Black Friday stond eerst vooral bekend in Amerika, maar is inmiddels overgewaaid naar Nederland en de rest van de wereld. Tijdens dit fenomeen staat de hele wereld op zijn kop door de vele kortingen van retailers, die zowel online als offline grote drukte ervaren. Maar deze drukte vindt voornamelijk online plaats, bij e-commerce bedrijven. Het is daarom van belang dat webshops optimaal functioneren tijdens Black Friday om geen inkomsten mis te lopen.
SEA tips voor Black Friday marketing
1. Bepaal een goede online marketingstrategie met Google Ads
Binnen Google Ads zijn er diverse campagnetypen om mee te adverteren in zoekmachines, namelijk:
- Campagnes in het zoeknetwerk: tekstadvertenties;
- Campagnes in het Display netwerk: banneradvertenties;
- Shopping campagnes: voorraad advertenties;
- Video campagnes: videoadvertenties;
- App campagnes: appadvertenties.
Search Ads, Display Ads en voorraadadvertenties zijn de meest voorkomende advertentietypen en daarmee ook de meest ingezette campagnetypen binnen Google Ads. Het is dan ook van belang om tijdig een strategie uit te rollen waarmee je wilt inspelen op actiedagen als Black Friday.
Indien je direct verkopen wilt generen, dan zijn Shopping campagnes zeer geschikt. Wil je leads genereren, dan zijn tekstadvertenties geschikt om goede resultaten te behalen. Wil je gaan voor bereik en naamsbekendheid, dan kunnen Display en Video campagnes het gewenste resultaat leveren. En voor het downloaden van apps zijn App campagnes uiteraard het juiste campagnetype om in te zetten.
2. Speel in op de oriëntatiefase van de consument
De oriëntatiefase is tevens een essentieel moment om in te spelen op de behoefte van de consument. Ongeveer een week voor Black Friday beginnen de meeste consumenten zich te oriënteren. In deze fase gaat de consument op zoek naar wat men wil kopen, waar men het product kan kopen en waar de beste deals te krijgen zijn. Als je in deze fase goed zichtbaar bent met jouw actie, genereer je relevante bezoekers voorafgaand aan Black Friday. Zorg er wel voor dat je nieuwe doelgroepenlijsten aanmaakt zodat je enkel de doelgroep opslaat die zich in de oriëntatiefase bevindt van Black Friday. Met deze lijst kun je de consument opnieuw benaderen middels retargeting, waardoor je de kans op verkopen vergroot.
3. Advertenties optimaliseren voor Black Friday marketing
Binnen Google Ads kun je gebruik maken van een ‘countdown’ functie waarmee je de consument alvast kunt triggeren voor deze actie. Je kunt precies instellen wanneer de countdown moet starten en wanneer deze afloopt. Daarnaast is het van belang dat je de tijdzone instelt waarin de consument zich bevindt en de taal die er moet worden gebruikt voor de aftelling.
Zorg ervoor dat je een goede Call-to-action (CTA) vermeldt in de advertentietekst waarmee je de consument triggert om te klikken op de advertentie. Een goede CTA waar de consument gevoelig voor is, kunnen de volgende termen zinnen zijn:
- Op = op
- ‘X’ % korting
- ‘X’ aantal verkrijgbaar
Vergeet tevens niet het zoekwoord ‘Black Friday’ te vermelden in de titel van de advertenties om de doorklikratio te verhogen.
4. Optimaliseer de advertentie-extensies
Zorg ervoor dat ook de extensies geoptimaliseerd zijn. Maak gebruik van promotie-extensies waarbij je de hoogte van de korting vermeldt. Vermeld daarnaast bepaalde USP’s als ‘gratis levering’ of ‘ontvang een geschenk’. Natuurlijk is dit niet voor alle e-commerce bedrijven van toepassing, maar wees creatief en bedenk hoe je de klant kunt overhalen om een aankoop te doen bij jouw webshop. Pas wel op met beloftes als ‘volgende dag geleverd’. In die week hebben postbezorging services het ontzettend druk en kan het voorkomen dat een pakket niet tijdig aankomt.
5. Adverteer met Google Shopping
Indien je nog geen gebruik maakt van Shopping campagnes, is dit jaar hét moment om Shopping campagnes in te zetten. In oktober heeft Google – in Nederland – het mogelijk gemaakt om gratis verkeer en dus ook verkoop te genereren via Google Shopping. Het genereren van gratis verkeer gebeurt enkel via het ‘Google Shopping tabblad’ maar het biedt retailers wel de kans om goede resultaten te behalen.
Google Shopping werkt op basis van een data feed, waarbij er geadverteerd wordt op de online voorraad van de webshop. De data feed is een databank met productinformatie die van essentieel belang is voor Shopping advertenties. Er zijn diverse online feed management tools die het mogelijk maken om relatief snel een data feed te realiseren zoals Channable. Deze tool biedt de mogelijkheid om de feed te categoriseren voor meer online zichtbaarheid. Daarnaast kun je middels deze tool dynamic search ads en Shopping advertenties opzetten waarmee je meer conversies kunt generen.
6. Inspelen met remarketing campagnes
Zorg ervoor dat je de bezoekers opnieuw bereikt door middel van remarketing campagnes. Het is van belang dat je een aparte doelgroepenlijst – zoals de lijst in de oriëntatiefase – aanmaakt om de juiste doelgroep te bereiken. De lijsten kun je toekennen aan advertentiegroepen en campagnes en daarmee optimaal advertentiebereik creëren.
7. Zorg voor voldoende budget
Maak extra marketingbudget vrij voor Black Friday. Je wilt optimaal zichtbaar zijn en daar zal – indien nodig – extra budget tegenaan gegooid moeten worden. Denk eraan dat er veel meer retailers zullen adverteren, waardoor de klikprijzen hoger zullen uitvallen. Daarnaast zullen bezoekers vooral in de oriëntatiefase ‘shoppen’ en verschillende deals met elkaar vergelijken om de beste deal te krijgen. Daarmee zal het conversiepercentage in eerste instantie laag zijn om daarna te kunnen pieken.
Voor campagnes met slimme biedstrategieën – zoals doel-CPA of ROAS – houdt dit in dat de kosten per actie hoger zullen uitvallen. Verhoog daarom de doel-CPA van de campagnes om Google de mogelijkheid te geven om de juiste bieding in te stellen voor of tijdens de veiling. Voor ROAS kan dit betekenen dat je deze juist moet verlagen om voldoende sales te genereren. Houd echter in de gaten dat je voldoende marge overhoudt. Bij zulke dagen gaat het om de massaverkoop waarmee de marges zullen dalen.
SEO Tips voor Black Friday marketing
8. Technische aspect van de webshop
De techniek van de webshop is een cruciale factor om goede waarde te creëren voor zoekmachines en daarmee goede rankings te genereren. Optimaliseer jouw webshop daarom op de volgende punten:
- 404 error pagina’s die geoptimaliseerd of opgelost moeten worden;
- Gebroken links / verdwenen landingspagina’s. Gebruik 301 verwijzingen op deze pagina’s;
- Optimalisatie van meta descriptions en tags waarbij het zoekwoord ‘Black Friday’ is vermeld.
9. Genereer een contentstrategie door middel van zoekwoordonderzoek
Ga op zoek naar relevante zoekwoorden voor je Black Friday campagne. Analyseer in Google Analytics welke pagina’s vorig jaar het best gepresteerd hebben op basis van bezoekers, zoektermen en rankings. Onderzoek ook of er nieuwe termen relevant zijn of gecombineerd kunnen worden in de contentstrategie. Denk hierbij aan termen als cadeau, deals, acties, verzending, korting enzovoort.
10. Speel tijdig in met het creëren van content
Zorg ervoor dat je op tijd begint met het creëren van relevante content. Zoekmachine optimalisatie is een langdurig proces en heeft vaak tijd nodig om de gewenste resultaten te behalen. Indien je nog geen content hebt, kun je ervoor zorgen dat je in ieder geval gegevens genereert van klanten om die klanten later te bereiken.
(bron: mediamarkt.nl)
11. Zet linkbuilding in
Linkbuilding zorgt ervoor dat de vindbaarheid van jouw webshop verbetert. Denk aan links vanaf Black Friday pagina’s en vergelijkingssites. Door middel van linkbuilding verbeter je de Domain Authority score en dat resulteert in betere rankings in de zoekmachines.
CRO tips voor Black Friday marketing
12. Optimaliseer de laadsnelheid webshop
Een belangrijke factor van de webshop is de laadsnelheid. Het is van belang de laadsnelheid van de webshop optimaal te houden zodat de bezoeker niet vroegtijdig de webshop verlaat. Bezoekers hebben geen geduld en willen snel kunnen navigeren door de webshop. Daarnaast is de laadtijd een cruciale factor voor Google om de gebruikerservaring van de website te beoordelen, welke invloed heeft op de ranking van de webshop.
13. Focus op mobiel verkeer
Het is van cruciaal belang dat de ervaring van de webshop op mobiele apparaten, optimaal is. Vooral bij sectoren waarbij de bezoeker even na moet denken over de aanschaf van een product. Het is goed mogelijk dat de bezoeker zich eerst oriënteert via de smartphone en later een aankoop doet via een desktop. Andersom kan natuurlijk ook en indien de gebruikerservaring op mobiel en/of desktop minder is, dan kan dit ten koste gaan van de conversies.
14. Creëer relevante landingspagina’s
Een goed ingerichte landingspagina is erg belangrijk voor de bezoeker. Het is niet enkel van belang om de pagina in te richten om verkopen te genereren, maar je moet denken aan het totaalpakket. De content op de pagina moet relevant zijn aan de zoekopdracht van de klant. Daarnaast moet de informatie waar men naar op zoek is, aanwezig zijn. Vervolgens moet de pagina de bezoeker ‘sturen’ door middel van CTA-knoppen – om de juiste stappen te volgen – om uiteindelijk een aankoop te doen. Let er wel op dat de pagina duidelijk en overzichtelijk ingericht is voor een optimale gebruikerservaring.
15. Optimaliseer de Checkout omgeving
De checkout omgeving van de webshop is het laatste gedeelte waar de klant zich bevindt voordat de aankoop is voltooid. Hierin kan er nog veel misgaan en daardoor kan de klant de aankoop niet voltooien. Het is van belang dat de ervaring in de checkout even goed is als in een eerder stadium in van het bestelproces. Veel CMS-systemen bieden een zogenaamde ‘One Step Checkout’ functie waarbij de betaalomgeving vereenvoudigd wordt. Deze functionaliteit zorgt voor een snel bestelproces, waarbij men één stap hoeft te ondernemen om een bestelling te voltooien.
16. Chatfunctie als extra service
Om de klant snel van dienst te zijn, is snel en adequaat handelen erg belangrijk. Een livechat functie in de webshop kan zeer conversieverhogend werken. Zowel vóór, tijdens en na het bestelproces. Indien een klant meer informatie zoekt voordat diegene tot een actie overgaat, kun je met een chatfunctie real live de klant meer info bieden en de kans vergroten om leads of sales te genereren. Aan de andere kan een livechat functie probleemoplossend werken, waardoor de klant meer tevreden zal zijn. Zorg er wel voor dat een dergelijke functie goed bemand is om veel chats tegelijkertijd te kunnen behandelen. Een klant wil binnen een aantal seconden een reactie ontvangen, anders is de kans groot dat de klant de webshop verlaat.
Overige Tips
17. Promoot jouw Black Friday Actie via diverse kanalen
Zorg ervoor dat bezoekers weten welke acties er zijn. De slider van de homepagina is een mooie plek om acties te promoten. Maar je kunt ook pop-ups inzetten om een actie uit te lichten. Zorg er wel voor dat de boodschap overkomt door het simpel, kort en krachtig te vermelden. Je kunt je voorstellen dat te veel promoten op de homepagina voor verwarring en onduidelijkheid kan zorgen. Hetzelfde geldt voor pop-up banners. Probeer de bezoeker niet al te veel af te leiden, want dat vergroot de kans dat de bezoeker de webshop vroegtijdig verlaat.
Je hoeft niet alleen te focussen op nieuwe klanten maar denk ook aan bestaande klanten. Door middel van E-mailmarketing kun bestaande klanten opnieuw en eenvoudig bereiken. Tevens is social media een krachtig medium om dergelijke acties te promoten. Deze zogenaamde push-marketing zorgt ervoor dat je nieuwe klanten bereikt en daarmee jouw naamsbekendheid vergroot.
Affiliate marketing en Market places zoals Marktplaats en Bol.com kunnen voor een groot bereik zorgen en andere marketingcampagnes ondersteunen.
Het grootste platform in Nederland om producten te promoten, blijft natuurlijk Google. Shopping campagnes zijn erg verkoopgericht en zorgen tevens voor de meeste omzet ten opzichte van andere Google Ads campagnes. De bezoeker is visueel ingesteld en klikt direct op een afbeelding, indien deze overeenkomt met de zoekopdracht. Daarnaast kunnen Display en remarketing campagnes een boost geven aan de verkopen. Met een banner campagne zorg je er namelijk voor dat bezoekers op het juiste moment, op de juiste plaats worden bereikt waarmee de kans op een klik naar de website vergroot wordt.
18. Segmenteer de klanten
Het is van belang om inzicht te hebben in de wensen van de klanten en daarop in te spelen. Segmenteer daarom jouw klantenbestand door gebruik te maken voor marketing automation. Hiermee kun je middels een tool gerichte en gepersonaliseerde mails versturen. Je kunt jouw bestaande klanten indelen in verschillende segmenten, waardoor je gerichte acties kunt toepassen.
19. Afhaalpunt in de winkel
Voor retailers met een fysieke winkel zou het handig kunnen zijn om een afhaaloptie aan te bieden in de winkel. Hiermee bied je een extra service aan de klant en vergroot je tegelijkertijd de kans op upselling en/of cross selling.
20. Verleng de acties naar Cyber Monday
Denk eraan dat Cyber Monday ook veel kansen biedt om omzet te generen. Verleng daarom de actie en speel in met dezelfde of nieuwe deals. Zorg er wel voor dat je bovenstaande punten optimaliseert en deze ook toepast op Cyber Monday.
Lees hier: hoe zoekmachine marketing ingezet kan worden op Cyber Monday
Alle Black Friday marketing tips op een rij
Zoekmachine adverteren
- Bepaal een goede online marketingstrategie met Google Ads
- Speel in op de oriëntatiefase van de consument
- Optimaliseer advertenties voor Black Friday
- Optimaliseer de advertentie-extensies
- Adverteer met Google Shopping
- Speel in met remarketing campagnes
- Zorg voor voldoende budget
Zoekmachine optimalisatie
- Zorg dat de webshop technisch goed staan
- Genereer een contentstrategie door middel van een zoekwoordonderzoek
- Speel tijdig in met het creëren van content
- Zet linkbuilding in
- Optimaliseer de laadsnelheid van de webshop
Conversie optimalisatie
- Focus op mobiel verkeer
- Creëer relevante landingspagina’s
- Optimaliseer de Checkout omgeving
- Installeer een Livechat functie
Overige
- Promoot jouw Black Friday acties via diverse kanalen
- Segmenteer klanten
- Zorg voor een afhaalpunt in de winkel
- Verleng de acties naar Cyber Monday
Aan de slag voor Black Friday en Cyber Monday?
Wil je jouw webshop optimaliseren en jezelf voorbereiden voor Black Friday én Cyber Monday? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten denken graag met jou mee!
Gratis conversie analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe je het conversiepercentage van jouw website kunt verbeteren? Vraag onze conversie analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van conversie optimalisatie!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen