Voor e-commerce websites is het verlaten van de winkelwagen een veelvoorkomend probleem. Klanten voegen dan producten toe aan hun winkelwagen maar voltooien uiteindelijk hun aankoop niet. Het verlaten van een winkelwagentje kan grote gevolgen hebben voor de omzet en winstgevendheid van de e-commerce website.
Simpelweg gezegd betekend abandoned cart dus het verlaten van het winkelwagentje. Dit kan erg veel verschillende oorzaken hebben, hier duiken we in het volgende hoofdstuk dieper op in. Volgens onderzoek van Baymard Institute heeft de gemiddelde website een abandoned cart rate van 69,57%. Dit houdt in dat bijna 7 van de 10 klanten die producten in hun winkelwagentje doen de aankoop niet voltooien. Door gebruik te maken van e-mail marketing kun je deze mensen e-mailen zodat ze alsnog hun aankoop voltooien. Het verhogen van de conversie van abandoned cart kan daarom leiden tot een grote omzet groei voor e-commerce websites.
Er kunnen verschillende redenen zijn voor klanten om hun winkelwagentje te verlaten voordat ze een aankoop hebben gedaan. Een van de belangrijkste afhakers zijn onverwachte kosten. Wanneer klanten gaan afrekenen stuiten ze soms op kosten die niet eerder waren aangegeven, vaak zijn dit de verzendkosten. Dit kan een negatief effect hebben op de koopintentie van de klant. Het is daarom erg belangrijk om van tevoren alle kosten goed aan te geven. Hierdoor weten klanten tijdens het gele aankoopproces waar ze aan toe zijn.
Een andere belangrijke afhaker is een ingewikkelde check-out procedure. Wanneer klanten iets willen afrekenen willen ze dit zo snel en simpel mogelijk doen. Als dit te ingewikkeld is en te lang duurt gaan klanten afhaken. Om dit te voorkomen kun je het best een one-page check out gebruiken. Vermeld ook alleen de noodzakelijke informatie. Hoe meer informatie hoe sneller de klant afgeleid wordt.
Ten slotte, voorkom altijd technische problemen. Te langzame laadtijden en foutmeldingen kunnen leiden tot abandoned cart. Dit is namelijk erg frustrerend voor klanten die een aankoop proberen te doen. Om technische problemen te voorkomen is het belangrijk om regelmatig updates en onderhoud uit te voeren. Technische SEO kan ook helpen bij het voorkomen van bijvoorbeeld te langzame laadtijden.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Abandoned cart.