Hoe zoekmachine marketing jou kan helpen aan een succesvolle Cyber Monday

Rodney te Wierik - Markant Internet Rodney te Wierik

We zijn onderhand allemaal wel bekend met het fenomeen Black Friday. Ooit begonnen in Amerika, maar ondertussen een begrip in de hele wereld. Black Friday (de dag na Thanksgiving Day) wordt door veel mensen gezien als de dag waarop ze beginnen met de kerstaankopen. Winkels adverteren daarom met hoge kortingen om zo veel mogelijk mensen naar de fysieke winkels te ‘lokken’. Cyber Monday is hierin nét even iets anders.

Wat is Cyber Monday?

Cyber Monday is de eerste maandag na Thanksgiving Day (30 november) en is het antwoord van webwinkeliers op Black Friday. Black Friday focust zich over het algemeen op hoge kortingen in de fysieke winkels, terwijl Cyber Monday juist de focus legt op online. Voor websites en webshops dus een uitgelezen kans om een nieuwe recordomzet te behalen!

Waarom Cyber Monday dit jaar éxtra belangrijk is

Met name dit jaar is Cyber Monday een enorm belangrijke dag voor webwinkeliers. Door het coronavirus is het voor winkels dit jaar namelijk niet mogelijk om met Black Friday de deuren te openen en zo veel mogelijk bezoekers naar de winkel te trekken. Het gros van de kerstaankopen zal dit jaar online (moeten) gebeuren. Cyber Monday biedt dus voor menig webwinkelier enorme kansen, mits hier goed op ingespeeld wordt.

Een succesvollere Cyber Monday door zoekmachine marketing

Om een succesvolle Cyber Monday te realiseren is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in de zoekmachine, ofwel Google. En dan hebben we het niet over specifiek vindbaar zijn op bijvoorbeeld het zoekwoord Cyber Monday 2020 of Cyber Monday aanbiedingen, maar meer over de algemene vindbaarheid van je productaanbod.

Simpel gezegd zorgt zoekmachine marketing ervoor dat mensen op jouw website/webshop terechtkomen, wanneer zij op zoek zijn naar een product die jij verkoopt. Dit kan op twee manieren: door middel van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren.

In Google worden twee typen zoekresultaten weergegeven wanneer men een zoekopdracht uitvoert. Bovenaan de pagina zien we de betaalde zoekresultaten die voortkomen uit het adverteren in de zoekmachine. Direct daaronder zien we de ‘gratis’ zoekresultaten. Deze posities kunnen behaald worden door het correct inzetten van de diverse onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een verzamelnaam voor diverse werkzaamheden. De combinatie van deze werkzaamheden zorgt ervoor dat jouw website/webshop beter vindbaar wordt in de ‘gratis’ zoekresultaten van Google (zie afbeelding hieronder). Afhankelijk van o.a. je assortiment, de branche en concurrentie kijken we welke werkzaamheden prioriteit hebben en hoe we deze het beste kunnen inzetten. Enkele taken die onder zoekmachine optimalisatie vallen zijn:

  • Het vinden en optimaliseren van de juiste zoekwoorden
  • Het schrijven van heldere, informatieve en converterende teksten
  • Het verkrijgen van kwalitatieve links vanaf websites in jouw branche
  • Het optimaliseren van de technische kant van je website voor de beste gebruikerservaring

Dit zijn slechts enkele onderdelen die aan bod komen bij zoekmachine optimalisatie. Gezamenlijk zorgen deze ervoor dat je een krachtig domein opbouwt, wat weer een positieve invloed heeft op je online vindbaarheid.

Vergeet echter niet dat het opbouwen van een krachtig domein tijd kost. Ook dit hangt weer samen met de concurrentie in jouw branche. Er kan dus enige tijd overheen gaan voor je resultaten ziet met zoekmachine optimalisatie. Wil je direct beter vindbaar zijn? Dan is zoekmachine adverteren ook een middel wat ingezet kan worden.

Zoekmachine adverteren

Heb je geen tijd om te wachten en wil je deze Cyber Monday direct bovenaan de zoekresultaten (zie afbeelding hieronder) staan? Dan is zoekmachine adverteren misschien wel wat voor jou! Steeds meer webwinkeliers ontdekken de kracht van het adverteren in Google via Google Ads. Hier zijn verschillende redenen voor:

  • Adverteer enkel op de voor jou interessante zoekwoorden (bijvoorbeeld donkerblauwe vrouwenschoenen)
  • Target alleen de mensen die voor jou interessant zijn (bijvoorbeeld vrouwen boven de 30 in de regio van Amsterdam)
  • Geef je advertenties alleen weer wanneer ze het meest effectief zijn (bijvoorbeeld van 09.00 – 12.00 & na 21.00)

En zo biedt adverteren in de zoekmachine nog een legio aan mogelijkheden. Door de advertenties zo specifiek mogelijk in te richten zorg je ervoor dat er geen geld verspild wordt en er een zo laag mogelijke kosten per conversie gerealiseerd wordt. Combineer je zoekmachine optimalisatie met zoekmachine adverteren, dan ben je jaar op jaar verzekerd van een succesvolle Cyber Monday!

De specialisten van Markant Internet staan voor je klaar!

Ben je al druk genoeg met de voorbereidingen of heb je simpelweg de kennis niet binnen het bedrijf om het zelf op te pakken? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten voor een advies op maat. Onze specialisten denken graag met jou mee en gaan geen uitdaging uit de weg!

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver