Alle blogs

De veranderingen binnen de Performance Max Campagnes

Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet
Olaf Peters
performance max campagnetype

Performance Max is het nieuwste campagnetype binnen Google Ads. In het begin was dit campagnetype een black box, maar er worden steeds meer optimalisatiemogelijkheden duidelijk en Google laat je steeds meer data binnen dit campagnetype zien. Welke optimalisatiemogelijkheden zijn er en welke veranderingen heeft Google doorgevoerd binnen het campagnetype Performance Max?

De optimalisatiemogelijkheden binnen Performance Max

Een Performance Max campagne is op meerdere aspecten te optimaliseren. Veel meer dan dat je in eerste instantie denkt. Laten we beginnen met de optimalisatiemogelijkheid die het meest voor de hand ligt, het optimaliseren van de itemgroepen. Door de optie ‘Details bekijken’ in het menu ‘Itemgroepen’ te gebruiken, kun je zien hoe Google elk item heeft gerangschikt. De prestatierij rangschikt elk item als ‘Laag’, ‘Goed’, ‘Beste’, ‘Bezig met leren’ of ‘In behandeling’ als er nog niet genoeg gegevens zijn verzameld. De items worden met elkaar vergeleken, hieruit volgt de ranking. Door de items die gerangschikt zijn met ‘Laag’ aan te passen en te optimaliseren, kunnen de prestaties alleen maar verbeteren.

performance max campagne

Een Performance Max campagne is eigenlijk een grote campagnetype voor verschillende advertentiesoorten, zo worden er ook display advertenties gegenereerd. Deze advertenties worden geplaatst op de plekken waar Google denkt dat de juiste doelgroep wordt benaderd. Toch kunnen er ongewenste plaatsingen tussen zitten, deze zijn gelukkig uit te sluiten. Bekijk eerst naar welke plaatsingen een groot deel van je budget is gegaan. Dit is te zien door in je Google Ads account rechtsboven op ‘Rapporten’ te klikken, vervolgens ga je naar ‘Vooraf gedefinieerde rapporten (dimensies)’ -> ‘Overig’ -> ‘Plaatsing van Performance Max-campagnes’. Een tabel met de Performance Max-plaatsingen en het aantal vertoningen is nu te zien.

performance max

Als je veel ongewenste plaatsingen, zoals op Mobile Apps, hiertussen ziet staan, kunnen deze worden uitgesloten. Dit is te doen door naar het totaaloverzicht van je campagnes te gaan en vervolgens op ‘Content’ te klikken. Dan ga je naar ‘Uitsluitingen’ -> ‘Plaatsingsuitsluitingen’ -> ‘Blauw potloodje’ -> ‘Uitsluitingen van Account’. Een tabel met verschillende plaatsingsmogelijkheden is nu te zien. Hierin is het mogelijk om de desgewenste categorieën en plaatsingen uit te sluiten.

performance max instellen

Er zijn nog veel meer optimalisaties binnen je Performance Max campagne mogelijk. Denk aan optimalisatie op Extensie, Shopping-titel, Campagnestructuur, Doelgroep en Budgetniveau. Ben je benieuwd hoe deze aspecten geoptimaliseerd kunnen worden binnen jouw Performance Max campagne? Neem dan gerust contact met ons op.

Veranderingen binnen Performance Max

Bijna wekelijks vinden er veranderingen plaats binnen de Performance Max campagnes. Zo is het sinds kort mogelijk om zoekopdrachten met je bedrijfsnaam of merk uit te sluiten. Helaas kun je dit nog niet zelf doorvoeren, maar heb je hulp nodig van je CSS of Google accountmanager. De Performance Max advertenties worden getoond op alle zoekopdrachten die relevante klikken generen. Een zoekopdracht dat je bedrijfsnaam of merk bevat, is super relevant en dit ziet de Performance Max campagne ook. Toch wil je dat de advertenties uit de Merkcampagne worden getoond en niet de advertenties uit de Performance Max campagne. Laat deze zoekopdrachten dus uitsluiten door je CSS of Google accountmanager.

Op basis van zoekopdrachten genereerd de Performance Max campagne een relevante advertentie met een passende landingspagina. Toch duurt het even voordat het algoritme van Google door heeft dat een landingspagina niet goed presteert en dus niet gebruikt moet worden. Via de campagne instellingen is het mogelijk om bepaalde landingspagina’s uit te sluiten. Door in de Performance Max campagne naar ‘Instellingen’ te gaan en vervolgens op ‘Uitbreiding van uiteindelijke URL’ te klikken, is het mogelijk om URL’s uit te sluiten of om URL’s aan te leveren. Voer dit door en geef het algoritme van Google een duwtje in de rug.

performance max inzetten

Aan de slag met het optimaliseren van je Performance Max campagne

Er zijn dus meer optimalisaties mogelijk dan dat je in eerste instantie denkt. Bekijk je Performance Max campagne en optimaliseer waar mogelijk. Wil je meer informatie over de verschillende optimalisatie mogelijkheden voor jouw campagne? Neem dan gerust contact op met onze Google Ads specialist!

Olaf Peters
Operationeel Manager

Olaf grijpt elke kans aan om met zijn strategische inzicht en vernieuwende ideeën bedrijven te laten groeien. Daarnaast is hij een echte bourgondiër en probeert hij zo vaak mogelijk van de lekkerste gerechten te genieten.

Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen