien aan mensen die het meest waarschijnlijk een bestelling plaatsen of offerte aanvragen.
3 voordelen van programmatisch adverteren
Data is in de wereld van online marketing van onschatbare waarde en dient dus als voeding voor het programmatisch adverteren. Zoals je je kunt voorstellen biedt deze vorm van adverteren meerdere voordelen ten opzichte van manieren van adverteren waar data niet centraal staat. We zetten ze kort op een rijtje:
- Minder verloren advertentiebudget: doordat het algoritme ervoor zorgt dat jouw advertenties voornamelijk worden getoond aan mensen die het meest waarschijnlijk de gewenste actie gaan uitvoeren op jouw website.
- Hogere Return on investment (ROI): wederom doordat het algoritme jouw advertenties laat zien aan de juiste doelgroep, waardoor de kans op een bepaalde conversie veel hoger is en je daarmee minder kosten per conversie kwijt bent.
- Meer flexibiliteit: campagnes kunnen realtime worden gemonitord, geoptimaliseerd en aangepast worden wanneer blijkt dat de huidige opzet niet goed genoeg aansluit.
Programmatic advertising x Google Ads
Programmatic advertising zien we binnen ons vakgebied steeds meer terugkomen op verschillende fronten. Zo heeft Google hier al flinke stappen in gezet en is adverteren met behulp van Google’s algoritme niet meer weg te denken uit Google Ads (de advertentieomgeving van Google).
Zo heb je bijvoorbeeld sinds kort de Performance Max– en Demand Gen-campagnes. Deze campagnetypen combineren meerdere soorten campagnes, zodat je altijd op het juiste moment de juiste boodschap laat zien aan de juiste mensen. Je geeft deze campagnes zelf input: denk aan zoektermen waarop de doelgroep jou moet/wilt vinden, welke (demografische) kenmerken zij hebben en waar hun interesses liggen. Daarna gaan de campagnes aan de slag om data te verzamelen. Hoe meer data de campagne heeft, hoe beter deze zal presteren!
Meer rendement op je advertentie uitgaven? Markant Internet helpt je!
Ben je geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van programmatic advertising (programmatisch adverteren)? Of zou je graag meer willen weten over hoe algoritmes & machine learning ervoor kunnen zorgen dat jij meer rendement realiseert op jouw advertentie uitgaven? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met één van onze Google Ads specialisten en ontdek de groeikansen voor jouw onderneming!
Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA