Storytelling marketing wordt in de afgelopen jaren door steeds meer grote merken toegepast. Denk aan de grote frisdrankfabrikant Coca-Cola, of product van actiecamera’s GoPro. Goede storytelling marketing creëert namelijk échte fans van jouw merk en/of product. Veel bedrijven zien dan ook in dat het een essentieel onderdeel is van de marketingmix. Maar wat is storytelling marketing precies? En hoe kan je dit toepassen voor jouw product of merk?
Wat is storytelling marketing?
Storytelling marketing is, zoals de naam al zegt, een vorm van content marketing waarbij je jouw product en/of merk wilt presenteren aan de wereld in de vorm van een verhaal. Dan hebben we het niet over een simpele tekst van 300 woorden over wat jouw product allemaal kan, maar een écht verhaal. Een verhaal dat de lezer intrigeert, boeit en vasthoudt tot jij jouw verhaal gedaan hebt.
Het is een krachtige manier om mensen aan het denken te zetten. In het specifiek hoe jouw merk en/of producten positief kunnen (blijven) bijdragen aan hun leven, in welke vorm dan ook.
Vergeet Google, focus je op de gebruiker
In de online marketing branche is men vaak geneigd om teksten puur te schrijven voor Google, om zo de vindbaarheid van jouw website te boosten. Echter is dit onderhand een achterhaald principe en moeten we veel verder kijken. Voor zoekmachine optimalisatie is het tegenwoordig (ook) erg belangrijk dat je jouw bezoekers weet vast te houden.
Des te langer een bezoeker op jouw website blijft en jouw content blijft doornemen, des te meer dit aan Google aangeeft dat jij bruikbare informatie verstrekt. Storytelling marketing sluit hier eigenlijk perfect bij aan: boeiende content creëren die de bezoeker vasthoudt en motiveert om verder te kijken.
Creëer echte fans van jouw merk
De voornaamste toepassing van storytelling marketing is mensen échte fans maken van jouw merk. Diverse bedrijven zijn hier al jaren mee bezig, en succesfol. Een tweetal van deze multinationals benoemden we eerder in dit artikel: Coca-Cola en GoPro.
Coca-Cola bijvoorbeeld doet dit onder andere met de wereldberoemde tv-reclames met de kerstman, die we altijd in de koude maanden van het jaar tegenkomen. Iedereen kent deze reclames, waarin Coca-Cola gelinkt wordt aan de wonderlijke wereld en ideeën van de kerstman.
GoPro maakt ook gebruik van video, maar dan anders. Zij regisseren zelf geen enorme commercials, maar gebruiken de beelden van hun gebruikers. GoPro’s zijn voor vele doeleinden te gebruiken: monteer hem op een BMW, houd hem vast terwijl je aan het surfen bent of bevestig een GoPro aan de halsband van een hond. Ze leveren fantastische beelden op. Hiervan maakt GoPro compilaties en deze delen ze op hun YouTube.
Zo simpel kan storytelling marketing dus ook zijn. De essentie van succesvolle storytelling marketing zit hem in je doelgroep kennen én begrijpen waarom zij doen wat zij doen. En willen wat zij willen.
Storytelling marketing: de basisprincipes
Storytelling marketing hoeft in de basis niet iets heel complex te zijn of miljoenen euro’s te kosten. Zoals we net benoemden zit de essentie hem in je doelgroep kennen en begrijpen. Hoe je het vervolgens precies uitwerkt is volledig afhankelijk van jouw/jullie creativiteit. Er is dus niet één stramien voor storytelling marketing, maar er zijn wel een aantal basisprincipes:
- Herkenbaarheid > de lezer/kijker moet zich direct aangesproken voelen door het hoofdpersonage in jouw verhaal
- Behoefte/vraag/doel > de behoefte/vraag of het doel van het hoofdpersonage moet duidelijk zijn in jouw verhaal
- Probleem > waar loopt het hoofdpersonage precies tegenaan (zonder de hulp van jouw merk of product)
- Oplossing > hoe lost jouw merk/product het probleem van het hoofdpersonage op?
Als je jouw doelgroep écht kent en bovenstaande punten van tevoren uitwerkt, wordt storytelling marketing voor ieder merk en ieder bedrijf toegankelijk.
Een belangrijke tip die we je graag meegeven: kwaliteit boven kwantiteit. Bij storytelling marketing gaat het er niet om dat je bijvoorbeeld 5 reclamespotjes uitwerkt en deze allemaal online gooit om te kijken wat blijft plakken. Investeer daarom je tijd goed en creëer één doordacht verhaal die écht past bij jouw merk.
Maak storytelling onderdeel van jouw contentstrategie!
Storytelling marketing is een zeer krachtig vorm van marketing en zou daarom onderdeel moeten zijn van iedere contentstrategie. Storytelling is namelijk effectief in verschillende stadia van het koopproces. Zo kan je mensen die onbekend zijn met jouw merk aanspreken en intrigeren, doordat jouw verhaal zo goed aansluit bij hen als persoon maar ook het probleem wat zij ervaren. Maar, zoals in het geval van Coca-Cola, zorg je er ook voor dat je top-of-mind blijft bij jouw vroegere & huidige klanten.