Uitgelichte Tooling: Adcalls – Calltracking

Olaf Peters - Markant Internet Olaf Peters

Adcalls Calltracking: wat is het en hoe kan het jou helpen?

Bijna alle contactmomenten zijn online te meten, dit geld vaak niet voor telefonische oproepen. Regelmatig worden websites bezocht via de desktop of tablet, vervolgens wordt het nummer overgenomen in de telefoon en wordt er gebeld. Op deze momenten wordt er vanuit een SEA campagne wel een contactmoment gerealiseerd, maar wordt deze niet in de resultaten opgenomen. Om deze contactmomenten te meten, maken wij gebruik van de Adcalls tooling. Zodoende wordt het niet enkel mogelijk om online, maar ook offline conversies meetbaar te maken. Een perfecte uitgangspositie om de zoekmachine marketing campagnes verder uit te breiden.

Hoe werkt calltracking middels Adcalls?

Aan de hand van een combinatie van Google Tag Manager en Adcalls worden er afhankelijk van de bron – bijvoorbeeld SEO, SEA of direct verkeer – andere telefoonnummers ingeladen. Nadat de gebruiker belt, wordt deze doorgeschakeld, zodat deze alsnog bij jouw bedrijf uitkomt. Door echter eerst verbinding met het getoonde nummer te maken, is het aan de hand van Adcalls mogelijk om de contactmomenten aan specifieke bronnen en/of campagnes toe te wijzen.

Concreet betekent dit dat het mogelijk is om gebruikers die via een SEA campagnezoals Microsoft Advertising of Google Ads – bellen een ander nummer te tonen dan mensen die via SEO binnenkomen en bellen. Wanneer gebeld wordt zal Adcalls aan de hand van een trigger een event sturen naar Google Analytics. Daarnaast maakt de tooling het mogelijk om deze conversies door te meten tot op het niveau van specifieke zoekwoorden. Hierdoor is het mogelijk om exact erachter te komen welke media en welke zoekwoorden bijdragen aan het behalen van je resultaat.

Wanneer raden wij aan om Adcalls te gebruiken?

Adcalls is met name handig als er regelmatig conversies via de telefoon gerealiseerd worden. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld slotenmakers, hoveniers, maar ook accountants en handel welke direct aan de telefoon gerealiseerd worden zoals staalhandel. Zonder het meten van deze gesprekken wordt data gemist, welke belangrijk is om het succes van campagnes correct inzichtelijk te krijgen. Wanneer deze telefoongesprekken wel gemeten worden, geeft dit immers inzichten in resultaten. Op basis van deze inzichten kunnen keuzes gemaakt worden voor het inzetten van jouw marketingbudget.

Wil je ook meer inzicht in je telefonische resultaten? Onze SEA-Specialisten staan voor je klaar.

 

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver